EDNA LOGO 1
EDNA LOGO 1

אלכס שטיין היגיון של שרמוט רוסי: נאשם בסחיטה אחמד קסאס יוכל להשתחרר מעצר בעוד 150 יום – הפסד צורב לפרקליט אורן סוקר

אלכס שטיין איילת שקד הביאה אותו לזהם את העליון בנוכחותו

הפסד צורב לפרקליט המדינה אורן סוקר.  הוא טען שאיזה ערבי בשם אחמד סוקר לא צריך להיות משוחרר ממעצר עד תום ההליכים, עח הוא מסוכן והראיות מוצקות (סחיטה, דמי חסות, הלבנת הון) אבל השופט אלכסנדר שטיין קבע שבעוד 150 יום אחמד יוכל לצאת למעצר באיזוק אלקטרוני.

הוגש כתב אישום נגד ערבי אחד שנטען שהלבין הון וסחט רשת מלונות, דרש דמי חסות וגם גר בבית מלון בלי לשלם.  הוא נעצר עד תום ההליכים.  הוא הגיש בקשה לעיון מחדש עם ראיות חדשות שלטענתו מוכיחות שלא היתה שום סחיטה. השופטת    גלגלה אותו מהמדרגות והוא הגיש ערר לבית משפט עליון.

 

 

אחמד קסאס עושה חיים בבתי מלון
אחמד קסאס עושה חיים בבתי מלון

זה הגיע לשופט שטינה אלכס שטיין הסובייטי.  שטיין ציין שזה תיק של “שישה-עשר נאשמים, ואשר מתוארות בכתב אישום המחזיק 41 עמודים – כאשר המדינה מתעתדת להעיד 328 עדים כדי להוכיח את טענותיה נגד הנאשמים. לא היה בידי המדינה למסור לי את הפרטים המבוקשים לנוכח הקושי לצפות את התקדמות ההליך העיקרי, אולם אין ספק בכך שהליך זה – אם ינוהל עד סופו – עתיד להימשך מספר שנים; וכאן החשש לעינוי דין שעלול להיגרם לקסאס”.

שטינה קבע שאכן תיק כזה גדול אי אפשר לנהל מתוך הכלא וצריך לשחרר לאיזוק אלקטרוני, בפרט כאשר קצינות המבחן תמכו באחמד ואמרו שיש לשחרר אותו לאיזוק אלקטרוני.

ומה הוחלט?  הוא ימשיך לשבת בכלא עוד 150 ימים ורק אז ישקלו מחדש את האיזוק האלטרוני שכבר עכשיו שטינה אומר שזו צריכה להיות התוצאה בתיק בגלל הראיות המזכות ועינוי הדין של הזמן שנדרש לשמוע את הראיות…

ואנו שואלים, אז למה אחמד צריך לשבת בכלא סתם עוד 150 יום?  מה התועלת בעוד 150 עיום בכלא במיוחד כאשר שטינה בעצמו אומר שמעצר איננו מקדמה על חשבון העונש?  מה יקרה בעוד 150 יום שלא קורה עכשיו????

את המדינה ייצג אורן סוקר

כתבה של שמעון איפרגן במאקו, פורסם 9/4/2023

המלצה לשחרר את העבריין המיליונר אחמד קסאס: “חשש לעינוי דין”

שופט בית המשפט העליון אלכס שטיין הורה לפרקליטות לשקול לשחרר למעצר בית בתנאים מגבילים את אחמד קסאס, שהואשם כי השתלט על חדרים במלון “אוקיינוס בהרצליה”, סחט באיומים דיירים בפרויקט בנייה בקריית גת והפיץ חשבוניות פיקטיביות. הסיבה: משפטו, שכולל יותר מ-300 עדים, עשוי להימשך שנים

התפתחות דרמטית בפרשת העבריין המיליונר אחמד קסאס, שהואשם בעבירות של סחיטה באיומים של מנהל מלון יוקרתי בהרצליה ובהפצת חשבוניות פיקטיביות במאות מיליוני שקלים: שופט בית המשפט העליון, אלכס שטיין הורה בשבוע שעבר לבחון את האפשרות לשחרר את קסאס בתנאים מגבילים כדי למנוע מצב של עינוי דין, שכן משפטו עשוי להיארך במשך שנים רבות ועתידים להעיד בו 328 עדים. ההוראה מגיעה לאחר שהתביעה דרשה שקסאס יישאר במעצר עד לתום ההליכים המשפטיים נגדו לאור חומרת מעשיו.

עניינו של קסאס הגיע לדיון בבית המשפט העליון לאחר שסנגורו של קסאס, עו”ד יקי קהן, הגיש ערר על החלטת בית המשפט המחוזי בתל אביב להשאירו במעצר עד תום ההליכים המשפטיים נגדו. בערר טען עו”ד קהן כי תסקיר שירות המבחן שהוגש לבית המשפט המחוזי המליץ לשחררו למעצר בית בתנאים מגבילים מאוד כולל איזוק אלקטרוני מאחר והראיות נגדו בסעיפי האישום הנוגעים לסחיטה באיומים חלשות מאוד.

בנוגע לשתי הפרשות המרכזיות בכתב האישום  – סחיטה באיומים של בעלי בית המלון היוקרתי “אוקיינוס” בהרצליה וכן של דיירים בפרוייקט בנייה בקרית מלאכי שטרם הסתיים – קבע השופט שטיין שהראיות נגד קסאס הן חזקות אבל לא חד משמעיות.

 

https://www.mako.co.il/men-men_news/Article-28bc5132e156781027.htm

 

להלן פסק הדין:

 

 

בבית המשפט העליון

 

בש”פ  1503/23

בש”פ  2520/23

 

לפני: כבוד השופט א’ שטיין

 

המבקשת בבש”פ 1503/23 והמשיבה בבש”פ 2520/23: מדינת ישראל

 

נ  ג  ד

 

המשיב בבש”פ 1503/23 והעורר בבש”פ 2520/23: אחמד קסאס

 

בקשה להארכת מעצר לפי סעיף 62 לחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – מעצרים), התשנ”ו-1996; וערר על החלטת בית המשפט המחוזי תל אביב-יפו (השופטת מ’ רוזן עוזר) אשר ניתנה ביום 13.3.2023 במ”ת 11976-06-22

 

בשם המבקשת בבש”פ 1503/23 והמשיבה בבש”פ 2520/23: עו”ד אורן סוקר

 

בשם המשיב בבש”פ 1503/23 והעורר בבש”פ 2520/23:  

עו”ד דריה גולדין; עו”ד יקי קהן

 

 

החלטה

 

  1. לפניי בקשה וערר המתנגשים אהדדי:

 

  • א. בש”פ 1503/23: בקשה ראשונה של המדינה להאריך את מעצרו של המשיב, מר אחמד קסאס (להלן: קסאס), ב-150 ימים לפי סעיף 62(ב) לחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – מעצרים), התשנ”ו-1996 (להלן: חוק המעצרים) – וזאת, החל מיום 7.3.2023, או עד למתן פסק דין בתפ”כ 12020-06-22 (מחוזי תל אביב-יפו) (להלן: ההליך העיקרי), לפי המוקדם.

 

  • ב. בש”פ 2520/23: עררו של קסאס אשר הוגש לפי סעיף 53(א) לחוק המעצרים על החלטת בית המשפט המחוזי תל אביב-יפו (השופטת מ’ רוזן עוזר) אשר ניתנה ביום 13.3.2023 במ”ת 11976-06-22. החלטה זו דחתה את בקשתו של קסאס לקיים עיון חוזר בהחלטתו הקודמת של בית המשפט בה נקבע כי המדינה הציגה ראיות לכאורה אשר מאמתות כדבעי את המיוחס לקסאס באישומים הרביעי והחמישי לכתב האישום שהוגש נגדו בהליך העיקרי. כמוסכם בין בעלי הדין, אימות לכאורי כאמור הינו הכרחי להצדקת מעצרו של קסאס בין כותלי הכלא עד תום משפטו בהליך העיקרי.

 

  1. כתב האישום המתוקן אשר הוגש ביום 25.1.2023 בהליך העיקרי, המתנהל נגד קסאס ועוד 15 נאשמים, מונה 7 אישומים שמייחסים לקסאס מעשי עבירה חמורים. חמישה מתוך שבעת האישומים הללו מייחסים לקסאס שורה ארוכה של תרמיות מס, אשר כוללות, בין היתר, הוצאת חשבוניות מס פיקטיביות ושימוש בהן, וכן הלבנת הון (להלן: אישומי ההונאה). שני האישומים הנותרים – הרביעי והחמישי, לפי מספרם בכתב האישום – מייחסים לקסאס, בין היתר, עבירות שליבתן סחיטה באיומים (להלן: אישומי הסחיטה). אישומי ההונאה מכילים בתוכם שורה ארוכה של עבירות חמורות שלפי הנטען הניבו למבצעיהן, ובכללם קסאס, רווחים לא להם על חשבון קופת המדינה, אשר נאמדים במיליוני שקלים. דא עקא, מעצר עד תום משפטו של נאשם אינו משמש מקדמה על חשבון העונש (ראו: בש”פ 248/20 פלוני נ’ מדינת ישראל, פסקה 12 והאסמכתאות שם (2.2.2020)). לפיכך, חרף חומרתם של אישומי ההונאה, הם אינם מהווים בסיס למעצרו של קסאס מאחורי סורג ובריח, ועל כן לא אעמוד עליהם.

 

  1. לא כך הוא לגבי אישומי הסחיטה אשר מגוללים שני סיפורים קשים של גביית דמי חסות באיומים. אישומים אלה, המאומתים בראיות לכאורה, מעידים על המסוכנות הרבה אשר נשקפת מקסאס לציבור ולהליך העיקרי כאחד, ומקימים עילה למעצרו עד תום משפטו, בהתאם לאמור בסעיפים 21(א)(1)(א) ו-21(א)(1)(ב) לחוק המעצרים.

 

  1. הסיפור הראשון (נושא האישום הרביעי) מספר כי בחודש אוגוסט 2018 חתמו עמותות “נחלת הרחבה” ו”בניינים של שמחה” (להלן: העמותות) עם חברת ח.י.י.מ. ביתן בע”מ (להלן: חברת ח.י.י.מ.) על הסכם שעניינו השלמת בנייה של 83 יחידות דיור (להלן: הדירות). במהלך חודש אוגוסט 2020 החל קסאס, יחד עם אדם אחר, להופיע בישיבות עבודה באתר הבנייה עליו נבנו הדירות. בישיבות אלה, הודיעו השניים לחברי העמותות כי יסייעו לחברת ח.י.י.מ. לסיים את העבודות בתמורה לתשלום נוסף מצד העמותות. קסאס דרש תשלום של 1,300,000 ש”ח עבור שירות זה. לטענתו, השירות שניתן על ידו הינו משתלם ונחוץ, מאחר שנוכחותו באתר הבנייה מרחיקה ממנו גורמים עברייניים. במהלך חודש מרץ 2021 נחתם הסכם נוסף בין העמותות לחברת ח.י.י.מ. לפיו קסאס ושותפו יסייעו לחברת ח.י.י.מ. בקידום העבודות, ובתמורה תשלם העמותה 1,300,000 ש”ח ישירות לקסאס במידה והדירות תימסרנה לאנשי העמותה עד סוף חודש מאי 2021. ברם, הבנייה לא התקדמה בקצב המוסכם ואף נעצרה כליל. העמותות פנו אפוא לקסאס, לשותפו ולחברת ח.י.י.מ. בבקשה לאפשר להן להמשיך את הבנייה ולהשלימה באופן עצמאי. הבקשה נענתה, ומחודש יוני 2021 העמותות פעלו באופן עצמאי להשלמת הבנייה. למרות זאת, דרשו קסאס ושותפו את התשלום שנקבע בהסכם. במהלך פגישתו עם נציגי העמותות, השמיע קסאס באוזניהם של נציגי העמותות את הדברים הבאים: “בטוב או לא בטוב”; “אם אני לא בפרויקט אף קבלן לא ייכנס. בורג לא ישימו פה”; “יש לי שם בכל העולם התחתון כאיש ביצוע, אף אחד לא מתקרב לפה, יש כובד משקל לשם שלי”. נציגי העמותות הסכימו לשלם לקסאס את התשלום שדרש מתוך ייאוש ומפאת תחושה של חוסר ברירה, אולם ביקשו לבצעו לאחר מסירת הדירות לרוכשיהן.

 

  1. הסיפור השני (נושא האישום החמישי) מספר כי משנת 2015 נהג קסאס להתארח במלונות רשת אורכידאה – הרברט סמואל (להלן: רשת המלונות). במהלך השנים לא שילם קסאס את מלוא התשלומים אותם נדרש לשלם בעבור שהותו הממושכת בבתי המלון וצריכת שירותיהם. חובו לרשת המלונות הגיע לכדי 3,280,933 ש”ח. מנכ”ל רשת המלונות פנה לקסאס בבקשה לגבות את החוב. קסאס השיב לדרישה זו בהשמעת איומים כלפי המנכ”ל, אשר כללו השארת הודעה קולית: “אני אבוא אני אזיין אותך”. קסאס הודיע למנכ”ל שאינו מכיר בחוב ואינו מתכוון לשלמו. בנוסף, במהלך שהותו באחד מסניפי רשת המלונות נהג קסאס לארח אנשים אשר היו מזוהים עם משפחת פשע והשרה אווירה של פחד בקרב עובדי המלון. לאחר מעצרו של קסאס, קיבלו עובדי המלון שיחות טלפון מאדם שהזדהה כקשור לגורמים עברייניים, אשר דרש מהם לא לפנות את חדריו של קסאס שכן, “זה יכול להיגמר רע”. בשל הפחד שאחז בעובדי המלון לנוכח איומים אלה, נמנעו העובדים מלפנות את חדריו של קסאס. קסאס המשיך אפוא לשהות ברשת המלונות חינם-אין-כסף ולהתנהג בה כבתוך שלו.

 

  1. בד-בבד עם הגשת כתב האישום, הגישה המדינה בקשה למעצרו של קסאס עד תום ההליך העיקרי (ראו: מ”ת 11976-06-22 מדינת ישראל נ’ קסאס). ביום 22.9.2022 קבע בית המשפט המחוזי (השופטת מ’ רוזן עוזר) כי קיימות ראיות לכאורה לביסוס האישומים הנטענים – לצד קיומן של חולשות ראייתיות באישומים הרביעי והחמישי ובכמה אישומים נוספים. לאחר קבלת שני תסקירי שירות המבחן, אשר המליצו על שחרורו של קסאס למעצר בית, קבע בית המשפט המחוזי כי קסאס ייעצר בפיקוח אלקטרוני עד תום משפטו בהליך העיקרי.

 

  1. המדינה הגישה ערר על החלטה זו. ביום 11.1.2023 קיבל בית משפט זה (השופטת ע’ ברון) את ערר המדינה והורה כי קסאס ייעצר עד תום ההליכים מאחורי סורג ובריח (ראו: בש”פ 8570/22 מדינת ישראל נ’ קסאס (11.1.2023)).

 

  1. ביום 16.2.2023 הגיש קסאס לבית המשפט המחוזי בקשה לקיים עיון חוזר בהחלטתו ביחס לראיות לכאורה שמאמתות את האמור באישומי הסחיטה. בקשה זו התבססה על גילויין של ראיות חדשות, שלטענת קסאס מחלישות עד מאד את התשתית הראייתית עליה נסמכת המדינה באישומים אלה. ביום 13.3.2023 דחה בית המשפט המחוזי (השופטת מ’ רוזן עוזר) בקשה זו; ומכאן הערר אשר הוגש על ידי קסאס בבש”פ 2520/23.

 

  1. לטענתו של קסאס, בית המשפט המחוזי שגה בקבעו כי הנתונים החדשים שהלה הציג לפניו אינם מהווים עילה לעיון חוזר בהקשרן של ראיות לכאורה לביסוס האמור באישומי הסחיטה. קסאס סבור כי נתונים חדשים אלה – אשר לא עמדו לנגד עיניו של בית המשפט המחוזי בהחלטתו מיום 22.9.2022 – הופכים את הקערה על פיה ומוליכים לזיכויו מהאישומים. לדבריו, בידו הוכחות משכנעות אשר מראות כי כלל לא היה חייב כספים לרשת המלונות; הוכחות שהוא ומנכ”ל רשת המלונות נהגו לתקשר בינם לבין עצמם בשפה בוטה, מבלי שאיש מהם ראה בכך איום כלשהו; הוכחות שמראות כי הוא – קסאס – פעל לקידום הפרויקט של העמותות ואף השקיע בפרויקט זה סכומי כסף ניכרים משל עצמו; וכן הוכחה כי הוא לא דרש מהעמותות את הכסף, שלשיטתו מגיע לו כדת וכדין, באופן בוטה ונחרץ אשר עולה כדי ניסיון לגבות דמי חסות. כמו כן טוען קסאס כי ההליך העיקרי עתיד להימשך מספר שנים, ועל כן מעצרו בכלא – חרף זכאותו לחזקת החפות – פוגע קשות בזכויותיו הבסיסיות.

 

  1. המדינה, מנגד, ביקשתני להאריך את מעצרו של קסאס ב-150 ימים כאמור בבש”פ 1503/23. בקשה זו עומדת על שני אדנים: מורכבות ההליך העיקרי ומסוכנותו המופלגת של קסאס. כמו כן ביקשתני המדינה לדחות את עררו של קסאס מאחר שלשיטתה אין כל חולשה מובנית בראיות אשר באות לתמוך באישומי הסחיטה. לצד טענות אלה, שבה המדינה ומסכימה, בהגינותה כי רבה, כי האמור באישומי ההונאה – הגם שהוא נתמך בראיות לכאורה – אינו מבסס, כשלעצמו, עילה למעצרו של קסאס בכלא עד תום משפטו.

 

  1. לאחר שמיעת טענותיהם של בעלי הדין, ביקשתי מהמדינה למסור פרטים אודות התקדמות הדיון הצפויה בהליך העיקרי. זאת, מאחר שבמוקדו של הליך זה עומדות פרשיות מורכבות אשר מערבות בתוכן, כאמור, שישה-עשר נאשמים, ואשר מתוארות בכתב אישום המחזיק 41 עמודים – כאשר המדינה מתעתדת להעיד 328 עדים כדי להוכיח את טענותיה נגד הנאשמים. לא היה בידי המדינה למסור לי את הפרטים המבוקשים לנוכח הקושי לצפות את התקדמות ההליך העיקרי, אולם אין ספק בכך שהליך זה – אם ינוהל עד סופו – עתיד להימשך מספר שנים; וכאן החשש לעינוי דין שעלול להיגרם לקסאס.

 

  1. בנסיבות אלה, הצעתי לבעלי הדין הצעה לסיים את ההליך שלפניי בהסכמה, אשר משקללת בתוכה את העובדה שהראיות שמסבכות את קסאס במעשים הפליליים המתוארים באישומי הסחיטה הינן חזקות, אך לא חד-משמעיות; את העובדה שראיות אלה מאששות את המסוכנות הנשקפת מקסאס לציבור ולהליך העיקרי; את העובדה שאישומי ההונאה והראיות שתומכות באישומים אלו אינם מצדיקים מעצר עד תום ההליכים; את האמור בתסקירי המעצר אשר המליצו על שחרורו של קסאס למעצר בית; את הימשכותו הצפויה של ההליך העיקרי; וכן את קביעותיו של בית משפט זה (השופטת ע’ ברון) בנוגע למסוכנות הנשקפת מקסאס, אשר מתוארות בהחלטה שניתנה לא מכבר, ביום 11.1.2023, בבש”פ 8570/22. לפי ההצעה שהעליתי, קסאס יסכים לבקשת המדינה בדבר הארכת מעצרו בכלא למשך 150 ימים; ואולם, לקראת תום התקופה האמורה יקוים עיון חוזר במעצרו – הליך שבמסגרתו ישוב בית המשפט המחוזי ויבחן את האפשרות להעביר את קסאס ממעצרו בכלא למעצר בפיקוח אלקטרוני בתנאים של מעצר-בית מלא תחת פיקוח אנושי הדוק, המגובה בביטחונות כספיים כבדים שכוללים הפקדת מזומנים או ערבות בנקאית; כל זה, כשכל צד שומר על טענותיו. אציין שבבסיס הצעתי עומד החשש לעינוי דין, וכי אילולא חשש כאמור הייתי דוחה את עררו של קסאס ומקבל את בקשתה של המדינה ללא סייגים.

 

  1. המדינה הסכימה למתווה שהצעתי בהודעתה מיום 30.3.2023, תוך שהיא מדגישה כי המתווה יקויים רק אחרי הגשת הבקשה לעיון חוזר מטעמו של קסאס. באותו יום, באת-כוחו של קסאס הגישה לבית המשפט הודעה בה נמסר כי עמדת המדינה אינה תואמת את המתווה שהצעתי, וקבלתה – משמעה ויתור על מלוא טענותיו של קסאס.

 

  1. סבורני, כי באת-כוחו של קסאס לא קראה נכון את הודעת המדינה, אך למען הסרת ספקות אציין ואדגיש כי במסגרת המתווה שהצעתי קסאס אינו מוותר על שום טענה מטענותיו, בעוד שהדרישה להגשת בקשה לעיון חוזר היא דרישה לגיטימית המעוגנת בסעיף 52(א) לחוק המעצרים.

 

  1. גדולה מזו: לאור מכלול הנתונים, ובפרט, לנוכח המסוכנות הנשקפת מקסאס בהיותו משוחרר ממעצר, איני רואה כל הצדקה להעברתו לאזוק אלקטרוני, קל וחומר, למעצר-בית ללא אזוק אלקטרוני, אל מחוץ לכלא בעת הזאת. משמעות הדבר היא שבקשת המדינה, דינה להתקבל, ודין הערר שהגיש קסאס – להידחות. נמצא אפוא כי המתווה שהצעתי, שהמדינה כאמור הסכימה לו, מיטיב את מצבו של קסאס; ועל כן, לא נותר לי אלא לעגנו בהחלטתי.

 

  1. אשר על כן, הערר בבש”פ 2520/23 נדחה, ואילו בקשת המדינה בבש”פ 1503/23 מתקבלת, ומעצרו של קסאס מוארך בזאת ב-150 ימים מיום 7.3.2023 או עד למתן פסק דין בהליך העיקרי, לפי המוקדם. זאת, בכפוף לכך שלקראת תום תקופת ההארכה כאמור, יקיים בית המשפט המחוזי עיון חוזר במעצרו של קסאס ובמסגרתו יבחן את האפשרות להעביר את קסאס ממעצרו בכלא למעצר בפיקוח אלקטרוני בתנאים של מעצר-בית מלא תחת פיקוח אנושי הדוק, אשר יהא מגובה בביטחונות כספיים כבדים שכוללים הפקדת מזומנים או ערבות בנקאית. הליך כאמור יקויים על יסוד בקשה מפורטת אשר תוגש מטעמו של קסאס ואשר תפרט, בין השאר, את החלופה המוצעת למעצרו בכלא – כאשר כל צד שומר על טענותיו. בית המשפט המחוזי יבחן את הדברים לגופם בשים לב, בין היתר, להימשכות ההליך העיקרי, ויחליט כחוכמתו.

 

ניתנה היום, ‏י”ג בניסן התשפ”ג (‏4.4.2023).

ש ו פ ט

 

 

PDF

 

אלכס שטיין אחמד קסאס שחרור למעצר בית באיזוק אלקטרוני בעוד 150 יום 1503-23
Views: 239

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *