EDNA LOGO 1
EDNA LOGO 1

משפט ביבי 18: העד רון אילון העיד שיהודית תירוש רעננה אותו בשקרים ושהמשטרה איימה עליו והטעתה אותו

רון אילון הובא להעיד נגד ביבי והעיד לטובת ביבי

העד הלפני אחרון של פרשת התביעה במשפט ביבי הגיע לעדות.  קוראים לו רון אילון והוא קפלניסט.  לא רק שעדותו היה מיותרת, הוא בכלל לא ענה בהאם ךמה שהפרקליטות ריעננה אותו, והיה צורך להקריא לו דברים שאמר בחקירתו.

אלא שהוא נחקר תחת אזהרה.  ממש עד עכשיו הוא היה בסטטוס חשוד כך שבכל רגע נתון הפרקליטות יכולה לסבך אותו עם כתב אישום.  לכן כל מה שעמה במשטרה היה במטרה להעיף ממנו רסיסי אשמה, ולהפיל על מישהו אחר.

אלא מאי”  שבכוונה שאלו אותו על דברים מאוד מצומצמים וצרים כדי לתעל את העדות שלו לכמה “משפטי מחץ”, שמתאימים לשאלות שנשאל, אבל בתמונה הכללית השאלות הן מטעות והתשובות הן סתמיות.

הרקע לפי ידיעות אחרונות

על פי כתב האישום בתיק 4,000, בו מיוחס לבנימין נתניהו שוחד, מרמה והפרת אמונים, שאול אלוביץ’ החזיק בחלק מהמניות של חברת יס באמצעות חברת יורוקום. אלוביץ’, שמואשם בשוחד ועבירות נוספות ביקש להגדיל את האחזקות ביס על ידי קבוצת בזק. מאחר שעל פי רישיונה של יס נדרש אישור שר התקשורת לעסקה, פנתה יס למשרד התקשורת בחודש יולי 2014, אך שר התקשורת גלעד ארדן ביקש להתנות את אישור רכישת המניות של יס על ידי בזק, ביישום רפורמת השוק הסיטונאי – שדרוג תשתיות האינטרנט בישראל – וזאת לאחר שבזק לא שיתפה פעולה בנושא.

נטען שאלוביץ’ לחץ על משרד התקשורת לאשר את המיזוג עד לחודש יוני 2015 מאחר שכספי תמורת המניות שיורוקום היתה עתידה לקבל מהעסקה, יועדו מראש לתשלום חובות עתק של יורוקום לבנקים. לאחר מינויו של עד המדינה שלמה פילבר למנכ”ל משרד התקשורת, הוא החל לקדם את אישור העסקה.

 

רון אילון הובא להעיד נגד ביבי והעיד לטובת ביבי
רון אילון הובא להעיד נגד ביבי והעיד לטובת ביבי

יהודית תירוש חקרה את רון אילון והתשובות שלה גרמו לה להתפוצץ

 

רון אילון, מנכ”ל ‘יס’ לשעבר, אישר שתיק 4000 הלך קפוט. יהודית תירוש התפרעה וצווחה ללא הרף כדי לשבש את החקירה הנגדית. עו”ד ז’ק חן, פרקליטם של איריס ושאול אלוביץ’, הטיח בתירוש: “כל כתב האישום שלך הוא רכילות וסברות”

רון אילון, מנכ”ל חברת Yes לשעבר הוא אחד מהקורבנות של רדיפת הפרקליטות. הוא עובר עינוי דין של שנים, רק בגלל כמה כתבות בעיתון, במיוחד ב”עיתון” “הארץ דה מרקר”.  הוא נחשד בתיק 4000 והתיק נגדו נסגר, הוא נחשד בתיק בזק רשות ני”ע והוגש נגדו כתב אישום צולע למדי.

אילון, שרחוק מלהיות מאוהדיו של נתניהו, הגיע אתמול 8/7/2024 במדים צבאיים כעד מטעם הפרקליטות.  הוא משרת כבר תקופה ארוכה כאל”מ במילואים, וביקש מהצלמים לא צלמו כי לטענתו עלולים לחקור אותו בחו”ל. איתמר לוין מאתר ‘ניוז1’ צילם אותו בכל זאת.

עם כניסת השופטים איתמר לוין פנה לשופטים ואמר להם שאילון דחף צלמים וזה חמור מאוד.  השופטת רבקה פרידמן-פלדמן ענתה לו:  “אני נכנסת לשאלה הזו. לא רוצה שיצלמו אותו? אז לא רוצה שיצלמו אותו. אני במקומם הייתי נעתרת לבקשה שלו”.

 

האמירות הבולטות של אילון בחקירה הראשית

 

כבר בחקירה הראשית ריסק אילון את כל התיאוריות השקריות של ליאת בן ארי ויהודית תירוש.  ניצן וולקן מהפרקליטות, שחקרה את אילון, ניסתה שוב ושוב להכניס מילים בפיו כאילו נתניהו התערב בתהליך המיזוג אך אילון לא נשאב לאמירות הללו ואף שלל אותן.

הוא אישר את מה שאנחנו יודעים זה מכבר: המיזוג התעכב בתקופת גלעד ארדן בלי כל סיבה ובניגוד לחוק.

על צורת הניהול של שאול אלוביץ’, שהיה יו”ר קבוצת בזק והבעלים שלה, העד ענה שמרגע שאלוביץ’ רכש את השליטה בבזק הוא היה יו”ר בזק. המעורבות שלו הייתה בדברים שקשורים בקבוצה. אם יש ממשקים בין יס לקבוצה שם היה מעורב ברמה גבוהה. בדברים הקשורים ביס – רק החשובים והאסטרטגיה. בנושאים של יס ולקבוצה שאול מעורב ומקבל החלטות. מוביל – תלוי בעניין”.

בתהליך הזה של קבלת האישורים והשליטה ביס שאול אלוביץ היה מאוד מעורב. שאול עבד הרבה פעמים בשיטה שקראתי לה שיטת ניהול כוכב היה פונה למי שצריך. תהליך זה הוא תהליך חריג. יס היא בעלת רישיון לכן היא צריכה לפנות ולקבל האישורים הרלבנטיים.

מצד שני זה עסקה שמתבצעת מעל ראשה בין בעלי מניות. מה זו שיטת כוכב? יושבים הגורמים הרלבנטיים, מנכ”ל יס ובזק, רגולציה של יס ובזק בחדר אחד. כל פעם שאול מדבר עם יס ולעתים עם אנשים אחרים רלבנטיים ואז הולך לדבר עם בזק ועם אחרים. זה סגנון העבודה.

לגבי קבלת החלטות:  בנושא הזה שאול מקבל החלטות. ביחסים בינינו הוא נותן הנחיות בעיקר. אנו נדרשים לפנות. שינוי השליטה בחברת יס אנו פונים לגורמים הרלבנטיים. מי שמייצג את בעלי המניות זה שאול. הוא מייצג את בעלי המניות. הוא יו”ר בזק ויס.

על אישור מיזוג בזק-יס העד אמר “התהליכים מאוד ארוכים וחריגים לרעה שפונים לארדן ביולי 2014 ואין תשובה ואין התייחסות”.

התהליך לפי הניסיון שלי זה כמעט טכני. בזק מחזיקה שנים ב-50 אחוז ממניות יס. זה לא בעל מניות חדש. התהליך לקח הרבה זמן.

למכתב של ארדן לא ההייתה תגובה רשמית, או תשובה. המסר שקיבלנו ממשרד התקשורת שהם מעוניינים שבזק קווית תקבל על עצמה רגולטור נוסף.

על חילופי השרים (נתניהו החליף את ארדן כשר התקשורת) העד אמר “לא זוכר את הסיבה הספציפית לעיתוי של כל מכתב. אני זוכר באופן כללי שהיה אישור לביצוע העסקה, חילופי שרים גרמו לכך שנפנה שוב. פנינו לבנימין נתניהו שהיה שר התקשורת. מעבר לזה לא זוכר”.

על הדחיפות (אחרי העיכוב של קרוב לשנה בלי שום סיבה) העד אמר:  “הבנתי שזה דחוף משאול, גם מעובדים בבזק. הממונה. שצריך לקנות מניות יורוקום על ידי בזק או יס. או להעמיד למכירה את המניות האלה.

אמרתי שהוא יושב לי על הצוואר? אני עומד מאחורי התיאור הזה (זה בדיוק התפקיד של מנהל)… השינויים במשרד התקשורת, מינויו של ראש ממשלה להיות שר התקשורת, יצרו אווירה חיובית בבזק גם אצל שאול וגם אצל אחרים, רגולציה, שאולי יהיה אפשר להתקדם עם אישור המיזוג”.

על חוסר התשובה ממשרד התקשורת בתקופה של ארדן העד אמר:

“לא קיבלתי תשובה רשמית. ארדן לא קיבל זאת (המיזוג), המנכ”ל שלו וראש אגף כלכלה הרן לבאות ודנה נויפלד.  היו שיחות מסדרון ופגישה אחת לא פורמלית. אמרו שעל מנת למזג בזק צריכה להסכים עם עוד דברים (זה לא חוקי, ההתניות הללו). נפגשתי עם ארדן מספר פעמים, לא זוכר כמה. בפגישה אחת לפחות היה שאול, לא חושב שהיו יותר”.

העד אילון שלל את מעורבות נתניהו:

“למיטב זכרוני השינוי היה בעיקר במועצת הכבלים והלוויין. אבי ברגר וצוותו הרן לבאות ודנה נויפלד לא שינו עמדתם. ברגע שהגיע למועצה אז היה שינוי. מכל נקודת מבט שלי, הגוף הממונה לפיה חוק על חוו”ד ורגולציה בתחום השידורים זו מועצת הכבלים והלוויין. הבקשה נתקעה במשרד התקשורת אצל המנכ”ל. הוא לא בגוף החוקי להמליץ או לא. זו סמכות אילוצית. זה לא הגיע למועצת הלווין והכבלים. מתי זה הגיע? לא זוכר. לכשהגיע התהליך הואץ.

אני פחות קושר לשינוי של שר התקשורת, אולי יותר לשינוי של מי הגוף המטפל במשרד התקשורת או הבקשה. לתפקיד של יו”ר מועצת הכבלים והלוויין מונתה ד”ר יפעת בן חי שגב, לא זוכר מתי מונתה.

אני דיברתי איתה ושטחתי בקשתי לפניה. הבנתי אז שהפניה לא הגיעה בציר שבין מנכ”ל משרד התקשורת לשר התקשורת שם זה נעצר. היה לה קשב לעניין הזה. הראיה שלה היא ראיה ממוקדת. זה מה שאני זוכר.

הייתה פנייה משנית אחת. באופן כללי פניתי למשרד ראש הממשלה לאדם בשם אמיר ברקן. היה מנהל אגף כלכלה במשרד רוה”מ, הכרתי את אמיר בתפקידי באוצר, פניתי אליו.

על זכיית נתניהו בבחירות לכנסת, העד אמר:

“כשנתניהו נבחר הייתה אווירה של אם נתניהו זכה אז יש עם מי לעבוד, אווירה כללית במסדרון. אני מקבל אוירה מאוד חיובית משאול, השתנו דברים, שאול מאוד אופטימי. חושב שבעת הזו יהיה שינוי. אני אומר מה שאני אומר אבל לא שמעתי ממנו משהו ספציפי שראש ממשלה “יעשה בשבילנו דברים” היתה תחושה טובה. סוף סוף שינוי והדברים זזים. הוא משתף בתחושות למיטב זכרוני.

על שלמה פילבר העד אמר:  “הוא בא עם תפיסה בסיסית שרגולציה צריכה לנהל דיאלוג ולנהל עם גופים מפוקחים ולנסות להשיג מטרות דרך דיאלוג”.

על הטיפול של מועצת הכבלים והלוויין באישור מיזוג בזק-יס, העד אמר:  “יש דיון שאנו מציגים הדברים. ממנה יועץ כלכלי לעשות בדיקה. מסבירה התהליך. מתחיל תהליך פנימי, עובר לחיצוני. הדברים מהירים”.

החקירה הנגדית של אילון ע”י עו”ד ז’ק חן, פרקליטם של שאול ואיריס אלוביץ’

 

על האופטימיות של שאול אלוביץ’ העד אמר שהוא אילון מודה שאלוביץ’ היה אופטימי ללא תקנה וכך היה גם לפני כניסת גלעד ארדן למשרד התקשורת, כך שהכניסה של נתניהו למשרד לא שינתה מהאופטימיות שלו.

בהמשך הודה רון אילון שלא הראו לו מסמכים רלוונטיים בחקירה (למשל, בנוגע להורדת סעיף באישור המיזוג שהפרקליטות ייחסה אותו שקרית לקשרים כביכול בין נתניהו/פילבר לאלוביץ’):  “הייתי מרגיש יותר בנוח אם היו מראים לי”.

על “מריחת” אישור מיזוג בזק-יס העד אמר:  “אני זוכר פגישה עם אבי ברגר (מנכ”ל משרד התקשורת לפני פילבר). זוכר עוד כמה דברים. ברגר והרן לבאות היה להם תפיסה מאוד ברורה. הפריע לי שהם רצו גם שבזק תיקח עוד לגבי המיזוג ואמרתי שזה דבר שלא ייעשה. זה אני זוכר… הם רצו לחייב את בזק לעשות דברים אחרים… נפגשתי עם כל מי שאני יכול. התלוננתי שלא מטפלים בנו, ביקשתי לקדם”.

בהמשך החקירה הנגדית עו”ד חן עבר עם רון אילון שלב אחרי שלב באישור המיזוג והראה לו שהכל היה תקין וגם שהסתירו ממנו הרבה מאוד מסמכים וניסו להכניס לו מילים בפה.

אילון אישר זאת: “החוקרים לא טרחו לרענן את זכרוני” (זה כולל התנעת תהליך אישור המיזוג עוד לפני שפילבר נכנס לתפקידו).

באיזשהו שלב, אחרי עוד ועוד מסמך שאילון הודה שלא הציגו בפניו אומר עו”ד חן לשופטים: :כבודכם, יש מסמכים רבים שהוגשו לבית המשפט אבל מכיוון שהעד אמר שלא הציגו לו את המסמכים אז אין טעם שאציג לעד, אני רוצה שזה יהיה בפרוטוקול”.

תירוש לא התאפקה.  לאורך כל הדיון אתמול יהודית תירוש לא הפסיקה להתפרץ, להתפרע ולהפריע – והכל כמובן מתוך מצוקה.

הנה אחד המקרים:  עו”ד חן: את המסמכים האלה שקשורים בפגישות שהיו לך עם גורמים במועצה בשלבים מוקדמים לקראת ישיבת המועצה, ביקשו את התייחסותך, ביקשו לרענן את זיכרונך בחקירה ובריענון העד?

אילון: לא

תירוש (מתפרצת): ראינו במסמכים הקודמים שיש טבלה, הוצגה לו הטבלה, את עצם הפגישה כן הציגו, לא את המסמך המפרט את הפגישה (קביעה מדהימה, מודה שלא הציגו לו את המסמך).

עו”ד חן: אני שמח שקיבלנו הקדמה על הדיוק שבו נעשה ניסיון לתאר את החקירה הנגדית שלי עם הפניה מדוייקת למסמך מסמך, מה הראו ומה לא. זו אותה יד שכתבה את כתב האישום

תירוש: אל תיתן לי ציונים

עו”ד חן: את נתת לי ציונים, עד כה הראיתי מסמכים מהותיים שלא הוצגו לעד

על השיחות עם איתן צפריר, ראש המטה במשרד התקשורת ועם הראל לוקר
נפגשתי איתו כמה פעמים, הוא היה עוד ציר. זה מהלך תקין שכל הזמן קורה בין מפוקח לרגולטור.

על הוספת הסעיפים באישור המיזוג, העד אמר:  “אילון כתב שנויפלד מתחכמת והחליטה לעשות צרות: אני סברתי ביחס להקשר הה איך דנה והרן רואים את המיזוג הזה, שהיא משאירה פה סדק כדי לפתוח אותו בעתיד. כך סברתי אז (כלומר, נויפלד פעלה לטרפד את המיזוג בכוונה)”.

באיזשהו שלב תירוש מתפרצת ואומרת שאמירות מסוימות של אלון הן עדות שמועה בלבד והוא קרא על זה בעיתון.

עו”ד חן (עונה לה): כל כתב האישום שלך זה רכילות וסברה את לא רוצה לשמוע אותו?

עו”ד חן (פונה לאילון): חקירה שלך אמרת – ״אתה יודע ביום שהורדתי לדה מרקר 300 מינויים, יום למחרת כותרת שלילית על יס אין קשר?
אני אומר יש אמא של קשר, יס הורידה את המנויים של דה מרקר, גם של גלובס גם של זה בשביל קיצוצים… דה מרקר לא מתביישים ישר תוקפים.
עכשיו אומר לי הכתב, העורך התערב זה לא הכותרת שאני כתבתי, העורך התערב״ (זו השיטה הידועה של “דה מרקר” – חיסולי חשבונות). זו ידיעה אישית?

אילון: כן

תירוש (מתפרצת ומנסה להגן על “דה מרקר”, כשמקביל הוא שותף איתה לתפירת תיק 4000 ומספק לה סיקור אוהד): זו עדות שמועה, זה מישהו שאמר למישהו לעד, האנשים לא נמצאים במשפט ולא יודעים. מאחר והעד מעריך כי הכותרת השלילית היא ממה שאמר לו הכתב זו עדות סברה.

השופטת פרידמן-פלדמן (דוחה את טענותיה): על מה גבירתי מתווכחת? תשאלי בחוזרת.

על הקשר בין סיקור לרגולציה באמצעות וואלה

אילון מאשר את דבריו בחקירתו במשטרה לפיו הכחיש את הקשר לשאלת החוקר:

“אין קישור שהינה פעולה, אין לי יכולת לדעת את זה, אני לא יושב על אתר וואלה, אני לא מדבר עם אנשים מוואלה ושומע מהם תלך תעשה ונדאג שיהיה כך וכך”.

 

https://elizipori.co.il/articles/ron-eilon-240709/

 

 

Views: 95

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *