EDNA LOGO 1
EDNA LOGO 1

הרפורמה במשפט של יריב לוין 2: הצעת הפשרה של דניאל פרידמן ו 7 תיקוני חקיקה קריטיים בדיני עונשין וחסד”פ של עדנה קרנבל

דניאל פרידמן מציע לא לבטל את עילת הסבירות של האזרחים נגד הרשויות

היום 23/1/2023 פורסם כי דניאל פרידמן הציעה הצעת פשרה לרפורמה במשפט כדי שאסתי חיות לא תצטרך להתפטר והיא תוכל לרדת מהעץ, אחרי שאמרה שבא לה להתפטר.

הצעת הפשרה של דניאל פרידמן לרפורמה במשפט 23-1-2023
הצעת הפשרה של דניאל פרידמן לרפורמה במשפט 23-1-2023

לדבריו של פרידמן:  “”יש מקום לרפורמות במערכת המשפט. אבל הרפורמות המוצעות מקובלות עליי באופן חלקי. נדרשת פחות כוחנות ויותר ריסון עצמי גם מצד הכנסת. אנחנו עדים לשינויים דחופים במבנה השלטון, באמצעות תיקון חוקי יסוד על פי אינטרס זמני רגעי של ממשלות שקמות. אם זו חקיקת ראש ממשלה חליפי, חוק נורווגי, מספר חברים שיכולים לפרוש ממפלגה ומבנה משרדי הממשלה, אליו מתייחסים כמו פלסטלינה, מפרקים ומחברים. צריך לחשוב על ריסון ורפורמה בכנסת ובדרך שהיא מקבלת החלטות, ולא רק רפורמות במערכת המשפט”.

דניאל פרידמן מציע לא לבטל את עילת הסבירות של האזרחים נגד הרשויות
דניאל פרידמן מציע לא לבטל את עילת הסבירות של האזרחים נגד הרשויות

“חשובה גם הידברות עם האופוזיציה. ככל שהשינויים משמעותיים יותר, כך חשוב שהתמיכה בהם תהיה רחבה”.

“מערכת המשפט לקחה לעצמה, מכוח החלטה של בית המשפט העליון, סמכויות רחבות מאוד, כולל התערבות בהחלטות הממשלה והכנסת. לזה הצטרפה הרחבה עצומה בסמכויות היועץ המשפטי לממשלה. בית המשפט העליון החליט שלא רק שחוות דעתו של היועמ”ש מחייבת את הממשלה בכל עניין, אלא גם שלראש הממשלה ולממשלה אין זכות טיעון בפני בית המשפט, והם זקוקים לאישור היועץ לשם כך. זו תופעה שאינה קיימת בשום מדינה בעולם והיא אינה מתקבלת על הדעת. לכך הצטרפה אפשרות התערבות בענייני הממשלה והכנסת מטעמי חוסר סבירות – עילה המאפשרת להתערב בכל החלטה. כך הפך בית המשפט את עצמו לשותף בכיר בניהול ענייני המדינה, ועירער את רעיון הפרדת הרשויות”.
“אני מציע שעילת הסבירות תבוטל בכל הקשור להחלטות הנוגעות לניהול עניני המדינה או למינויים במערכת הפוליטית והממשלתית. כלומר, השאלה אם סביר שאדם פוליטי יכהן או לא כשר, אינה שאלה הנוגעת לזכויות האדם, אלא לניהול המדינה ובית המשפט לא צריך לעסוק בכך”.
“לעומת זאת, אני מציע להשאיר בעינה אפשרות לבטל החלטות מחמת חוסר סבירות כאשר הדבר נוגע לזכויות אזרח וזכויות אדם. למשל כאשר אזרח הטוען שהוא זכאי לקבל רישיון כלשהו מהממשלה ונדחה, יוכל להשתמש בעילת חוסר הסבירות כלפי רשות מוסמכת שלא אפשרה לו לקבל רישיון. במילים אחרות – תישאר במלואה סמכות בית המשפט להגן על הפרט מפני שרירות השלטון, אך תצומצם במידה מסוימת יכולתו להתערב הניהול עניני המדינה”.
הפשרה של דניאל פרידמן לרפורמה במשפט ובשפיטה בישראל 23-1-2023
הפשרה של דניאל פרידמן לרפורמה במשפט ובשפיטה בישראל 23-1-2023

ומה אומרים על זה אצלנו בעדנה?  

ואנו אומרים. דניאל פרידמן ממש צודק שלא צריך לבטל את עילת הסבירות במישור שבין האזרח הנעשק קורבן עוול שלטוני לבין המדינה.  עילת הסבירות יכולה להישאר ורצוי שתישאר.

יש לתת לאזרחים מקסימום כלים התמודד עם עריצות של זרועות המדינה:  המשטרה, הפרקליטות, משרד הפנים, רשות המיסים.

לכן דניאל פרידמן ממש צודק ש”תישאר במלואה סמכות בית המשפט להגן על הפרט מפני שרירות השלטון”, אבל בעניינים שבין הכנסת וחקיקת חוקים שהם ענייני פוליטיקה, כנופיית אסתי חיות ויצחק עמית לא יוכלו לשלוף את שפן הסבירות מהכובע…..

אבל אנחנו גם אומרים שזה לא מספיק:

חובה לתקן את המשפט הפלילי ואת החסד”פ – 5 תיקונים בהולים!!!!!

ואלה 5 התיקונים הכי קריטיים שעדנה קרנבל מציעה, ומהר!!!

1 .  צריך לבטל את האפשרות להרשיע על סמך עדותה של נקבה אחת בלבד ללא שום ראיות.  כבר הרשיעו אצלנו גברים על סמך חלומות שחלמה גברת שאבא שלה אנס אותה, שצצו אצלה אחרי טיפולים בבריאות הנפש אחרי 15 שנים!!!!

2 . צריך לבטל את שיקול הדעת של השופטים בהפעלת עיקרון פרי העץ המורעל.  אם ראיה הושגה באמצעים פסולים, הראיה חייבת לעוף, ממש כמו בארה”ב.

3 . צריך לבטל את הלכת זאדה שאומרת שאפשר לעצור אזרחים מעצר ימים או מעצר עד תום ההליכים על סמך ראיות גולמיות, ראיות לא מעובדות, ראיות ללא היגיון פנימי, וראיות עם ניצוץ ראייתי בלבד או “ראיות ממעוף הציפור”.  בהלכת זאדה היתה דעת מיעוט של השופטת דורנר שאמרה שכדי לעצור עד תום ההליכים חובה לדרוש מהפרקליטת ראיות ברמה של קבלת הרשעה, כלומר מעבר לכל ספק סביר. גם הלכת זאדה היא פרי מוחו המעוות של אהרון ברק.

4.  צריך לתקן את סעיף 74 לחסד”פ שמשאיר אצל הפרקליטות והתביעה המשטרתית הפריבילגיה להחליט מהם חומרי חקירה ומה יועיל לנאשמים בהגנתם.  צריך לבטל את חריג התרשומת הפנימית ולקבוע שכל מה שיש בידי המשטרה והפרקליטות כולל תכתובות בינהם, עד לרמה של סמס בין פרקליט לשוטר, או פתקית צהובה דביקה ששוטר רשם לעצמו. הכל צריך להימסר לנאשמים.  הכל כולל הכל בלי חריגים ובלי קונצים.

5.  צריך לבטל את האיסור על הגשת ערעורים פליליים בהחלטות בינים.  זה מקור כל השחיתות במשפטים הפליליים.  כשופט יודע שאי אפשר לערער עליו כשהוא דוחה פסילת ראיות, מסרב להביא עדי הגנה, מסרב לבקשות לפי סע’ 108 לחסד”פ, מקבל ראיות לא קבילות ומכשיר שרצים ראייתיים, אז הוא לא יהסס להטות את המשפט לטובת הפרקליטות כי אי אפשר לערער על החלטת בינים, ואז השופט יכול לנהל את המשפט עד ההרשעה בלי ביקורת של ערכאת ערעור.

כאשר השופט כבר דופק עונש לנאשם, זה מאוחר מידי לטעון שהחלטת הבינים הן אלה שגרמו להרשעה, כי תמיד מגיעים לערעור והשופט משדל את הנאשם לוותר על הערעור על ההרשעה כדי לקבל הקלה בעונש.  כל הפרקליטים נופלים בפח הזה, וזו הסיבה שאין כמעט החלטות בדיני עונשין וסדר דין אזרחי שהם לטובת נאשמים.  הכול מוטה לטובת הפרקליטות.

באדיבות יונתן קפאח מהתנועה למען איכות השפיטה:  עוד 2 תיקוני חקיקה

6 . לבטל את הנוהג ששוטרים מגישים דו”חות חסויים בדיוני מעצרים.  זה לא מקובל בשום מדינה נורמלית בעולם, וזאת פשוט פארסה שמביאים עצורים, שמים להם סנגור ואומרים לו לשאול שאלות, וכל התשובות הן “הכל כתוב בדו”ח הסודי”.  הרעיון של הגשת דו”ח סודי נועד לשימוש בתיקים חריגים ביותר כגון ביטחון המדינה עצמה ותיקי מחבלים.  והנה זה זלג לשימוש סטנדרטי בכל תיק, אפילו כשמישהי אומרת למנדלבליט “פרשת משפטים- בושה”.

כמעט בכל תיק מייד המשטרה והפרקליטים טוענים שיש חשש לשיבוש ושהנאשם מסוכן.  והשופטים זורמים עם הבלוף הזה.  הגיע הזמן לסגור את השאלטר על הדו”ח הסודי, וכמובן שאם מוגש משהו בשושו לשופט, זה הופך חומר חקירה ויש לגלות אותו ברגע שמוגש כתב אישום.

7.  לבטל את חזקת התקינות. הקשקוש הזה שחזקה על הפרקליטות והמשטרה שהם שומרי חוק, שפעולות שהם עשו היו פעולות תקינות והגונות ואין לפקפק בהן ואין לגלות מה הפעולות שעשו, את זה חובה לבטל.  ומהר.

בתמונה: יהונתן קפאח במסדרונות האו”ם בשוויץ 2019 שוחר תרבות בינלאומית, השופע נימוסים ודרך ארץ שוויצריים.

יהונתן קפאח שואף תרבות בשוויץ מחוץ למדינת פמיניסטאן
יהונתן קפאח שואף תרבות בשוויץ מחוץ למדינת פמיניסטאן

בתמונה:  פרקליטה מזוהמת עמית מררי שכתבה את דו”ח המירמור של ועדת מררי שלפיו אין שום פגם בהפעלת תוכנות ריגול מסוג פגסוס על אזרחים ישראליים.

עמית מררי פרקליטה שתופרת תיקים ממונה לבדיקת חשדות לתפירת תיקים
עמית מררי פרקליטה שתופרת תיקים ממונה לבדיקת חשדות לתפירת תיקים
Views: 21

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *