EDNA LOGO 1
EDNA LOGO 1

גל הירש 7: רפ”ק יעל הראל קרניאלי הסירה חיסיון עו”ד-לקוח לעו”ד דורי גרוסמן בטענה שהוא אורגן של חברה עבריינית ושהערות לקוח על חוזה אינן משפטיות

דורי גרוסמן הפרקליטות הסירה לו חיסיון עורך דין לקוח בפרשת גל הירש

בפרשת גל הירש התקבלה בקשה לעזרה משפטית בינלאומית מגאורגיה, לפיה מי שהיה שר ההגנה שלהם חתם על הסכם לאימון יחידות בצבא הגאורגי עם חברה הרשומה באיי הבתולה הבריטים, גירווד, ששייכת לקבוצת דיפנסיב שילד של גל הירש ועודד שכנאי, תמורת 5,685,000 אירו.

בלי קשר לבקשה זו מגאורגיה נפתחה חקירה בישראל במחלקת ה”מטריקס”, מחלקה לניטור שוחד במישור הבינלאומי שהחקירות שלה נפתחות על סמך קריאת כתבות בעיתונות הישראלית והבינלאומית.

איפה נמצאים החומרים שמעניינים את המשטרה?   אצל העו”ד של דיפנסיב שילד.  אבל לעו”ד יש חיסיון עו”ד לקוח.  מה עושים במקרה כזה?  מלבישים על העו”ד חשד שהוא עצמו שותף לשוחד.

ב 2 הדוחות הסודיים שמוצגים כעת, רואים שהשוטרת יעל הראל קרניאלי המציאה סיפור שהעו”ד דורי גרוסמן הוא אורגן של החברה העבריינית, ושההערות של הלקוח על טיוטות של חוזים משפטיים במשא ומתן “אינן הערות משפטיות”.

 

דורי גרוסמן הפרקליטות הסירה לו חיסיון עורך דין לקוח בפרשת גל הירש
דורי גרוסמן הפרקליטות הסירה לו חיסיון עורך דין לקוח בפרשת גל הירש

 

במקרה דנן, קודם כל הוציאה השוטרת צו חיפוש למשרד של עו”ד דורי גרוסמן.  זה קרה ב 9/11/2015.  כל מה שאספו מהמשרד שלו נפתח, נקרא, נסרק, בין אם יש חיסיון או אין חיסיון. אנחנו יודעים שהשוטרת קראה את כל התוכן החסוי כי בערר היא מסבירה לשופט שיש הערות של הלקוחות על הטיוטות של החוזים, שהן הערות “קרדינליות”, ושהן “לא משפטיות”.  איך היא יודעת את זה אם היא לא עיינה בזה לפני שקיבלה אישור מהשופט?

אח”כ הזמינו את עו”ד דורי גרוסמן לחקירה והוא עשה את טעות חייו שהוא בכלל דיבר וענה לשאלות.

כל מה שיצא מהפה של דורי גרוסמן, שימש את המשטרה לצטט אותו נגדו בטענה שהוא שקרן ושהוא מחפה על פעילות עבריינית שהוא חלק ממנה, כשהמטרה של הציטוטים האלה היא לפרש את דבריו כאילו הוא קושר עצמו לפעילות עבריינית ביודעין.

והשלב השלישי, בקשה להסרת חיסיון עו”ד-לקוח על מה שהם בעצמם כבר “הסירו”, ורק רוצים כיסוי תחת מהשופט שאליו פונים.

 

אחרי שקראו את המסמכים החסויים ממציאים סיפור כיסוי שהעו”ד הוא אורגן של החברה הנחקרת

 

שימו לב לדבריה של רפ”ק יעל הראל קרניאלי:

“עו”ד גרוסמן רואה עצמו כאורגן וכגורם מקצועי בקבוצת דיפנסיב שילד, וטיפולו בענייניו של קזראשוילי הינו מכוח היותו אורגן של דיפנסיב שילד וכמוהו כטיפולם של האורגנים האחרים, שאינם עורכי דין:….   חלקו של עו”ד גרוסמן בגיבוש הגנתו של קזראשוילי אינו במסגרת ייצוג משפטי ויחסי עו”ד-לקוח בינו ובין קזראשוילי, וכי הוא אינו נמנה על צוות ההגנה של קזראשוילי, אלא מתוקף היותו עו”ד פנימי של דיפנסיב שילד, אורגן של החברה, ובמסגרת האינטרס של אנשי דיפנסיב שילד, עליהם הוא נמנה, לתאם את גרסאותיהם עם גרסתו של קזראשוילי, להסוות את פליליות מעשיהם, ולהציג את ההסכם כהסכם תמים וענייני, דבר שיפריך גם את החשדות נגדם”.

הבנתם את זה?  יצאו מהפה של העו”ד דורי גרוסמן כמה הסברים תמימים, והשוטרת יעל הראל קרניאלי מוציאה את המילים מהקשרם ומלבישה על העו”ד הודאה בהיותו חלק אורגני של מעשי העבריינות.

הבקשה כנראה לא הצליחה.  דורי גרוסמן טען שכל החקירה היא רדיפה פוליטית של מי שהיה שר ההגנה בגיאורגיה, ולראיה הוא טען שההודעה האדומה באינטרפול בוטלה.  יעל הראל קרניאלי טוענת שאת ההודעה באינטרפול שמה רוסיה ולא גיאורגיה, ובגלל שלא כתוב למה היא בוטלה, הרי שאין הצדקה לטענה של רדיפה פוליטית.

מקצה שיפורים בערר:  הטיוטות של הסכמים יכולים ללמד על “לב ליבה של העשייה“.

 

 

יעל הראל קרניאלי הגישה ערר בו הגישה דו”ח סודי שמעתיק את אותן טענות, והיא מוסיפה שביינתים יש מגעים להפוך עו”ד אחר של דיפנסיב שילד לעד מדינה, גור פינקלשטיין.  כלומר היא רומזת לשופט בערר שיש כוונה להפוך גם את עו”ד דורי גרוסמן עד מדינה, וזו בעצם מטרת הבקשה.

עוד היא מסבירה שאמנם יש בידי המשטרה חוזים חתומים, אבל הם רוצים לעיין בטיוטות.

ראו: “טיוטת הסכם שגירווד צד לה-יכול לשפוך אור ולהוות ראיה קרדינאלית בחקירה, ככל שהטיוטה תלמד על תיקונים ושינויים שהוכנסו בהסכם בטרם התקבלה הגרסה הסופית שלו….כמו כן מסמכים במ/2 ו-במ/4-טיוטות תצהירים של אורגנים של דיפנסיב שילד, אשר עותקים סופיים שלהם נתפסו, והם מצויים בחומר החקירה, יכולות אף הן ללמד על שינויים ותיקונים שהוכנסו בתצהיר, דבר היכול להוות אף הוא ראיה משמעותית בחקירה. חשיבות רבה יש ליתן להערות, שכתב עודד שכנאי על גבי טיוטות התצהירים, מאחר שניתן להניח, כי אין הן הערות משפטיות, אלא הערות הנוגעות ללב ליבה של העשייה”.

הבנתם את זה?  מדובר במסמכים משפטיים שכבר מצויים בידי המשטרה, והשוטרת אומרת שההערות שהלקוח נתן במסגרת משא ומתן משפטי לחתימה על הסכם משפטי אינן הערות משפטיות….

ברור שזזה תירוץ מופלץ מהתחת.  אבל בגלל שהשוטרת יודעת שעו”ד דורי גרוסמן לעולם לא יראה את זה, כי הדו”חות הסודיים הם חסויים מפני החשודים והנאשמים, אז אין לה בעיה להמציא סיפורי עלי בבא מהתחת.

 

 

להלן דו”ח סודי בבקשה להסרת חיסיון עו”ד לקוח בין עו”ד דורי גרוסמן ומסמכי דיפנסיב שילד 31/1/2016 הוגש 3/2/2016

 

 

משטרת ישראל  להב 433  היחידה הארצית לחקירות הונאה

3 פברואר, 2016

דוח סודי

לעיון בית המשפט בלבד

פל”א 346940/2015

  1. רקע
    בעקבות בקשה לעזרה משפטית, שהתקבלה ביחידה הארצית לחקירות הונאה (להלן: “יאח”ה“) מרשויות האכיפה בגיאורגיה, נפתחה ביאח”ה חקירה בחשד לביצוע עבירות של מתן שוחד לעובד ציבור זר, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ועבירות על חוק איסור הלבנת הון לגבי פעילות של חברת דיפנסיב שילד אחזקות 2008 בע”מ וחברות הקשורות אליה (להלן: “קבוצת דיפנסיב שילד“) בגיאורגיה בין השנים 2007-2009.

בתאריך 9.11.2015 נערך חיפוש במשרדי קבוצת דיפנסיב שילד, במסגרתו נתפסו בחדרו של עו”ד דורי גרוסמן (להלן: “עו”ד גרוסמן“) המסמכים נשוא הליך זה, שביחס אליהם לטענת עו”ד גרוסמן, קיים חיסיון עו”ד-לקוח.

דבר פתיחת החקירה בארץ אינו ידוע למעורבים, ומשיקולי חקירה המבקשת לא מיידעת אותם על כך בשלב זה. יודגש, כי החיפוש ותפיסת המסמכים נשוא ההליך נערכו במסגרת תיק החקירה של יאח”ה בארץ ולא במסגרת הבקשה לעזרה משפטית, ולפיכך הטענה, כי שלטונות גיאורגיה מבקשים לשים ידם על מסמכים הקשורים להגנתו של קזראשוילי, איננה נכונה.

  1. החשדות

א. על פי הבקשה לעזרה משפטית, בין השנים 2007-2008 זכתה קבוצת דיפנסיב שילד בחוזה לאימון צבא גיאורגיה, וסיפקה את השירות לצבא גיאורגיה. על פי החשד, בחודש ינואר 2008 הנחה שר ההגנה הגיאורגי במועד הרלבנטי, דוד קזראשוילי (להלן: “קזראשוילי“), שלא כדין, לחתום עם חברת Girwood Business Corp. הרשומה ב – BVI, ונמנית על קבוצת דיפנסיב שילד (להלן: “Girwood“), על הסכם לאימון כוחות הצבא בגיאורגיה (להלן: “ההסכם“). על פי ההסכם, Girwood היתה אמורה לספק אימונים לצבא גיאורגיה תמורת 5,685,000 אירו.

ב. חברת Girwood מוחזקת על ידי עודד שכנאי וגל הירש, נושאי משרה בדיפנסיב שילד.

ג. על פי הבקשה לעזרה משפטית, Girwood כלל לא אימנה את היחידות, אשר אומנו על ידי החברות דיפנסיב שילד ו- Nirtal Combat Training & Equipment, ולפיכך התשלום בסך כ – 5 מליון יורו, ששילם משרד ההגנה הגיאורגי, שולם ל – Girwood שלא כדין.

ד. לבקשתם לעזרה משפטית צרפו הגיאורגים כתב אישום, שהוגש נגד קזראשוילי בגיאורגיה, שעניינו ההסכם מתאריך 10.1.2008 והתשלומים ששולמו ל – Girwood מכוחו[1].

ה. הבקשה לעזרה משפטית מעלה חשד, שחברת Girwood קיבלה במרמה בשנים 2008-2009 כ – 5 מליון יורו ממשרד ההגנה הגיאורגי בהוראת קזראשווילי בתמורה למתן שוחד לעובד ציבור זר. על פי החשד, הכסף הולבן בישראל, בגרנזי ובשוויץ.

ו. לאור חשדות אלה הוחלט לפתוח ביאח”ה בחקירה בגין חשד לביצוע עבירות של שוחד לעובד ציבור זר, קבלת דבר במרמה ועבירות על חוק איסור הלבנת הון. נושאי החקירה חובקי יבשות, ובמסגרת החקירה מבוּקשת עזרה משפטית משוויץ, איי התעלה הבריטיים וגיאורגיה.

  1. הקשרים בין קזראשוילי ואנשי דיפנסיב שילד ומעורבותם בהגנתו

א. ממידע, שקיבלו רשויות גיאורגיה מאינטרפול גרנזי עולה, שלקזראשוילי יש קשרים עסקיים עם עודד שכנאי באמצעות חברת Future Product Company שבבעלות קזראשוילי וחברה בת שלה, Sun Petroleum Georgia, המנוהלת על ידי עודד שכנאי. עובדה זו חיזקה את החשד, כי ההסכם נשוא החקירה היה פיקטיבי, כי דוד קזראשוילי מעל בכספי משרד ההגנה הגאורגי, וכי שולם לו שוחד על ידי חברת Girwood. על פי החשד, קזראשוילי היה שותפו של עודד שכנאי, ופעל לשלם את הכסף במרמה לשותפו, אם לא לעצמו.

ב. בהודעתו במשטרה מתאריך 6.12.2015 אישר עו”ד גרוסמן, כי בין קבוצת דיפנסיב שילד וקזראשוילי התקיימו יחסים עסקיים, במסגרתם נתנה דיפנסיב שילד שירותי יעוץ לסן פטרוליום גיאורגיה, חברה בשליטת קזראשוילי [2].

ג. הנושא העומד בלב החקירה הינו כאמור ההסכם מתאריך 10.1.2008 והכסף ששילמה ממשלת גיאורגיה מכוחו. מערכת היחסים בין קזראשוילי ואנשי קבוצת דיפנסיב שילד מהותית לחקירה ויורדת לשורשם של נושאי החקירה, הואיל ויש בה כדי לבסס את החשדות, לפיהם קזראשוילי הורה על ההתקשרות בהסכם בתמורה לשוחד שקיבל מאנשי הקבוצה. על פי החשד, האינטרס להסוות את פליליות מעשיהם, ולהציג את ההסכם כהסכם תמים וענייני, משותף לקזראשוילי ולאנשי קבוצת דיפנסיב שילד.

ד. מהודעתו של עו”ד גרוסמן עולה, כי בעלי המניות של דיפנסיב שילד (עודד שכנאי, גל הירש ויניב אדם) מעורבים בהגנתו של קזראשוילי בבריטניה, הגישו תצהירים, סייעו בגיבוש הגנתו, והשתתפו בישיבות צוות ההגנה בלונדון[3].

ה. כך אמר עו”ד גרוסמן בהודעתו: “בפעם הראשונה שנחשפנו לתיק גירווד, זה היה בלונדון, נפגשנו אני ועודד עם דוד ועורכי דינו בלונדון, הם הציגו לנו את התביעה הקשורה לחוזה 38 וגירווד, דוד לא היה לו מושג, מה לענות, כי הוא לא הכיר את הנושא, הוא היה שר ההגנה, ולא הכיר את פרטי ההסכם ואת הפרטים הקשורים להסכם. הוא היה צריך לקרוא את החומר ואת המסמכים הקשורים אליו. אני ועודד ישבנו שם, אני חושב, שדוד זימן אותנו לפגישה, אני לא זוכר. זה היה אחרי כמה חודשים שדוד השתחרר מהמעצר בצרפת[4].

ו. עו”ד גרוסמן רואה עצמו כאורגן וכגורם מקצועי בקבוצת דיפנסיב שילד, וטיפולו בענייניו של קזראשוילי הינו מכוח היותו אורגן של דיפנסיב שילד וכמוהו כטיפולם של האורגנים האחרים, שאינם עורכי דין:

    • כאשר התבקש לתאר בהודעתו את טיב היעוץ, שנתנה דיפנסיב שילד לחברה בשליטת קזראשוילי, אמר כך: “…הייעוץ שדיפנסיב נתנה קשור בניהול החברה, דיווח, פרוצדורות, איך נכון לפקח ולנהל את החברה, הדברים הללו אני יודע כי הייתי שם. האנשים שיעצו במסגרת דיפנסיב הם אני, עודד שכנאי ויניב אדם…אנחנו ייעצנו בניהול, עברנו על הספרים, מה זה אוטומציה של תחנות דלק. דיפנסיב ביצעה פרויקט לחברת דלק בארץ, על איך למנוע גניבות, ומשם הניסיון שלנו בנושא[5].
    • עו”ד גרוסמן נשאל ביחס להערות בכתב יד על גבי המסמכים שבמעטפות, שלטענתו חל עליהם חיסיון, ואמר, ש”מדובר בטיוטת תצהיר של גל הירש באנגלית… עורכי הדין הבריטים העבירו לנו טיוטות תצהיר, וכתב היד הוא שלי ושל עודד שכנאי. בעמוד 1 יש הערה בפסקה לפני האחרונה בכתב ידו של עודד[6].

ז. האמור לעיל מבסס את המסקנה, כי חלקו של עו”ד גרוסמן בגיבוש הגנתו של קזראשוילי אינו במסגרת ייצוג משפטי ויחסי עו”ד-לקוח בינו ובין קזראשוילי, וכי הוא אינו נמנה על צוות ההגנה של קזראשוילי, אלא מתוקף היותו עו”ד פנימי של דיפנסיב שילד, אורגן של החברה, ובמסגרת האינטרס של אנשי דיפנסיב שילד, עליהם הוא נמנה, לתאם את גרסאותיהם עם גרסתו של קזראשוילי, להסוות את פליליות מעשיהם, ולהציג את ההסכם כהסכם תמים וענייני, דבר שיפריך גם את החשדות נגדם.

  1. התייחסות לטענות המשיב 2 במסמך התגובה

א. באשר לטענת המשיב 2 בסעיף א.9. לתגובה, לפיה לאחרונה הורה אינטרפול לבטל את ההודעה האדומה, שהוצאה בעבר ע”ש המשיב 2 מהטעם שמאחורי בקשת ההסגרה, שהוגשה על ידי הרשויות בגיאורגיה עומדת רדיפה פוליטית, המבקשת תטען, שמבדיקה שערכה באינטרפול, עלה, כי אינטרפול רוסיה הפיצה בקשת מעצר בינלאומי ע”ש המשיב 2, שבוטלה, אך בהודעת הביטול לא נרשמה סיבת הביטול, כך שטענת המשיב, לפיה הביטול נעשה מהטעם, כי מאחורי בקשת ההסגרה שהוגשה על ידי הרשויות בגיאורגיה, עומדת רדיפה פוליטית, איננה מבוססת כלל.

רפ”ק יעל הראל קרניאלי

[1] נספח א’ לדו”ח זה

[2] הודעת דורי גרוסמן מתאריך 6.12.2015 שורות 105-116, נספח ב’   144-151

[3] שם, שורות 83-90, 144-151

[4] שם, שורות 134-140

[5] שם, שורות 108-116

[6] שם, שורות 180-186

PDF

 

דוח סודי 1 להסרת חיסיון עוד-לקוח בין דורי גרוסמן ודיפנסיב שילד של גל הירש 31.1.2016

להלן הדו”ח הסודי שהגישה יעל הראל קרניאלי בערר 25/2/2016

 

סודי ביותר   

משטרת ישראל להב       433 היחידה הארצית לחקירות הונאה

‏‏25 פברואר, 2016

דו”ח סודי

לעיון בית המשפט בלבד

פל”א 346940/2015

  1. רקע
    בעקבות בקשה לעזרה משפטית, שהתקבלה ביחידה הארצית לחקירות הונאה (להלן: “יאח”ה“) מרשויות האכיפה בגיאורגיה, נפתחה ביאח”ה חקירה בחשד לביצוע עבירות של מתן שוחד לעובד ציבור זר, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ועבירות על חוק איסור הלבנת הון לגבי פעילות של חברת דיפנסיב שילד אחזקות 2008 בע”מ וחברות הקשורות אליה (להלן: “קבוצת דיפנסיב שילד“) בגיאורגיה בין השנים 2007-2009.

בתאריך 9.11.2015 נערך חיפוש במשרדי קבוצת דיפנסיב שילד, במסגרתו נתפסו בחדרו של עו”ד דורי גרוסמן (להלן: “עו”ד גרוסמן“) המסמכים נשוא הליך זה, שביחס אליהם לטענת עו”ד גרוסמן, קיים חיסיון עו”ד-לקוח.

דבר פתיחת החקירה בארץ אינו ידוע למעורבים, ומשיקולי חקירה המבקשת לא מיידעת אותם על כך בשלב זה. יודגש, כי החיפוש ותפיסת המסמכים נשוא ההליך נערכו במסגרת תיק החקירה של יאח”ה בארץ ולא במסגרת הבקשה לעזרה משפטית, ולפיכך הטענה, כי שלטונות גיאורגיה מבקשים לשים ידם על מסמכים הקשורים להגנתו של קזראשוילי, איננה נכונה.

  1. החשדות
  • א. על פי הבקשה לעזרה משפטית, בין השנים 2007-2008 זכתה קבוצת דיפנסיב שילד בחוזה לאימון צבא גיאורגיה, וסיפקה את השירות לצבא גיאורגיה. על פי החשד, בחודש ינואר 2008 הנחה שר ההגנה הגיאורגי במועד הרלבנטי, דוד קזראשוילי (להלן: “קזראשוילי“), שלא כדין, לחתום עם חברת Girwood Business Corp. הרשומה ב – BVI, ונמנית על קבוצת דיפנסיב שילד (להלן: “Girwood“), על הסכם לאימון כוחות הצבא בגיאורגיה (להלן: “ההסכם“). על פי ההסכם, Girwood היתה אמורה לספק אימונים לצבא גיאורגיה תמורת 5,685,000 אירו.
  • ב. חברת Girwood מוחזקת על ידי עודד שכנאי וגל הירש, נושאי משרה בדיפנסיב שילד.
  • ג. על פי הבקשה לעזרה משפטית, Girwood כלל לא אימנה את היחידות, אשר אומנו על ידי החברות דיפנסיב שילד ו- Nirtal Combat Training & Equipment, ולפיכך התשלום בסך כ – 5 מליון יורו, ששילם משרד ההגנה הגיאורגי, שולם ל – Girwood שלא כדין.
  • ד. לבקשתם לעזרה משפטית צרפו הגיאורגים כתב אישום, שהוגש נגד קזראשוילי בגיאורגיה, שעניינו ההסכם מתאריך 10.1.2008 והתשלומים ששולמו ל – Girwood מכוחו[1].
  • ה. הבקשה לעזרה משפטית מעלה חשד, שחברת Girwood קיבלה במרמה בשנים 2008-2009 כ – 5 מליון יורו ממשרד ההגנה הגיאורגי בהוראת קזראשווילי בתמורה למתן שוחד לעובד ציבור זר. על פי החשד, הכסף הולבן בישראל, בגרנזי ובשוויץ.
  • ו. לאור חשדות אלה הוחלט לפתוח ביאח”ה בחקירה בגין חשד לביצוע עבירות של שוחד לעובד ציבור זר, קבלת דבר במרמה ועבירות על חוק איסור הלבנת הון. נושאי החקירה חובקי יבשות, ובמסגרת החקירה מבוּקשת עזרה משפטית משוויץ, איי התעלה הבריטיים וגיאורגיה.
  1. הקשרים בין קזראשוילי ואנשי דיפנסיב שילד ומעורבותם בהגנתו
  • א. ממידע, שקיבלו רשויות גיאורגיה מאינטרפול גרנזי עולה, שלקזראשוילי יש קשרים עסקיים עם עודד שכנאי באמצעות חברת Future Product Company שבבעלות קזראשוילי וחברה בת שלה, Sun Petroleum Georgia, המנוהלת על ידי עודד שכנאי. עובדה זו חיזקה את החשד, כי ההסכם נשוא החקירה היה פיקטיבי, כי דוד קזראשוילי מעל בכספי משרד ההגנה הגאורגי, וכי שולם לו שוחד על ידי חברת Girwood. על פי החשד, קזראשוילי היה שותפו של עודד שכנאי, ופעל לשלם את הכסף במרמה לשותפו, אם לא לעצמו.
  • ב. בהודעתו במשטרה מתאריך 6.12.2015 אישר עו”ד גרוסמן, כי בין קבוצת דיפנסיב שילד וקזראשוילי התקיימו יחסים עסקיים, במסגרתם נתנה דיפנסיב שילד שירותי יעוץ לסן פטרוליום גיאורגיה, חברה בשליטת קזראשוילי [2].
  • ג. הנושא העומד בלב החקירה הינו כאמור ההסכם מתאריך 10.1.2008 והכסף ששילמה ממשלת גיאורגיה מכוחו. מערכת היחסים בין קזראשוילי ואנשי קבוצת דיפנסיב שילד מהותית לחקירה ויורדת לשורשם של נושאי החקירה, הואיל ויש בה כדי לבסס את החשדות, לפיהם קזראשוילי הורה על ההתקשרות בהסכם בתמורה לשוחד שקיבל מאנשי הקבוצה. על פי החשד, האינטרס להסוות את פליליות מעשיהם, ולהציג את ההסכם כהסכם תמים וענייני, משותף לקזראשוילי ולאנשי קבוצת דיפנסיב שילד.
  • ד. מהודעתו של עו”ד גרוסמן עולה, כי בעלי המניות של דיפנסיב שילד (עודד שכנאי, גל הירש ויניב אדם) מעורבים בהגנתו של קזראשוילי בבריטניה, הגישו תצהירים, סייעו בגיבוש הגנתו, והשתתפו בישיבות צוות ההגנה בלונדון[3].
  • ה. כך אמר עו”ד גרוסמן בהודעתו: “בפעם הראשונה שנחשפנו לתיק גירווד, זה היה בלונדון, נפגשנו אני ועודד עם דוד ועורכי דינו בלונדון, הם הציגו לנו את התביעה הקשורה לחוזה 38 וגירווד, דוד לא היה לו מושג, מה לענות, כי הוא לא הכיר את הנושא, הוא היה שר ההגנה, ולא הכיר את פרטי ההסכם ואת הפרטים הקשורים להסכם. הוא היה צריך לקרוא את החומר ואת המסמכים הקשורים אליו. אני ועודד ישבנו שם, אני חושב, שדוד זימן אותנו לפגישה, אני לא זוכר. זה היה אחרי כמה חודשים שדוד השתחרר מהמעצר בצרפת[4].
  • ו. עו”ד גרוסמן רואה עצמו כאורגן וכגורם מקצועי בקבוצת דיפנסיב שילד, וטיפולו בענייניו של קזראשוילי הינו מכוח היותו אורגן של דיפנסיב שילד וכמוהו כטיפולם של האורגנים האחרים, שאינם עורכי דין:
    • כאשר התבקש לתאר בהודעתו את טיב היעוץ, שנתנה דיפנסיב שילד לחברה בשליטת קזראשוילי, אמר כך: “…הייעוץ שדיפנסיב נתנה קשור בניהול החברה, דיווח, פרוצדורות, איך נכון לפקח ולנהל את החברה, הדברים הללו אני יודע כי הייתי שם. האנשים שיעצו במסגרת דיפנסיב הם אני, עודד שכנאי ויניב אדם…אנחנו ייעצנו בניהול, עברנו על הספרים, מה זה אוטומציה של תחנות דלק. דיפנסיב ביצעה פרויקט לחברת דלק בארץ, על איך למנוע גניבות, ומשם הניסיון שלנו בנושא[5].
    • עו”ד גרוסמן נשאל ביחס להערות בכתב יד על גבי המסמכים שבמעטפות, שלטענתו חל עליהם חיסיון, ואמר, ש”מדובר בטיוטת תצהיר של גל הירש באנגלית… עורכי הדין הבריטים העבירו לנו טיוטות תצהיר, וכתב היד הוא שלי ושל עודד שכנאי. בעמוד 1 יש הערה בפסקה לפני האחרונה בכתב ידו של עודד[6].
  • ז. האמור לעיל מבסס את המסקנה, כי חלקו של עו”ד גרוסמן בגיבוש הגנתו של קזראשוילי אינו במסגרת ייצוג משפטי ויחסי עו”ד-לקוח בינו ובין קזראשוילי, וכי הוא אינו נמנה על צוות ההגנה של קזראשוילי, אלא מתוקף היותו עו”ד פנימי של דיפנסיב שילד, אורגן של החברה, ובמסגרת האינטרס של אנשי דיפנסיב שילד, עליהם הוא נמנה, לתאם את גרסאותיהם עם גרסתו של קזראשוילי, להסוות את פליליות מעשיהם, ולהציג את ההסכם כהסכם תמים וענייני, דבר שיפריך גם את החשדות נגדם.
  1. התייחסות לטענות המשיב 2 במסמך התגובה

באשר לטענת המשיב 2 בסעיף א.9. לתגובה, לפיה לאחרונה הורה אינטרפול לבטל את ההודעה האדומה, שהוצאה  בעבר ע”ש המשיב 2 מהטעם שמאחורי בקשת ההסגרה, שהוגשה על ידי הרשויות בגיאורגיה עומדת רדיפה פוליטית, המבקשת תטען, שמבדיקה שערכה באינטרפול, עלה, כי אינטרפול רוסיה הפיצה בקשת מעצר בינלאומי ע”ש המשיב 2, שבוטלה, אך בהודעת הביטול לא נרשמה סיבת הביטול, כך שטענת המשיב, לפיה הביטול נעשה מהטעם, כי מאחורי בקשת ההסגרה שהוגשה על ידי הרשויות בגיאורגיה, עומדת רדיפה פוליטית, איננה מבוססת כלל.

  1. פעולות חקירה שביצעה העוררת מאז הדיון בביה”מ קמא בתאריך 4.2.2016
  • א. התקדמו המגעים עם גור פינקלשטיין, אסיר המרצה עונש מאסר, אשר היה עורך הדין של קבוצת דיפנסיב שילד בעת הרלוונטית לפעילותה בגיאורגיה (להלן: “גור“). לדברי גור, הוא פתח עבור קבוצת דיפנסיב שילד ואנשיה חשבונות בבנקים זרים. לדברי גור, היה כרטיס אשראי על שמו בחשבון בבנק UBP בשוויץ, בו גור היה מיופה כוח, וכשכרטיס האשראי הגיע, גור מסר אותו לעודד שכנאי, ועודד אמר לו, שיעביר את הכרטיס לקזראשוילי[7].
  • ב. נגבו 2 הודעות מעופרה גרייצר ותא”ל במיל’ שמעון נווה, שהועסקו על ידי גירווד מכוח הסכם 38 בבניית האקדמיה. הודעות גרייצר ונווה מפריכות את טענת גל הירש בהצהרה, אשר הוגשה מטעם קזראשוילי במסגרת הליכי ההסגרה, המתנהלים נגדו באנגליה, לפיהם גירווד ביצעה עבודה מכוח הסכם 38, לפיה “הכל הושלם אך למרבה הצער (עקב פרוץ המלחמה) לא היתה לנו הזדמנות לקבל משוב מבוגרי קורס האקדמיה הראשון“.
  • ג. הוגשו 3 בקשות לעזרה משפטית: לגיאורגיה, שוויץ וגרנזי.
  • ד. הועברה ל – FBI בקשה לאישור שימוש בחומר מודיעיני שהעבירו למשטרת ישראל, העוסק בין הייתר בתשלום שוחד לעובדי ציבור זרים, לרבות בגיאורגיה, ובו התייחסות לאנשי קבוצת דיפנסיב שילד ולקזראשוילי וכן לגורמים הקשורים לקבוצה: מעיין גבע, טייס חיל האוויר הישראלי במיל’, ותומר אורבך, שותפים בחברת סימיגון, שפעלה במועד הרלבנטי בגיאורגיה בשותפות עם קבוצת דיפנסיב שילד. מהחומר המודיעיני, שנאסף בשנת 2008, עולה כדלקמן:
    • קשריהם של אנשי קבוצת דיפנסיב שילד עם קזראשוילי מצויינים: גל הירש ועודד שכנאי היו מקורבים לקזראשוילי, ונחשבו ליועציו. לדיפנסיב שילד היו משרדים בתוך משרד ההגנה בגיאורגיה[8].
    • אורבך השתתף בפגישה, בה הם שמו כסף על השולחן עבור כמה אנשים, ולדבריו כך התעשייה הזו עובדת. בפגישה השתתף גם קזראשוילי.

Orbach advised that he has attended a meeting in which they put money on a table for a few people…Orbach further explained that the meeting (where a cash bribe was given) included the Georgian MOD (Minister of Defence-י.ה.ק) himself“.

  1. מהאמור לעיל עולה, כי לקזראשוילי וליחידי קבוצת דיפנסיב שילד, לרבות ובמיוחד גל הירש ועודד שכנאי, יש אינטרס משותף לבסס את כשרותו של ההסכם, ולהפריך את החשדות לפלילים המיוחסים להסכם 38, זאת מאחר שאם יוּכח שההסכם נגוּע בפלילים, ונחתם בהנחיית קזארשווילי בשל הקרבה ביניהם ובעקבות יחסיהם וקשריהם האישיים, ואולי בעקבות שוחד שקיבל מהם, יבסס הדבר גם את החשדות נגד חברי הקבוצה הישראלים.
  2. בהקשר חקירתי זה יודגש, כי מסמך מספר 2 לבמ/1-טיוטת הסכם שגירווד צד לה-יכול לשפוך אור ולהוות ראיה קרדינאלית בחקירה, ככל שהטיוטה תלמד על תיקונים ושינויים שהוכנסו בהסכם בטרם התקבלה הגרסה הסופית שלו. כמו כן מסמכים במ/2 ו-במ/4-טיוטות תצהירים של אורגנים של דיפנסיב שילד, אשר עותקים סופיים שלהם נתפסו, והם מצויים בחומר החקירה, יכולות אף הן ללמד על שינויים ותיקונים שהוכנסו בתצהיר, דבר היכול להוות אף הוא ראיה משמעותית בחקירה. חשיבות רבה יש ליתן להערות, שכתב עודד שכנאי על גבי טיוטות התצהירים, מאחר שניתן להניח, כי אין הן הערות משפטיות, אלא הערות הנוגעות ללב ליבה של העשייה.
  3. הבעלות בגירווד:

א. אחת ממטרות החקירה הינה לגלות, מיהם הנהנים מהתמורה בהסכם 38 נשוא החקירה, ולפיכך נדרש גילוי שמות בעלי המניות ו/או המוטבים ו/או הנהנים במישרין ו/או בעקיפין בחברת גירווד. על פי מסמכי ההתאגדות של החברה, מניות החברה הוחזקו במועד הרלבנטי בנאמנות עבור עודד שכנאי. בחיפוש שנערך במשרדי דיפנסיב שילד נתפס תצהיר חתום על ידי גל הירש, שהוכן לצורך הגשתו במסגרת הליכי ההסגרה המתקיימים באנגליה. בתצהיר זה כתב גל הירש בסעיף 18: “עודד שכנאי ואני היינו בעלי המניות בפועל של כל קבוצת דיפנסיב שילד, כולל Girwood Business Corp“.

ב. הצהרתו זו של גל הירש אינה עומדת בקנה אחד עם הצהרות קודמות שמסר. מתעורר חשד לפיכך, כי הפרטים, אותם מסתירים אנשי דיפנסיב באותן טיוטות, אשר המשיב 1, כיועץ המשפטי של הקבוצה שותף לדיונים אודותיהם, נוגעים למערך האחזקות בחברות, ואין לו דבר עם ההליך באנגליה כנגד קזראשוילי.

ג. המשיב 2 נשאל במהלך עדותו בבית המשפט קמא, מיהם בעלי העניין בגירווד, וטען שהתשובה חסויה. בית המשפט קמא קבע, שיתייחס לעניין זה בהחלטה בבקשה, אך לא התייחס.

הלכה למעשה חברת גירווד קיבלה ממשרד ההגנה בגיאורגיה כ – 5 מליון יורו מכוח ההסכם, למרות שלא סיפקה למשרד ההגנה את מלוא השירותים שהתחייבה לספק מכוחו, באופן המעורר חשד לקבלת דבר במרמה על ידי גירווד ועבירות על חוק איסור הלבנת הון בכל הנוגע לקבלת התמורה מכוח ההסכם. טענת המשיבים, לפיה אין כל טענה ו/או חשד נגד קבוצת דיפנסיב שילד, ולפיכך האינטרס היחיד המניע אותם בסיועם להגנתו של קזראשוילי הוא הצדק והגנה על שמו הטוב של קזראשוילי, מופרכת מהנימוקים הבאים:

א. המשיב 2 צפה, שיתקיים בארץ הליך בעניינו, ולשם כך פנו ב”כ בשמו למחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה.

ב. אין ללמוד על נקיון כפיה של גירווד, מכך שחברת גירווד ויחידיה לא הואשמו ביחד עם קזראשוילי בכתב האישום שהוגש נגדו בגיאורגיה, שכן טבעי הדבר שהרשויות בגיאורגיה לא יאשימו אזרחים ישראלים במדינתם זאת משיקולים פוליטיים, חוסר במשאבים וכיו”ב.

ג. אך סביר הוא, שפעולות חקירה שיתבצעו במדינת ישראל במענה לבקשה נכנסת לעזרה משפטית יכולות להוביל לחקירה בארץ, דבר שאכן קרה.

  1. במועד זה העוררת עדיין לא חקרה באזהרה את האורגנים של גירווד ו/או קבוצת דיפנסיב שילד, ולמרות שכאמור לעיל העוררת סבורה, שהללו יכלו לצפות את החקירה וערים לקיומה, מבכרת העוררת להשאיר דבר קיום החקירה מעורפל, ולא לחשוף קיומה, ברם בהיות חיסיון הליכים לקראת משפט חיסיון יחסי ולא מוחלט, הרי שאינטרס גילוי האמת לצורך החקירה הפלילית המתנהלת בארץ, גובר על חיסיון מסמכים שנערכו לקראת משפט מהנימוקים הבאים:

א. מסמך מספר 2 לבמ/1-טיוטת הסכם שגירווד צד לה-יכול לשפוך אור ולהוות ראיה קרדינאלית בחקירה, ככל שהטיוטה תלמד על תיקונים ושינויים שהוכנסו בהסכם בטרם התקבלה הגרסה הסופית שלו.

ב. מסמך במ/2 ו-במ/4-טיוטות תצהירים של אורגנים של דיפנסיב שילד יכולות אף הן ללמד על שינויים ותיקונים שהוכנסו בתצהיר, דבר היכול להוות אף הוא ראיה משמעותית בחקירה. חשיבות רבה יש ליתן להערות שכתב עודד שכנאי על גבי טיוטות התצהירים, מאחר שאין הן הערות משפטיות.

 

רפ”ק יעל הראל קרניאלי

[1] נספח א’ לדו”ח זה

[2] הודעת דורי גרוסמן מתאריך 6.12.2015 שורות 105-116, נספח ב’   144-151

[3] שם, שורות 83-90, 144-151

[4] שם, שורות 134-140

[5] שם, שורות 108-116

[6] שם, שורות 180-186

[7] מזכר רפ”ק יעל הראל קרניאלי מתאריך 22.2.2016 והודעת גור פינקלשטיין מתאריך 9.2.2016 שורות 17-28

[8] עמ’ 5 פסקה אחרונה, עמ’ 6 פסקה ראשונה ופסקה אחרונה

 

 

PDF

דוח סודי 2 לערר יעל הראל קרניאלי הסרת חיסיון עוד לקוח דורי גרוסמן וגל הירש 25.2.2016

 

ראו ישיבת פולו אפ פנימית  3 שנים אחר כך 7/1/2019

 

מדובר בישיבת הכנה לקראת דיון על הארכת תפוסים ובו סוכם ש”לילית תטען”.  יש פה התייחסות לחסיונות עו”ד לקוח.  הפרקליטה אתי בן דור אומרת “עמדת אתי כי יש להגיש את כל המיילים של גל הירש וגור פינקלשטיין לבית המשפט שיבצע את עבודת המיון”.

אנחנו מבינים מזה שהפרקליטות הופכת את השופט לחלק אורגני מהחקירה בזה שמבקשים משופט לשבת ולמיין להם מיילים חסויים.

 

סיכום ישיבה – 7/1/19

נוכחים

מיסוי וכלכלה – ליאת בן ארי, אתי בן דור, טל תבור, ליטל גמליאל ואמי וולף

יאח”ה – יואב תלם, לילית טייבר ויעל הראל

רשות המיסים – יוני דוד, דרור דניאל וניר מקלר

סיכום

  1. אמנם מדובר בהארכה בדיעבד, אך מדובר בהארכת מסמכים לא מהעת הזו ושלושה פריטי מחשב שהועתקו לו במלואם.

 

  1. לילית תטען. יהיה ליווי של הפרקליטות.

 

  1. עיקרי טיעון:
    • שוויץ – סוכם כי ניתן לציין שהייתה פגישה בשוויץ, ואנחנו ממתינים לחומרים, וכן להציג מייל של יצחק בו מבקש להמשיך את חיקור הדין.

 

  • החזרת חומרי המחשב, בכפוף לוויתור על כלל הראייה הטובה ביותר – הבעיה היא שיש חשודים נוספים. סוכם כי לא נתנגד להחזרת חומרי המחשב, בכפוף לוויתור של גל הירש על כלל הראייה הטובה ביותר. זאת בתנאי שההעתקה היא Bit2Bit ושיש מזכר שמצהיר כי ההעתקה היא Bit2Bit– לילית תבדוק זאת. אם אין העתקה של Bit2Bit, יבקשו הארכה קצרה לצורך העתקת Bit2Bit.

 

  • מועד העברת התיק – בתגובה נאמר שהתיק עובר בזמן הקרוב. יואב ציין שבפגישה עם היועץ נאמר שיש שלושה נושאים שכיום מעכבים את העברת התיק: חיקור דין משוויץ – סוכם שלא יעכב את העברת הדין, צו 43 – סוכם שלא יעכב את העברת הדין, והארכת התפוסים לרבות סוגיית חיסיון. אתי העירה שנושא החסיונות אינו כרוך בהארכת התפוסים, ושניתן להבדיל ביניהם.

 

סוגיית החסיונות:

  • גרוסמן – טופל (למעט מספר מיילים שהתלבטנו האם לבקש הסרת חיסיון).
  • ברוטפלד – טופל.
  • מיילים של גל הירש מול 13 עורכי דין (בנמענים יש 27 תיבות מייל) – ככל הנראה, ניתן להצטמצם למיילים של גל הירש מול גור פינקלשטיין.
  • שתי מעטפות מהחיפוש אצל גל הירש.

עמדת אתי כי יש להגיש את כל המיילים של גל הירש וגור פינקלשטיין לבית המשפט שיבצע את עבודת המיון.

 

אתי ציינה כי הוחלט להעביר את התיק, בכפוף לטיפול בסוגיית החסיונות. יואב ציין כי סבר שיש צורך קודם לטפל בהארכת המוצגים ורק לאחר מכן בחסיונות. אתי הבהירה שמאחר שיש עותקים, ניתן לטפל בנושא החסיונות במקביל. יואב סבר כי נכון להמתין לאחר הדיון. באשר למועד העברת התיק, אתי ציינה כי המצב השתנה בעקבות הפגישה בשוויץ, לאחריה הוחלט כי לא יורדים מנושא השוחד למרות הקשיים, וכי חשבונות הבנק חיוניים לצורך עבירות המס.

 

סוכם כי יאח”ה יכינו בקשת חיסיון שתכלול את ההתכתבויות בין גל הירש וגור פינקלשטיין וכן את המעטפות מהחיפוש אצל גל הירש, ולהודיע בדיון על הכוונה להגיש בקשה בנושא.

 

סוכם כי באשר למועד העברת התיק, יאח”ה יציינו בדיון כי מבחינתם התיק יעבור בהקדם האפשרי בתיאום עם הפרקליטות המלווה.

 

סוכם כי אין בעיה לומר שהתגבשה תשתית ראייתית מבחינת עבירות מס. באשר לעבירות שוחד ומרמה, לילית תפנה את בית המשפט לדו”ח הסודי, שם מצוין על הפגישה בשוויץ. לילית מסרה שלדו”ח הסודי מצורף גם סיכום ראיות עד כאן, ממנו הושמטו ההמלצות. מסיכום הראיות עולה שההמלצה בנושא תלויה בחיקור הדין בשוויץ.

 

החלטה בנוגע למועד העברת התיק תתקבל לאחר הדיונים.

 

  • היקף הבקשה – יאח”ה ורשות המיסים יעשו סדר איזה תפוסים ניתן להחזיר, בהתאם לסינון שהפרקליטות ביצעה.

 

  • סעיף 43 – יש תשתית ראייתית לעבירות מס, אך לצורך כימות היקף העבירות וחיזוק התשתית הראייתית נדרש צו לפי סעיף 43.

 

ככל שיעלה עניין סעיף 43, סוכם לציין כי בכל תיק מס זקוקים לכל חשבונות הבנק הרלוונטיים. תקופה ארוכה אנחנו מבקשים מגל הירש לקבל את חשבונות הבנק, אך גל הירש סירב, כאשר המכתב הרשמי בו סירב התקבל ביוני 2017. באוגוסט 2017 הוצאנו את בקשת חיקור הדין המקורית עם עבירות המס. לאחר מכן, החלטנו להשמיט את עבירות המס. במרץ-אפריל רשות המיסים החלו לסכם את התיק. מסיכום החקירה עלה כי חשבון הבנק המרכזי הוא חשבון הבנק של חברת טמפלטון (עמדת נסיגה אחרונה). בעת האחרונה פנינו מכוח צו 43 מאחר שהבנו שלא יהיה שיתוף פעולה מצד גל הירש, שהתגבשה תשתית ראייתית לעבירות מס ובשל השתלשלות האירועים בעניין חיקורי הדין.

 

  • מעורבות רשות המיסים – חשוב להדגיש בדיון שרשות המיסים הייתה בתמונה מתחילת הדרך.

 

  • הנהלת חשבונות – ניר הציע לזמן את רואה החשבון ולהציג לו את מסמכי הנהלת החשבונות, ולקבל ממנו אישור כי הנהלת החשבונות הממוחשבת כוללת את הנהלת החשבונות הידנית. סוכם לרשום זאת כפעולה לביצוע בדו”ח הסודי.

PDF

 

סיכום ישיבה בפרקליטות לקראת דיון החזרת תפוסים תיק גל הירש וחסיונות עורכי דין 7-1-2019
Views: 147

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *