EDNA LOGO 1
EDNA LOGO 1

רואי כחלון מציג: פרשה 1110 אספקת אמלח פגום לצה”ל ע”י רוביקון (סא”ל אודי כהן) ומרעום דולפין והאשמת עו”ד בשיבוש

סאל אודי כהן רוביקון אספקת אמלח פגום לצהל פרשה 1110

פרשה לא כל כך ידועה נחשפת לציבור כעת באדיבות הפרקליט רואי כחלון.  פרשה 1110.

מדובר בשוחד וניצול מעמד של עובדי מדינה לזכיה במכרזים להספקת אמל”ח פגום. כשהתגלה שהאמל”ח פגום החלה חקירה.

סוכם בין גורם הכפוף לרה”מ לשותף אסטרטגי זר של המשרד על אספקת אמצעי לחימה איכותי אשר יירכש בכספי השותף. במסגרת ההתקשרות נבחרה חברת רוביקון לספק את האמל”ח.  לרוביקון 4 שותפים. סא”ל אודי כהן, דויד אביטל, ירון אברהמי, שבתקופת הקמת החברה וביצוע העבירות היה עובד משרד רה”מ, ואביעד חי רגב עובד משרד רה”מ.

 

 

סאל אודי כהן רוביקון אספקת אמלח פגום לצהל פרשה 1110
סאל אודי כהן רוביקון אספקת אמלח פגום לצהל פרשה 1110

סא”ל אודי כהן אב ל- 3עוסק בשיווק נדל”ן, סא”ל במילואים במודיעין חיל הים. עוסק מזה כ- 25 שנה בתחומי ניהול הבכיר בחברות מובילות במשק.  ממקימי סלקום ו- yes ובוגר תפקידים בכירים בקבוצת פישמן ובחברות פרטיות בינלאומיות.

ירון אברהמי ואביעד חי רגב, עובדי הציבור העבירו מידע פנימי מסווג לאודי ודויד, ואלה פנו למשרד רה”מ והגישו הצעה במסגרת מכרזים לאמל”ח. עובדי הציבור דאגו להגדרת החברה כ”ספק יחיד” וכך לא היה צריך מכרז. רוביקון קיבלה עסקאות של עשרות מיליוני שקלים.

בתחילת שנת 2013, חברו אנשי רוביקון ליריב שגיא מבעלי חברת מרעום דולפין במטרה להשיג עבור רוביקון זיכיון למכירת אמל”ח של חברת ברוגר אנד טומט שהיה בבעלותו “BT“. יריב שגיא העביר את הזיכיון לחברת רוביקון ללא תשלום, ובתמורה קידמו עובדי הציבור את חברת מרעום במשרד וסיפקו לה עסקאות בהיקף של מיליוני שקלים.

שימו לב.  כותרת המסמך היא “חוות דעת” של פרקליט מלווה חקירה, אבל זו בעצם טיוטה שהשוטר אמור להעתיק אותה, לשנות כותרת ולהגיש אותה לבית המשפט.

 

הפרקליט רואי כחלון ממציא תירוץ למה לא להחזיר תפוסים:  עו”ד שיבש חקירה

 

עוד שימו לב שכנראה החשודים דרוש להחזיר להם תפוסים שנתפסו כי לא הוגש כתב אישום תוך פרק הזמן שבחוק.  כדי לייצר תירוץ למה ממשיכים להחזיק בתפוסים, הפרקליט רואי כחלון ממציא תירוץ מופלץ מהתחת שעוה”ד של אחד החשודים יריב שגיא, שיבש חקירה ולכן צריך להחזיק בתפוסים בגלל הנסיבה החדשה, שיבוש חקירה ע”י עו”ד.

כמובן שזה שטויות, אבל רואי כחלון לא חשב שמישהו אי פעם יראה את מה שהוא כותב כי כפרקליט מלווה לחקירה, כל התוצרת שלו פטורה מגילוי “חומרי חקירה”.

כך מתואר השיבוש:  “עוה”ד טס לשוויץ וניפגש עם שני עדים מרכזיים בזמן שבמקביל התנהלה נגד לקוחו חקירה רגישה ביותר במשטרת ישראל… קארל וטים הם עדים מרכזיים. לעדותם משקל משמעותי לגבי BT ו BTUSA… בתחילת השיחה בין עוה”ד לטים, ובשל חששו של טים לשוחח עם עוה”ד, אמר עוה”ד לטים כי קיבל את אישור המשטרה לשוחח עם טים ואף מציין כי עבד בעבר במשטרה. בהמשך השיחה ניסה עוה”ד לתשאל את העד בכל הנוגע למודעות של יריב לכך שירון היה עובד משרד פעיל במהלך הקמת החברה, וניסה להשפיע על העד בנוגע למועדים שקשורים להקמת החברות”.

אמת?  שקר?  סביר להניח ששקר מוחלט.

 

רואי כחלון אם אישה שורטת את בעלה אין בעיה שיתגבר על השריטות
רואי כחלון אם אישה שורטת את בעלה אין בעיה שיתגבר על השריטות

להלן “חוות הדעת” הסודית מהפרקליטות (רואי כחלון) למשטרה

 

 

-סודי ביותר- מדינת ישראל
משרד המשפטים
פרקליטות המדינה
המחלקה הכלכלית
7 ינואר 2018

 

אל: המפלג הביטחוני ביאחב”ל – להב 433, משטרת ישראל

שלום רב,

הנדון: חוות דעת בעניין הארכת תפוסים  פרשה 1110

רקע כללי

  1. במהלך השנתיים האחרונות מתנהלת ביאחב”ל חקירה אשר החלה כסמויה באמצע שנת 2015 והפכה גלויה לקראת סוף שנת 2016. החקירה לוותה מתחילתה על ידי המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה.
  2. החקירה עוסקת בחשד לעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים, קבלת דבר במרמה, שיבוש מהלכי משפט, הלבנת הון ועבירות מס. ממצאי החקירה מעלים חשדות חמורים כי עובדי ציבור השתמשו במידע מסווג שנודע להם במסגרת תפקידיהם הרגישים, כדי לעשות הון אישי, תוך ביצוע עבירות מרמה רבות.
  3. במהלך שנת 2012 סוכם בין גורם הכפוף לרה”מ (להלן “המשרד“) לשותף אסטרטגי זר של המשרד (להלן: “השותף“) על אספקת אמצעי לחימה איכותי, אשר יירכש בכספי השותף. במסגרת ההתקשרות העסקית נבחרה חברת רוביקון (להלן: “רוביקון“) לספק את האמל”ח.
  4. חברת רוביקון הוקמה ע”י ארבעה שותפים. סא”ל אודי כהן (להלן: “אודי“), דויד אביטל (להלן: “דויד“), ירון אברהמי, שבתקופת הקמת החברה וביצוע העבירות היה עובד משרד רה”מ (להלן: “ירון“) ואביעד חי רגב עובד משרד רה”מ (להלן: “אביעד“). ירון ואביעד, עובדי הציבור, קשרו קשר עם אודי ודויד במטרה להקים פלטפורמה עסקית למימוש מכרזי המשרד אשר הוטו על ידם לטובת חברה זו. החברה ביצעה עסקאות מול משרד רה”מ בהיקף של עשרות מיליוני שקלים.
  5. עפ”י השיטה, עובדי הציבור העבירו מידע פנימי מסווג לאודי ודויד, ואלה פנו למשרד רה”מ והגישו הצעה במסגרת מכרזים לאמל”ח. בהמשך לכך, עובדי הציבור דאגו להגדרת החברה כ”ספק יחיד” – הגדרה שפתרה את החברה מלגשת למכרזים, והפכה את הצעתה להצעה היחידה הנבחנת. לאחר הגדרת החברה כספק יחיד, קיבלה חברת רוביקון עסקאות בהיקף של עשרות מיליוני שקלים, בזמן שעובדי הציבור דואגים לקדם את ענייני החברה מול המשרד תוך הסתרת שותפותם בה ומסירת מידע כוזב לאנשי הכספים והרכש במשרד. את הרווחים של חברת רוביקון מהעסקאות מול המשרד חלקו החשודים.
  6. עקב תקלה באמל”ח שסופק לשותף באחת העסקאות, נפתחו במשרד רה”מ הליכי בדיקה אשר העלו חשדות חמורים נגד בעלי חברת רוביקון ואנשי המשרד. חשדות אלה הובילו לפתיחת החקירה במשטרת ישראל.
  7. כחלק מהמיזם הפלילי, בתחילת שנת 2013, חברו אנשי רוביקון ליריב שגיא, מבעלי חברת מרעום דולפין (להלן: “מרעום“) במטרה להשיג עבור רוביקון זיכיון למכירת אמל”ח של חברת ברוגר אנד טומט שהיה בבעלותו (להלן: “BT“). עפ”י החשד, ועפ”י בקשתם של עובדי הציבור, יריב שגיא העביר את הזיכיון, לחברת רוביקון ללא תשלום, ובתמורה קידמו עובדי הציבור את חברת מרעום במשרד, וסיפקו לה עסקאות בהיקף של מיליוני שקלים.
  8. בהמשך ובתמורה להעברת הזיכיון, דאגו עובדי הציבור לקדם עבור רוביקון ומרעום עסקאות רבות במשרד רה”מ. חלק גדול מהעסקאות היה מכירת מוצרי BT במשרד. העסקאות הניבו לרוביקון ומרעום רווחים של מיליוני שקלים.
  9. במהלך שנת 2013 החליטו אודי ירון ואביעד – מבעלי חברת רוביקון, יחד עם בעלי חברת מרעום – יריב שגיא, אילן גוריון ועודד ברוש, להקים מיזם משותף בארצות הברית בשיתוף עם קארל ברוגר (להלן: “קארל“) בעלי חברתBT  ושותף נוסף בשם טים ניקלר להלן: “טים”). שמו של המיזם המשותף נקרא BTUSA. עפ”י החשד, פנו עובדי הציבור ליריב שגיא וביקשו ממנו לקבל את הזיכיון של חברת BT לצורך הקמת המיזם האמריקאי המשותף (בנוסף ובמנותק מקבלת הזיכיון של חברת BT במדינת ישראל). בתמורה לכך, המשיכו עובדי הציבור לקדם עבור רוביקון ומרעום את העסקאות במשרד רה”מ.
  10. המיזם BTUSA – הוא חברת נשק אמריקאית בשותפות חברי רוביקון ומרעום ואזרח אמריקאי בשם טים. לצורך מימון הקמת החברה, העבירו בעלי חברת רוביקון, את הרווחים מהעסקאות שרוביקון ביצעה אגב המיזם הפלילי, לחברת BTUSA. מיזם עסקי משותף זה היווה פלטפורמה עסקית נוספת בה היו צפויים לקבל כלל החשודים כספים בפרשה.
  11. לאחר הקמת BTUSA, ולאחר שהחברה החלה לעבוד בארה”ב, נוצר סכסוך בין קבוצת מרעום לקבוצת רוביקון, שבעקבותיו החליטו הצדדים על פירוק השותפות. במסגרת פירוק השותפות, ביקשו חברי מרעום מקבוצת רוביקון לקבל בתמורה לחלקם בחברה 150,000$. עפ”י החשד, קבוצת מרעום הסכימה לוותר על הכספים שהיו מגיעים לה בחברת BTUSA בשל בשל חוב שהיה לה אצל קבוצת רוביקון – עמלות שוחד שהיו מגיעים לעובדי הציבור בעד הפעולות שביצעו לצורך קידום העסקאות של מרעום במשרד.
  12. כאמור, השוחד היה הזיכיון וקיזוז הכספים שהיו מגיעים למרעום עבור חלקם בחברת BTUSA. בתמורה לשוחד, קודמו עסקאות עבור רוביקון וחברת מרעום במשרד. בנוסף לכך, קיבלה קבוצת מרעום עמלות מרווחי עסקת הנשק של מוצרי חברת BT שמכרה חברת רוביקון למשרד רה”מ. את העמלות קיבלו חברי מרעום מקארל – בעלי חברת BT, באמצעות מעטפות.
  13. חשודי מרעום הודו בהעברת מעטפות הכסף מחו”ל ללא דיווח לרשויות המס בארץ (מדובר בעמלות בהיקף של כמיליון ₪).
  14. בראשית החקירה, נעצרו כלל החשודים ולאחר מעצר ממושך שוחררו החשודים בתנאים מגבילים. במסגרת התנאים נמסר לבעלי חברת מרעום כי חל עליהם איסור מוחלט לדבר עם כל אדם הקשור לפרשה ובפרט עם קארל – בעלי חברת BT.

 

חשיפת עבירת השיבוש 

  1. במסגרת חקירות שהתבצעו בעת האחרונה בפרשה עלו חשדות לביצוע עבירות שיבוש מהלכי משפט ע”י אחד מעו”ד של החשודים בפרשה.
  2. במהלך חקירתו מסר החשוד ירון אברהמי כי שוחח עם טים, שותפו בחברת BTUSA. במהלך השיחה מסר טים לירון כי אדם שהזדהה כעורך דינו של יריב שגיא פנה אליו ואל קארל בתערוכת נשק שהתקיימה בשוויץ, והתעניין בנוגע להקמת BTUSA.
  3. לאחר הדיווח של ירון לחוקרים על השיחה, בוצעה שיחה טלפונית בין ירון לטים, במהלך מבוקר של היחידה החוקרת. במסגרת השיחה מסר טים לירון פרטים נוספים על אודות השיחה שקיים עם “עורך דינו של יריב שגיא”. בין היתר, מסר טים כי בשל חשש שעלה בו החליט להקליט את השיחה בינו לבין “עורך הדין”.
  4. בהמשך, העביר טים לירון את הקלטת השיחה בינו ובין עו”ד שהתקיימה בשוויץ במסגרת תערוכת הנשק. בהקלטה נשמע בבירור קולו של עוה”ד אשר מייצג את יריב שגיא. כאמור, נאסר על יריב ליצור כל קשר עם המעורבים בפרשה, ועם קארל בפרט (בהמשך נעדכן כי עוה”ד פגש באותה תערוכה גם את קארל). חשוב להדגיש, כי טים וקארל הם עדים מרכזיים וחשובים, בעיקר בכל הנוגע להתנהלות מול חברת BT וחברת BTUSA ולחשדות שעולים בכל הנוגע לחברות אלה.
  5. יצוין כי זהות עוה”ד ידועה למשטרה. ראשית כל, קולו של עוה”ד זוהה במהלך שמיעת ההקלטה. שנית, עפ”י בדיקה שנערכה ביחידה החוקרת, עוה”ד שהה בשוויץ במועדים הרלוונטים במהלך תערוכת הנשק. כמו כן, שיחת הטלפון בין עוה”ד ללקוחו יריב שגיא במהלך שיחת השיבוש, שיחה שאכן אישרה כי מדובר בעוה”ד שמייצג אותו. בנוסף, מספר הטלפון שניתן לטים במהלך הפגישה הוא מספר הטלפון של עוה”ד, מספר שמוכר ליחידה החוקרת משיחות רבות שקיימו עם עוה”ד.
  6. עוה”ד –הוא כאמור סנגורו של יריב שגיא, חשוד בשיבוש מהלכי משפט. עוה”ד טס לשוויץ וניפגש עם שני עדים מרכזיים בזמן שבמקביל התנהלה נגד לקוחו חקירה רגישה ביותר במשטרת ישראל. כאמור, קארל וטים הם עדים מרכזיים בפרשה. לעדותם כאמור יש משקל משמעותי בעיקר בכל הנוגע להתנהלות מול חברת BT וחברת BTUSA ולחשדות שעולים בכל הנוגע לחברות אלה.
  7. בתחילת השיחה בין עוה”ד לטים, ובשל חששו של טים לשוחח עם עוה”ד, אמר עוה”ד לטים כי קיבל את אישור המשטרה לשוחח עם טים ואף מציין כי עבד בעבר במשטרה. בהמשך השיחה ניסה עוה”ד לתשאל את העד בכל הנוגע למודעות של יריב לכך שירון היה עובד משרד פעיל במהלך הקמת החברה, וניסה להשפיע על העד בנוגע למועדים שקשורים להקמת החברות.

 

הבקשה להארכת תפיסת מוצגים וכספים:

  1. במסגרת החקירה נאספו ראיות רבות ביניהן:
    1. גויס עד מדינה שהיה שותף מרכזי של החשודים לאורך כל תקופת ביצוע המעשים. העד מסר גרסאות הכוללות ציר זמנים מלא בנוגע לאירועים הפליליים כולל הפניות ספציפיות לראיות חיצוניות וקשר את כלל החשודים בפרשה לגרסאותיו.
    2. עובדי הציבור הודו בכל העבירות המיוחסות להם, ובהיקף עבירה של עשרות מיליוני שקלים.
    3. דויד הודה בכל העבירות המיוחסות לו.
    4. הראיות נגד אנשי קבוצת מרעום:

א. הודו בעבירת שוחד אחת, ובעבירה של הלבנת הון בכספים שהתקבלו כתוצאה מעסקאות שהתקבלו לכאורה עבור שוחד.

ב. במהלך שנת 2013, במקביל לקבלת העסקאות מהמוסד, נתנו שותפי חברת “מרעום דולפין”, טרקטורון כשוחד לחשוד אביעד חי רגב. כל שלושת השותפים מודים במתן הטרקטורון לעובד הציבור.

ג. חשודי חברת “מרעום דולפין”, הודו בהעברת מעטפות כסף מחו”ל ללא דיווח לרשויות המס בארץ (בהיקף של כמיליון ₪). יצוין, כי מעטפות אלו הינן העמלה שקיבלה חברת “מרעום דולפין” מרווחי עסקת הנשק שנכרתה לאחר העברת זיכיון הנשק אשר ניתן לחברת רוביקון. העברות כספים אלה הינן עבירות הלבנת הון עצמאיות, ומהוות גם עבירת הלבנת הון הקשורה לעבירת השוחד (סע’ 3א). העברת כספים זו, אשר בוצעה בסתר מחזקת את החשד בנוגע למודעות חשודי “מרעום” והבנתם כי העסקאות מושחתות.

ד. מנכ”ל החברה, יריב שגיא, הודה כי במהלך שנת 2013, חשד כי התנהלות חברת רוביקון מושחתת ושירון מושחת אך בחר להתעלם מנורות האזהרה. לטענתו, שיתף בחששותיו את עודד שותפו, פעמים רבות. החשוד עודד ברוש, מכחיש כי עודכן על ידי שותפו, אך טוען כי יריב דיבר אתו על התנהלות “לא טובה” של ירון (שעומת בחקירה סינן פעם אחת גם את המשפט “נאמר לי שירון “מושחת”). “עצימת העיניים” של מנהלי החברה מחזקת את הראיות נגדם.

ה. לאחרונה נאספו ראיות לאירוע שיבוש ע”י החשוד יריב שגיא. עבירת השיבוש בוצעה לכאורה ע”י סנגורו של יריב שגיא מול שני עדים מהותיים בפרשה. ביצוע עבירת השיבוש מחזקת גם את היסוד הנפשי של החשודים בשאר החשדות המיוחסים להם.

ו. עפ”י גרסאותיהם של עובדי הציבור, ועד המדינה, קבוצת מרעום לקחה חלק משמעותי במיזם השוחד.

נאספו ראיות רבות נוספות, ביניהן, ראיות דיגיטליות המחזקות את החשדות נגד כלל החשודים.

כלל הראיות מצביעות על תשתית ראייתית שמבססת את החשד לביצוע עבירות מרמה, שוחד והלבנת הון בהיקף של עשרות מיליוני שקלים.

לסיכום:

  1. נוכח האמור לעיל, ובעיקר נוכח העובדה שכלל הראיות מצביעות על תשתית ראייתית שמבססת את החשד לביצוע עבירות מרמה, שוחד והלבנת הון בהיקף של עשרות מיליוני שקלים, אנו סבורים כי בשלב מתקדם זה של החקירה, ניתן לומר כי בסיום החקירה יוזמנו החשודים לשימוע, במסגרת שקילת הגשת כתב אישום נגדם. בכפוף לשימוע.
  2. אנו סבורים כי יש לבצע מספר פעולות חקירה נוספות לצורך סיום החקירה. ביניהן הטחת כלל הראיות בחשודי קבוצת מרעום דולפין, ופעולות שיתמקדו בחשדות החדשים שעלו בנוגע לעבירת השיבוש של סניגורו של יריב שגיא.

בברכה,

עו”ד רואי כחלון

סגן בכיר בפרקליטות המדינה

 PDF

פרשה 1110 רוביקון ומרעום דולפין הנחית פרקליט רואי כחלון ליאחבל הארכת תפוסים 7-1-2018
Views: 179

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *