EDNA LOGO 1
EDNA LOGO 1

ירדנה סרוסי פקידת גביית מיסים לשעבר שהפכה שופטת בערעורי מס תמיד פוסקת לטובת רשות המיסים: אסור לנישום להביא ראיות מזכות האזנות סתר

כמו בתחום הפלילים שבו כל השופטים הם יוצאי פרקליטות לשעבר ולכן פוסקים תמיד לטובת הפרקליטות ונגד הנאשם.  כמו בדיני משפחה שכלל השופטים הם יוצאי ויצ”ו, נעמ”ת או שדולת הנשים והגברים צריכים למעשה להישפט בבית משפט מכור לאג’נדה הפמינאצית, גם בערעורי מיסים לאזרח שחוטף שומת מס מופרכת אין כל סיכוי לקבל משפט הוגן בבית משפט ישראלי כי כל שופטות המיסים הן יוצאות רשות המיסים.

מי שהיו פקידות מס זוטרות ונתבקשו לעבור צד ולהפוך לשופטות, כדי שלרשות המיסים תהיה שופטת בית שמאשרת לרשות המיסים כל בקשה וכל דבר, ומוחקת את כל ערעורי המס.

 




















ירדנה סרוסי – מי נתן לפרחה כמוה להיות שופטת????

 

כזו היא סוכנת המס לשעבר ירדנה סרוסי. בעברה הייתה פקידה ברשות המיסים וכיום היא שופטת מחוזית בת”א המשמשת סניף לרשות המיסים בתוך הרשות השופטת ואין שום נישום שיכול להצליח אצלה. את כולם היא דופקת באופן סדרתי.

ירדנה סרוסי היא דופקת נישומים קלינית. ואת זה לא רק אנחנו אומרים, תעשו גוגל ותראו מה כתוב על הבהמה הזו.

סוכני המס אפילו לועגים לנישומים שאם יגישו ערעור, ירדנה סרוסי תדפוק אותם כל כך חזק וכל כך עמוק בתחת, שהם יתחננו לחזור אל הסוכן שהוציא להם את השומה שיעשה להם דיל.

הכתבה של אפרת נוימן על הרעילות של ירדנה סרוסי

https://״אם התיק שלך יגיע לשופטת ירדנה סרוסי – אתה עוד תתחנן לחזור אלי ראו כתבתה של אפרת נוימן:

“שנה וחצי אחרי שסרוסי עברה מתפקידה הבכיר ברשות המסים לכהונת שופטת המחוזי בת”א – כל פסקי הדין שנתנה בערעורי מס היו בעד הרשות ■ עורכי דין בתחום: גם ברשות מבינים שיש להם קלף מנצח בבית המשפט ■ דוברות ביהמ”ש: “החלטות השופטת ניתנות לגופם של דברים”….”

ירדנה סרוסי, בכירה ברשות המסים, מונתה באפריל 2016 לשופטת בבית המשפט המחוזי בתל אביב. כבר אז העלה המינוי תהייה בנוגע לשאלת האובייקטיביות שתוכל להיות לסרוסי כשופטת שעליה להכריע בסכסוכים שרשות המסים היא צד בהם. האם היא תוכל לעשות זאת מבלי שתהיה מוטה לטובת הגוף ששירתה במשך רוב הקריירה המקצועית שלה?”

ובהמשך לכתבתה של אפרת נוימן: “השאלה הזאת התחדדה לאור העובדה שסרוסי היתה נטועה ברשות המסים במשך יותר מ–20 שנה, נחשבה נוקשה למדי ויצרה לעצמה מוניטין של סמן קיצוני ובלתי־מתפשר בסוגיות מס. במלים אחרות, היא נחשבה ל”מורעלת” של הרשות. זאת, למשל, בניגוד לרולנד עם־שלם, שמונה לאחרונה לתפקיד סמנכ”ל בכיר לעניינים מקצועיים ברשות, ונחשב למי שמסוגל לראות את נקודת המבט של שני הצדדים”….”זה היה מינוי גרוע מבחינת הנישומים, וכולם הבינו את זה”, אומר עורך דין מתחום המסים. האם החששות התממשו? האם המעבר לתפקיד השופטת הביא עמו גם ראייה עגולה יותר של מצבים אצל סרוסי?

 

משיחות עם עורכי דין בתחום המסים המופיעים בדיוני שומה ובאולם המשפט של סרוסי, עולה כי גם בכובע השופטת, סרוסי עדיין מזוהה עם רשות המסים…. בשנה וחצי שבהן מכהנת סרוסי (53) בתפקיד שופטת, היא הכריעה ב–12 תיקים מול רשות המסים שפורסמו. בכל פסקי הדין שנתנה בתיקים אלה, בלי יוצא מן הכלל, היא דחתה את ערעורי המס. בכך היא אפילו מכה את הסטטיסטיקה הכללית הנמוכה ממילא של הצלחות בערעורי המס. ממחקר שנערך ביחס לשנים 2012 – 2014 עולה כי 72% מערעורי המס — נדחו. כך למשל, השופט אביגדור דורות — שמונה לשופט מסים באותה תקופה שבה מונתה סרוסי ושובץ בבית המשפט המחוזי בירושלים — הכריע עד כה בעשרה תיקים שבהם רשות המסים היא צד ופורסמו. בשבעה מתוכם הוא הכריע לטובת הרשות, בדומה לסטטיסטיקה הכללית”.

הטיפול של ירדנה סרוסי בטוני ברגיג

הנה לפניכם פסק דין של הנבלה ירדה סרוסי המשרתת את משטר היודנראט הציוני בישראל, ובו היא דופקת עוד נישום. מדובר במערער בשם ברגיג שהוגש נגדו כתב אישום פלילי ושם היו ראיות מהאזנות סתר משטרתיות. הוא ערער על שומת רשות המס וביקש להביא לראיות בפני ירדנה סרוסי הקלטות שהמשטרה עצמה הקליטה כדי להוכיח שהוא לא חייב את המס. ראו איך השופטת הנאלחת ירדנה סרוסי לועגת לו, ופשוט צוחקת לו בפנים. היא מסרבת להביא את הראיות האלה.

ואיזה תירוץ יש לה? שהנישום לא יכול להביא רק מקבץ האזנות סתר שפועל לטובתו ועליו להביא את כל האזנות, ומכיון שמדובר ב 6 קלסרים עבי כרס של האזנות, היא יודעת שזו הדרך הכי טובה לזרוק את האזרח מכל המדרגות.

הנה כך כותבת סרוסי:

“אפילו הייתי צועדת כברת דרך עם עמדת המערער ואפילו היו נפתחים שערי ערעור המס בפני הגשת ראיות מסוג האזנות סתר, על אף הוראת סעיף 13(ג) לחוק האזנת סתר, כי אז ברי כי הדבר היה מותנה בהגשת כלל האזנות הסתר שנקלטו כדין בהליך הפלילי ובצירוף הסכמת כל הצדדים לאותן האזנות סתר. והנה, משלא הוגשה בקשה באופן האמור, הכוללת את כלל ההאזנות ואת הסכמת כלל המואזנים, כך שבפני בית המשפט תהיה תמונה כוללת ומאוזנת שתאפשר בחינה נכונה של סבירות השומה שהוצאה למערער, ממילא דין בקשת המערער להידחות.
עמ בית משפט מחוזי 59997-08/16 טוני ברגיג נ’ פקיד שומה – היחידה הארצית לשומה (פורסם ב-LawDataֽ 22/11/2020)”.

אחרי שהיא דפקה היטב את המערער מר ברגיג היא גם הוסיפה אש למדורה ודפקה לו 6,000 ש”ח הוצאות על הבקשה בגלל שהעיז לדרוש להציג ראיות לטובתו שיוכיחו ששומת המס מופרכת.

שימו לב: סרוסי מצטטת חוק, ואז ממציאה הלכה שלא כתובה בשום מקום וכותבת “ברי כי הדבר היה מותנה בהגשת כלל האזנות הסתר”. אבל זה לא כתוב בחוק. סרוסי פשוט מפליצה הלכות מעכוזה הדלוח. והנה כך דופק המשטר הציוני את האזרחים, בדיוק כמו שהיודנראט בגטאות מזרח אירופה דפק את המועמדים לשילוח למחנות.

 

להלן פסק הדין: 

עמ 59997-08-16 טוני ברגיג נ’ פקיד שומה

 

תקציר: בימ”ש מחוזי דחה בקשה מטעם המערער, לצירוף האזנות סתר כראיה במשפט וזימון עדה באמצעות בימ”ש וזאת לצורך חקירתה במתכונת של חקירה שכנגד על הודעתה שצורפה כנספח לתצהיר עדות משלים מטעם המשיב. משלא הוגשה בקשה באופן האמור, הכוללת את כלל ההאזנות ואת הסכמת כלל המואזנים, כך שבפני בית המשפט תהיה תמונה כוללת ומאוזנת שתאפשר בחינה נכונה של סבירות השומה שהוצאה למערער, ממילא דין בקשת המערער להידחות.

לפני כב’ השופטת ירדנה סרוסי

מערער (המבקש): טוני ברגיג
ע”י ב”כ עו”ד יעקב דהן

נגד

משיב:  פקיד שומה – היחידה הארצית לשומה
ע”י ב”כ עו”ד שירה ויזל-גלצור
פרקליטות מחוז ת”א (אזרחי)

החלטה

1. בפניי בקשה מטעם המערער, שהוגשה בתאריך 4.10.2020, לצירוף האזנות סתר כראיה במשפט וזימון עדה באמצעות בית המשפט, גב’ רות כספי, וזאת לצורך חקירתה במתכונת של חקירה שכנגד על הודעתה שצורפה כנספח לתצהיר עדות משלים מטעם המשיב בתאריך 13.2.2020 (נספח נ”ג). תשובת המשיב לבקשה הוגשה בתאריך 18.10.2020 ותגובת המערער לתשובת המשיב הוגשה בתאריך 18.11.2020, לאחר שניתנה לו ארכה בשל נסיבות אישיות. יצוין כי בשל אותן נסיבות נעתרתי לבקשת המערער לדחייה נוספת של מועדי ההוכחות.


המשיב מתנגד לבקשה בכללותה, הן לצירוף האזנות הסתר והן לזימון העדה, וטעמיו פורטו בתשובתו.


2. ייאמר כבר כעת כי הבקשה, מושא החלטה זו, הוגשה בימי חול המועד סוכות, חודש ימים לפני מועדי ההוכחות שהיו קבועים לתאריכים 3.11.2020 ו- 4.11.2020, וזאת לאחר שבקשה קודמת של המערער לצירוף אותן ראיות ממש, על בסיס תקנה 10(ב) לתקנות בית משפט (ערעורים בענייני מס הכנסה), התשל”ט-1978 (להלן – תקנות מס הכנסה), נדחתה בהחלטתו של בית משפט זה מתאריך 2.12.2020 ולאחר שבית המשפט העליון דחה את בקשת רשות הערעור שהגיש המערער על החלטה זו (רע”א 27/20), וזאת במסגרת שתי החלטות נפרדות של בית המשפט העליון, הראשונה מתאריך 12.5.2020 והשנייה מתאריך 1.6.2020 (כאשר ההחלטה השנייה ניתנה על דרך של הגשת בקשה חריגה לעיון מחדש בהחלטתו של בית המשפט העליון בבקשת רשות הערעור).


3. כעת, טוען המערער בבקשתו זו כי, בסעיף 24 להחלטת בית המשפט העליון מתאריך 12.5.2020, התיר לו בית המשפט העליון פתח להגשת בקשה להוספת האזנות הסתר כראיות נוספות בערעור, וכלשונו: “בית המשפט העליון פתח צוהר להגשת בקשה להוספת ראיה במסגרת ההליך דנן” (סעיף 7 לבקשה), ובהמשך דבריו צוין כי: “לו היה המבקש פונה בבקשה מנומקת להגשת ראיות נוספות בערעור, בצירוף הסכמה להגשת הראיות האמורות מצד כלל המשתתפים בשיחות נושא האזנות הסתר, היה כב’ בית המשפט העליון שוקל את האפשרות לאפשר צירופן” (סעיף 8 לבקשה).


4. אומר כבר כעת כי דין הבקשה לצירוף האזנות הסתר כראיה במשפט להידחות, אך בטרם אפרט את נימוקיי להחלטה, מן הראוי כי אציג את ההשתלשלות המסועפת בתיקים שבכותרת, שנפתחו בשנים 2016-2018 ושמיעת חלקן הארי של העדויות שבו עוד לפנינו:


א. בתאריך 28.10.2018 הגיש המערער תצהיר עדות ראשית מטעמו, וזאת לאחר אין ספור אורכות ודחיות. יוער כי מאחר שהמערער נטל לעצמו את החירות שלא להגיש את התצהיר במועד, נגרמה דחייה של מועד ההוכחות שנקבע.


ב. בתאריך 2.1.2019 הגיש המשיב תצהיר עדות ראשית מטעמו.

מטבע הדברים, היקף הראיות שבחר המשיב להגיש התבסס על תוכן והיקף הראיות שבחר המערער להביא במסגרת תצהיר העדות הראשית מטעמו.

ג. בתאריך 22.1.2019 הגיש המערער בקשה להחלפת ייצוג ובהסכמת המשיב נדחו מועדי ההוכחות פעם נוספת.

ד. בתאריך 2.3.2019, ופחות מחודש לפני מועד ההוכחות שנקבע לתאריך 1.4.2019, ביקש המערער להוסיף ראיה נוספת – חוות דעת מומחה מטעמו. בית המשפט נדרש לתת החלטה בבקשה ובתאריך 4.3.2019, לאחר שהמשיב מסר את התנגדותו, ניתנה החלטה הדוחה את הבקשה.

ה. בתאריך 12.3.2019, וכשבועיים לפני מועד ההוכחות, הגיש המערער בקשה לזימון של 37 עדים נוספים. מפאת סד הזמנים הדוחק נאלץ המשיב ליתן את תשובתו לבקשה תוך יום אחד ודיון בבקשה התקיים בתאריך 25.3.2019.
לאור סמיכות הזמנים בין מועד הגשת הבקשה למועד ההוכחות, הוחלט כי רק המערער ייחקר על תצהירו בדיון ההוכחות שנקבע לתאריך 1.4.2019.

ו. בהחלטה מתאריך 27.6.2019 התיר בית המשפט למערער להגיש 10 תצהירי משלימים, מתוכם 3 תצהירי עדות של מהמרים לפי בחירתו, וכן לזמן את מר אופיר ברנס, שותפו של המערער, על מנת שייחקר על ידו במתכונת של חקירה נגדית. בנוסף, נשמרה זכותו של המשיב לפנות בבקשה מתאימה להגשת ראיות משלימות מטעמו נוכח החלטת בית המשפט להתיר למערער להגיש תצהירים משלימים.

ז. בתאריך 8.9.2019 הגיש המערער 9 תצהירים, כאשר ל- 3 תצהירים מהם (מירב חג’אג’, אברהם ברקוביץ’, יפת נגר) צרף תמלילי האזנות סתר שנקלטו כדין במסגרת ההליך הפלילי שנוהל נגדו.

ח. בתאריך 24.9.2019 הוגשה בקשת המשיב להורות על הוצאתם של תמלילי האזנות הסתר מהתיק ובתאריך 2.12.2019, לאחר שניתנה תשובת המערער לבקשה ותגובת המשיב לתשובה, ניתנה החלטת בית המשפט המורה על הוצאתם של תמלילי האזנות הסתר מתיק בית המשפט.

ט. המערער הגיש בקשת רשות לערער על ההחלטה לבית המשפט העליון (רע”א 27/20) בטענה כי יש לאפשר לו להגיש את תמלילי האזנות הסתר כראיות במסגרת ההליך הנדון. בית המשפט העליון דחה את הבקשה בשתי החלטות שנתן בתאריכים 12.5.2020 ו- 1.6.2020.

5. כאמור, בית המשפט העליון אמר את דברו וקבע כי לא ניתן לעשות שימוש בהאזנות הסתר בהליך זה, אותן מבקש המערער לצרף כעת שוב לתצהיריו.

לאחר שניתן למערער יומו, הן בבית משפט זה, והן בבית המשפט העליון (במסגרת שתי החלטות נפרדות), אין הוא רשאי לשוב ולבקש כי בית המשפט יחזור ויעיין בהחלטתו.

6. זאת ועוד, טענת המערער כי בית המשפט העליון “פתח צוהר” בהחלטתו להגשת בקשה נוספת להוספת ראיות במסגרת ההליך דנן, אינה מדויקת בלשון המעטה.

אדרבא, בית המשפט העליון ציין בהחלטתו כי הוא אינו מכריע בשאלה, האם ניתן להגיש כראיה בערעור מס ראיות מסוג האזנות סתר, אף בהסכמת כל הצדדים המואזנים, וזאת לאור הוראתו המפורשת של סעיף 13(ג) לחוק האזנת סתר;
וכדברי בית המשפט העליון: “אבקש להותיר בצריך עיון את השאלה האם סעיף 13(ג) לחוק האזנת סתר מונע אפשרות להשתמש בדברים שנקלטו כדין בדרך האזנת סתר בהליך משפטי שאינו פלילי בהסכמת כל הצדדים לשיחה” (פסקה 24), ובהמשך דבריו: “כאמור, אין צורך להכריע בכך במקרה שלפניי” (שם).

7. הווה אומר, לא רק שבית המשפט העליון לא “פתח צוהר”, כדברי המערער, אלא שבית המשפט העליון בחר שלא להכריע בשאלה, האם ניתן להגיש האזנות סתר בערעור מס, אף בהינתן הסכמת כל הצדדים לשיחה, וזאת על רקע הוראת סעיף 13(ג) לחוק האזנת סתר.
לא רק זאת, שעה שהמערער בחר לבסס את בקשתו לצירוף האזנות הסתר על הוראת תקנה 10(ב) לתקנות מס הכנסה, ומאחר שבית המשפט העליון לא מצאה רלוונטית בנסיבות העניין שכן לא התמלאו תנאיה, ממילא לא היה מקום להכרעתו בשאלה, האם ניתן להכשיר את צירוף האזנות הסתר על בסיס הגשת בקשה להמצאת ראיות נוספות.

מכאן שאין כל בסיס לטענת המערער כי לו היה פונה בבקשה להגשת ראיות נוספות, בצירוף הסכמת כלל המשתתפים בהאזנות, היה בית המשפט העליון “שוקל את האפשרות לצרפן” (סעיף 8 לבקשה).

8. לא למותר לציין, כי אף במסגרת הצעתו להסדר דיוני בהחלטתו מתאריך 17.2.2020 (במסגרת רע”א 27/20), שלא ניתנה לו הסכמת הצדדים, עמד בית המשפט העליון על חובתו של המערער להמציא “את כל תמלילי ההאזנות שנמסרו לו בהליך הפלילי, בצירוף הסכמות הצדדים לשיחות מושא ההאזנות כי האמור בהן ישמש כראיה בערעור המס” וכי נשמרה זכותו של המשיבה “להגיש כל תמליל האזנה שיימסר לה כראיה בתיק, וזאת לפי שיקול דעתה” (פסקה 1) [ההדגשה שלי, י”ס].


9. אפילו הייתי צועדת כברת דרך עם עמדת המערער ואפילו היו נפתחים שערי ערעור המס בפני הגשת ראיות מסוג האזנות סתר, על אף הוראת סעיף 13(ג) לחוק האזנת סתר, כי אז ברי כי הדבר היה מותנה בהגשת כלל האזנות הסתר שנקלטו כדין בהליך הפלילי ובצירוף הסכמת כל הצדדים לאותן האזנות סתר.


והנה, משלא הוגשה בקשה באופן האמור, הכוללת את כלל ההאזנות ואת הסכמת כלל המואזנים, כך שבפני בית המשפט תהיה תמונה כוללת ומאוזנת שתאפשר בחינה נכונה של סבירות השומה שהוצאה למערער, ממילא דין בקשת המערער להידחות.

10. לא רק זאת, אלא שגם עתה, במסגרת הגשת הבקשה הנדונה, לא טרח המערער להגיש ביחד עם הבקשה את כלל האזנות הסתר שנקלטו בתיק הפלילי, בצירוף הסכמת כל הצדדים לאותן האזנות.


11. אוסיף גם זאת, לא רק שהמערער לא צרף את כלל ההאזנות ואת הסכמת כלל המואזנים, אלא שהמערער ברר לו מספר האזנות סתר, שצורפו ל-3 תצהירים משלימים, שלטעמו יש בהן כדי לתמוך בעמדותיו בהליך, והחליט לצרף רק אותן.


יצוין, כי לגבי חלק מהאזנות הסתר שאותן בחר המערער לצרף כלל לא ניתנה הסכמתם של חלק מהדוברים לחשיפתם ולכן ספק אם ניתן להגישן כראיה במשפט (ראו פסקה 26 להחלטתי מתאריך 2.12.2019).

לא זו אף זו, מתגובת המשיב עולה (סעיף 31), כי בתגובה שהוגשה מטעם המערער במסגרת הליך רשות הערעור שהתנהל בבית המשפט העליון, הבהיר המערער כי אין באפשרותו לקבל את הסכמת כלל הצדדים להאזנות סתר. בתגובתו מתאריך 20.2.2020 ציין המערער: “היקף האזנות הסתר בתיק הפלילי הינו אדיר המונה כ- 6 קלסרים עבי כרס ואשר צד לשיחות אלו עשרות עדים שונים אשר למבקש אין קשר עם רובם בשנים האחרונות“. הנה כי כן, המערער טוען בעצמו כי אין באפשרותו לקבל את ההסכמות כנדרש, ודי בזה כדי לייתר את בקשתו.


12. ממשיך המערער וטוען, בהתבסס על החלטת בית המשפט העליון מתאריך 1.6.2020 בבקשתו לעיון חוזר, כי “נוכח ההחלטה הנ”ל, נראה שוב וביתר שאת, כי כב’ בית המשפט העליון מוכן לקבל את האפשרות של צירוף האזנות הסתר המדוברות, לו תוגש בעניינן בקשה להוספת ראיה” (סעיף 14 לבקשה).


נשגב ממני, איככה מצליח המערער לקרוא בהחלטת בית המשפט השנייה (מתאריך 1.6.2020) את מה שאין בה. ודוקו, בית המשפט העליון דחה את בקשת המערער לצרף את האזנות הסתר מכוח תקנה 10(ב) לתקנות מס הכנסה בשתי החלטותיו, הן הראשונה והן השנייה. אין דבר וחצי דבר בהחלטתו השנייה של בית המשפט העליון המורה אחרת. אדרבא, בית המשפט העליון הדגיש כי משעה שהמערער לא הביא את האזנות הסתר בפני המשיב במסגרת טענותיו נגד הגדלת השומה לפי סעיף 147(ג) לפקודת מס הכנסה בהליך השומתי, ממילא הוא אינו יכול להיבנות מתחולת תקנה 10(ב) לתקנות מס הכנסה בהליך דנן, וזאת אף בטרם הוכרעה שאלת היחס בין תקנה 10(ב) לתקנות מס הכנסה לסעיף 13(ג) לחוק האזנת סתר, שגם אותה החליט בית המשפט העליון להשאיר בצריך עיון ונמנע מלטעת בה מסמרות (פסקה 24 להחלטתו הראשונה מתאריך 12.5.2020).


13. בכל האמור לעיל יש כדי להביא לדחיית הבקשה לצירוף האזנות הסתר.


14. למעלה מן הצורך אציין, כי העובדה שהבקשה הוגשה למעלה מ- 4 חודשים לאחר החלטות בית המשפט העליון, מבלי שהוצג טעם מבורר הנתמך באסמכתאות לשיהוי בהגשתה, וחודש ימים לפני מועדי הדיונים שהיו הקבועים לחקירת עדים, כאשר התוצאה המתחייבת מהיעתרות לבקשה הייתה דחייה שלישית של מועדי ההוכחות בערעורי מס שהוגשו בשנים 2016-2018, ועל רקע ההשתלשלות שפורטה לעיל (סעיף 4), מחייבת אף היא את דחיית הבקשה.


נכונים הדברים בפרט כאשר המשיב כבר הגיש את תצהירו המקורי, ואף תצהיר משלים, ולאחר שהותר למערער להגיש תצהירים משלימים מטעמו. בנסיבות אלו, הבקשה להוספת ראיות נוספות בשלב זה (אף אם ניתן היה להתגבר על המשוכות שמציב סעיף 13(ג) לחוק האזנת סתר), עלולה לפגוע פעם נוספת בסדר הבאת הראיות בהליך, בזכויותיו הדיוניות של המשיב ובניהולו היעיל והתקין של ההליך.


15. למעלה מן הצורך יצוין כי, אף אם ניתן היה לקבוע כי יש בהסכמת המואזנים לשיחות כדי להכשיר את הגשתן של האזנות סתר, הרי היענות לבקשת המערער משמעותה היא מתן אפשרות למשיב להגיש תצהירים משלימים נוספים, כמו גם להביא לשינוי באופן ובסדר חקירת העדים, גם אלו שלתצהיריהם לא צורפו האזנות הסתר עצמן, דבר שעלול לגרור לדחייה נוספת של חקירת כל העדים ולדחייה נוספת של מועדי ההוכחות, ולכך לא ניתן להסכים בנסיבות העניין.


16. המערער קובל על כך שהמשיב צרף פרוטוקולים של חקירות שונות בהם אוזכרו האזנות הסתר, אך צודק המשיב בטענתו כי אין דין צירוף התמלילים המלאים של האזנות הסתר כדין צירוף פרוטוקולי החקירות שרק חלק קטן מהתמלילים מאוזכר בהם. כידוע, פרוטוקולי החקירות השונים הם ראיה קבילה בערעורי מס (תקנה 10(ב) לתקנות מס הכנסה) והם עמדו בפני המשיב בעת הוצאת השומה ולכן ניתן לעשות בהם שימוש במסגרת ההליך השיפוטי הנדון.


17. וכעת לעניין הבקשה לזימונה לעדות של גב’ רות כספי.


המערער מבקש לזמנה לעדות “לחקירה נגדית במסגרת הליך זה, וזאת על מנת לסתור את האמור בעדותה, בכל הקשור לפעילות המדוברת כפי שחוותה אותה כמהמרת”.


המשיב מתנגד לזימון העדה, בין השאר, משום שהבקשה לאקונית ואינה מסבירה איזה חלקים מעדותה מבקש המערער לסתור.
כאן המקום לציין, כי המערער אינו מבקש לזמן את גב’ כספי כעדה “מטעמו”, מה שמסביר מדוע לא כלל את שמה בבקשתו לזמן עדים נוספים, ביניהם גם מספר מהמרים. המערער מבקש לזמנה לעדות לצורך “חקירתה הנגדית” על הודעתה.
יצוין כי העובדה שהמערער מבקש לזמן את גב’ כספי לעדות כעבור כמעט 8 חודשים מאז צורף פרוטוקול חקירתה כנספח נ”ג לתצהיר המשלים מטעם המשיב שהוגש בתאריך 13.2.2020, מבלי שהוצג טעם מוברר לשיהוי בהגשת הבקשה, מהווה טעם מוצדק כשלעצמו לדחייתה.
עם זאת, לפנים משורת הדין ועל מנת לתת למערער את יומו המלא בפני בית המשפט, אני נעתרת לבקשה ומורה על זימונה לעדות של גב’ כספי לצורך חקירתה במתכונת של חקירה נגדית.


הנטל לזימון העדה, לרבות נשיאה בהוצאותיה, יוטלו על המערער.


יובהר כי, בהתחשב במועד הגשת הבקשה לזימון העדה וכלל נסיבות העניין, לא יהיה באי התייצבות העדה למשפט כדי להוות עילה לדחייה נוספת של הליך ההוכחות.


יודגש, בהמשך לאמור בהחלטתי מתאריך 27.6.2019, כי החקירה הנגדית של העדה מטרתה היא לנסות ולערער את אמינות הודעתה והיא לא תוכל לשמש מקצה שיפורים בידי המערער כדי להציג באמצעותה את גרסתו בערעור, אותה היה עליו להציג לראשונה בתצהיר עדות ראשית מטעמו. דהיינו, בית המשפט לא יאפשר חקירה נגדית של העדה, ככל שיתברר במהלך חקירתה, כי מטרתה לרפא את הפגם שבאי הבאתה לעדות ראשית מלכתחילה, אם בכתב ואם בעל פה, באופן הפוגע בסדר הבאת הראיות, בזכויותיו הדיוניות של המשיב ובניהולו התקין של ההליך.


18. המערער יחויב בהוצאותיו המשפטיות של המשיב בגין בקשה זו בסכום של 6,000 ש”ח.

ניתנה היום, ו’ כסלו תשפ”א, 22 נובמבר 2020, בהעדר הצדדים.

בית המשפט המחוזי בתל אביב – יפו

22 נובמבר 2020
ע”מ 59997-08-16 ברגיג נ’ רשות המיסים בישראל

 

את רשות המיסים ייצגה חיית הטרף שירה ויזל גלצור

 

שירה ויזל גלצור חיית טרף פרקליטה מרושעת מונעת ראיות מזכות
שירה ויזל גלצור חיית טרף פרקליטה מרושעת מונעת ראיות מזכות

 

הערעור הראשון לעליון שקדם להחלטה של ירדנה סרוסי רע”א 27/20

את רשות המיסים ייצגה הפרקליטה רות אשור, פמיניסטית קלינית בפרקליטות המדינה.  

רות אשור פרקליטה פמיניסטית מטורללת גברים היזהרו מהנחש צפע
רות אשור פרקליטה פמיניסטית מטורללת גברים היזהרו מהנחש צפע

בבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט לערעורים אזרחיים

רע”א  27/20

 

     

 

לפני:  

כבוד השופט ע’ גרוסקופף

 

המבקש:

טוני ברגיג

 

 

נ  ג  ד

 

המשיבה:

רשות המיסים בישראל  – היחידה הארצית לשומה

 

בקשת רשות ערעור על החלטת בית המשפט המחוזי תל אביב-יפו מיום 2.12.2019 בע”מ 59997-08-16, ע”מ 24370-03-17 וע”מ 62797-05-18 שניתנה על ידי כב’ השופטת ירדנה סרוסי

 

בשם המבקש:

עו”ד יעקב דהן

 

בשם המשיבה:

עו”ד רות אשור

 

 

החלטה

           לפניי בקשת רשות ערעור על החלטת בית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו (כב’ השופטת ירדנה סרוסי) בע”מ 59997-08-16, ע”מ 24370-03-17 ו-ע”מ 62797-05-18  מיום 2.12.2019, במסגרתה התקבלה בקשת המשיבה, רשות המיסים (להלן: “רשות המיסים”), להורות על הוצאת האזנות סתר שצורפו לתצהירים של עדי המבקש.

 

רקע והשתלשלות העניינים

 

  1. ביום 12.3.2015 הוגש כתב אישום נגד מר טוני ברגיג (להלן: “המבקש”) ו-4 אחרים, במסגרתו יוחסו למבקש, בין היתר, מספר עבירות של ארגון וניהול משחקי הימורים אסורים ברחבי הארץ, וכן עבירות של הלבנת הון וזיוף שהתרחשו כולן בין השנים 2014-2008 (ראו: ת”פ (מרכז) 28056-03-15 מדינת ישראל נ’ ברגיג). הן בכתב האישום המקורי והן בכתב האישום המתוקן (אשר הוגש ביום 22.3.2017) טענה המדינה כי המבקש הרוויח בתקופה זו מיליוני שקלים מארגון וניהול של משחקי ההימורים, אך לא דיווח על הכנסות אלו לרשויות המס. בהמשך לכך, רשות המיסים הוציאה למבקש שומות מס לשנים 2013-2008 בגין רווחיו מפעילות ההימורים.

 

  1. לאחר שנדחו השגותיו על שומות מס אלו, הגיש המבקש 3 ערעורי מס לבית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו (ע”מ 59997-08-16, ע”מ 24370-03-17 ו-ע”מ 62797-05-18. להלן: “ערעורי המס”). עקב הודאת המבקש בעובדות כתב האישום המתוקן, לרבות בארגון וניהול של משחקי הימורים אסורים, המחלוקת שנותרה בערעורי המס היא סכום הכנסתו החייבת של המבקש מניהול ההימורים ביחס לשנות המס 2013-2008. ביום 12.8.2018 הורה בית המשפט קמא על איחוד הדיונים ב-3 ערעורי המס האמורים.

 

  1. ביום 8.9.2019 הגיש המבקש 9 תצהירים משלימים של עדים מטעמו, כאשר ל-3 תצהירים מתוכם צורפו תמלילי שיחות שנקלטו באמצעות האזנות סתר שערכה משטרת ישראל כדין במסגרת החקירה הפלילית נגד המבקש ואחרים, ונמסרו למבקש כחלק מחומר הראיות בהליך פלילי שהתנהל נגדו.

 

  1.  ביום 24.9.2019 הגישה רשות המיסים בקשה להורות על הוצאת האזנות הסתר שצורפו לתצהירים המשלימים של עדי המבקש, וזאת בהתאם לסעיף 13(ג) לחוק האזנת סתר, התשל”ט-1979 (להלן: “חוק האזנת סתר”), הקובע: “דברים שנקלטו כדין בדרך האזנת סתר לא יהיו קבילים כראיה אלא בהליך פלילי שאינו על פי קובלנה”. לטענת רשות המיסים, המבקש אינו רשאי להשתמש במסגרת ערעורי המס בתמלילים של האזנות סתר שנמסרו לו כנאשם. לחילופין, ככל שבית המשפט יתיר שימוש בהאזנות הסתר כראיות בערעורי המס, רשות המיסים ביקשה להורות כי יוגשו לה כל תמלילי האזנות הסתר שנמסרו למבקש בהליך הפלילי נגדו, תוך צירוף הסכמת הצדדים לשיחות המוקלטות להשתמש בהן במסגרת ערעורי המס.

 

  1. המבקש הגיש את התנגדותו לבקשה. ראשית, נטען כי חלה בענייננו תקנה 10(ב) לתקנות בית המשפט (ערעורים בענייני מס הכנסה), התשל”ט-1978 (להלן: “תקנות מס הכנסה”), לפיה: “בית המשפט יתיר הבאת ראיה עליה ביסס המשיב את שומתו או המערער את הדו”ח שהוגש על ידיו או את הטענות שהשמיע על פי סעיף 147(ג) לפקודה, גם אם ראיה כזו לא היתה קבילה בבית משפט בדיון בהליך אזרחי”. המבקש טוען כי המדינה היא צד הן להליך הפלילי נגדו והן לערעורי המס. מכאן שהאזנות הסתר אינן ראיות “זרות” לערעורי המס, ופקיד השומה הסתמך, ולמצער יכול היה להסתמך, על הראיות הללו בביסוס שומתו. משכך, יש לאפשר למבקש להשתמש בהאזנות סתר בערעורי המס; שנית, לדברי המבקש, הצדדים לשיחות הסכימו לשימוש באמור בהן במסגרת ערעורי המס, ועל כן גורס המבקש כי יש לקבל את תמלילי האזנות הסתר כראיות קבילות.

 

  1.  במסגרת תגובתה להתנגדות המבקש, טענה רשות המיסים כי בעת קביעת השומות היא לא הסתמכה על האזנות הסתר, ועל כן תקנה 10(ב) לתקנות מס הכנסה לא חלה בנסיבות העניין. כמו כן, נטען כי אין לראות במדינה כגוף קוהרנטי אחד, שכן יחידות שונות מטפלות בכל הליך והראיות מההליך הפלילי לא מועברות לפקיד השומה לצורך ההליך השומתי.

 

החלטת בית המשפט קמא

 

  1. ביום 2.12.2019 קיבל בית המשפט קמא את בקשת רשות המיסים והורה על הוצאת האזנות הסתר מתיק בית המשפט. בנמקו את ההחלטה התבסס על שלושת אלה:

 

           ראשית, על פי ההבחנה המקובלת בפסיקה בין “חיסיון ראיה” לבין “קבילות ראיה”, סעיף 13(ג) לחוק האזנת סתר אינו מונע מהצדדים לשיחה המוקלטת להסכים להסרת החיסיון על התמלילים של האזנת הסתר לשם הצגתם בפני רשויות מנהליות. על כן, משהסכימו הצדדים להאזנת הסתר בענייננו להסרת החיסיון, רשות המיסים רשאית לעיין באותן האזנות. יחד עם זאת, לאור הכלל הקבוע בסעיף 13(ג) לחוק האזנת סתר, אין בהסכמת הצדדים להסרת החיסיון כדי להכשיר את קבילות האזנות הסתר כראיה בהליך משפטי שאינו פלילי.

 

             שנית, בית המשפט קמא קבע כי אין תחולה לתקנה 10(ב) לתקנות מס הכנסה, משום שלפי כללי הפרשנות המקובלים הנורמה המשפטית המעוגנת בסעיף 13(ג) לחוק האזנת סתר גוברת על הנורמה המשפטית בתקנה 10(ב) בתקנות מס הכנסה, שכן הראשונה מעוגנת בחקיקה ראשית ומהווה הסדר מיוחד וספציפי אשר נחקק לאחר קביעת תקנות מס הכנסה.

 

             שלישית, נפסק כי יש להורות על הוצאת האזנות הסתר גם בשל בחירתו של המבקש לצרף רק תמלילים של שיחות בודדות התומכות בעמדתו, מתוך כלל האזנות הסתר שנמסרו לו במסגרת ההליך הפלילי נגדו, כך שנמנע מרשות המיסים לבחון את התמונה המלאה העולה מהאזנות הסתר.

 

  1. לבסוף, יצוין כי בית המשפט קמא הותיר בצריך עיון את השאלה האם במצב בו האזנות הסתר נחשפו במלואן בפני רשות המיסים, נוכח הסכמת הצדדים להאזנת הסתר, ורשות המיסים השתמשה בחלקן לשם ביסוס השומה – יש בו כדי להכשיר את קבילות האזנות הסתר בהליך משפטי שאינו פלילי, וזאת על מנת לממש את תכלית תקנה 10(ב) לתקנות מס הכנסה. בית המשפט קמא קבע כי די בעובדה שהמבקש לא הגיש לרשות המיסים דו”חות, קל וחומר דו”חות המבוססים על האזנות הסתר, וכי רשות המיסים הצהירה שלא השתמשה כלל בהאזנות הסתר בעת הוצאת השומות, והן אף לא מצויות בחזקתה, כדי להורות על הוצאת האזנות הסתר מתיק בית המשפט במקרה דנן.

 

           מכאן בקשת רשות הערעור שלפניי.

 

  1. יצוין כי ביום 17.2.2020 הצעתי לצדדים הסדר דיוני לפיו תמלילי האזנות הסתר מטעם המבקש יוחזרו לתיק בית המשפט, בכפוף להעברת כל תמלילי האזנות הסתר שנמסרו למבקש במסגרת ההליך הפלילי לידי רשות המיסים, וצירוף הסכמות הצדדים לשיחות שהוקלטו לעשיית שימוש בהן כראיות בערעורי המס. בעוד המבקש קיבל את ההסדר שהוצע, רשות המיסים דחתה אותו.

 

טענות המבקש

 

  1. במסגרת בקשת רשות הערעור, טוען המבקש כי בית המשפט קמא שגה כאשר הורה על הוצאת האזנות הסתר מתיק בית המשפט. לעמדת המבקש, מדובר בהחלטה חדשנית, מהותית ובעלת השפעה רחבה בדיני הראיות המנהליות, שכן משמעותה היא כי רשות המיסים רשאית לבסס את הוצאת שומותיה על ראיות מנהליות, אך הנישומים אינם יכולים להסתמך על ראיות אלו. לשיטת המבקש, העובדה שבית המשפט קמא ביסס את החלטתו על שיקולים טכניים גרידא, כגון אי שימוש בהאזנות הסתר במסגרת ההליך השומתי, מצדיקה ליתן למבקש רשות ערעור לבירור הסוגיה המהותית שהועלתה.

 

  1. לגופו של עניין, המבקש טוען כי החלטת בית המשפט קמא שגויה ממספר טעמים: ראשית, המבקש חוזר על עיקר טענותיו שהועלו בהליך קמא: לשיטתו חלה בענייננו תקנת 10(ב) לתקנות מס הכנסה. לדבריו, האזנות הסתר היו מצויות כולן בחזקתה ובשליטתה של רשות המיסים, והיא אף הסתמכה על ההליך הפלילי בעת הוצאת השומות למבקש. משכך, לטענת המבקש, אין לרשות המיסים אלא להלין על עצמה אם לא בדקה את האזנות הסתר במסגרת ההליך השומתי; שנית, המבקש טוען כי בית המשפט קמא שגה בכל הנוגע לשאלת הסכמתם של הצדדים לשיחה, הואיל ולפי הפסיקה, בהינתן הסכמת הצדדים, ניתן להשתמש בהאזנות הסתר בהליכים מנהליים או הליכים משפטיים הנשענים על ראיות מנהליות; לבסוף, טוען המבקש כי קביעת בית המשפט קמא לפיה קיימת סתירה בין סעיף 13(ג) לחוק האזנת סתר לבין תקנה 10(ב) לתקנות מס הכנסה היא שגויה, וכך גם הקביעה כי הוראת החוק הראשונה גוברת על זו האחרונה. זאת, היות שתקנה 10(ב) לתקנות מס הכנסה היא ביטוי לאפשרות להגיש ראיות מנהליות שכללי הקבילות אינם חלים עליהן. מכאן שההחלטה להורות על הוצאת האזנות הסתר מתיק בית המשפט מסכלת את תכליתה של תקנה זו.

 

  1. בתגובתו לתשובה, הוסיף המבקש כי האזנות הסתר מוכיחות את תקופת הפעילות האמיתית של בתי ההימורים שניהל ואת אופן חלוקת הרווחים בינו לבין שותפו לפעילות. על כן, הותרת החלטת בית המשפט קמא על כנה תגרום לו לנזק של ממש. כמו כן, המבקש מוסיף בתגובתו כי תקנה 10(ב) לתקנות מס הכנסה מפנה גם לסעיף 147(ג) לפקודת מס הכנסה [נוסח חדש] (להלן: “הפקודה”), לפיו אין להגדיל את שומת הנישום אלא לאחר שניתנה לו הזדמנות סבירה להשמיע את טענותיו, וזאת במנותק משאלת הגשת דו”חות על ידי הנישום. על כן, העובדה שלא הגיש דו”חות לרשות המיסים אינה שוללת את זכותו לטעון נגד השומות שהוצאו לו. בנוסף, המבקש מדגיש כי עודנו מסכים למתווה הדיוני שהוצע לצדדים ביום 17.2.2020.

 

טענות רשות המיסים

 

  1. רשות המיסים גורסת כי דין הבקשה להידחות מכיוון שאינה מקיימת את התנאים שנקבעו בפסיקה למתן רשות ערעור: החלטת בית המשפט אינה יוצרת עיוות דין, שכן היא מבוססת היטב על חקיקה ופסיקה קיימת; וההחלטה לא מסבה למבקש נזק ממשי, מכיוון שהוא יכול להוכיח את טענותיו באמצעות התצהירים המשלימים שהגיש וחקירת המצהירים עליהם, כאשר ממילא האזנות הסתר רלוונטיות לחלק מזערי בלבד מטענותיו.

 

  1. לגופם של דברים, רשות המיסים טוענת כי דין בקשת רשות הערעור להידחות, ומבססת היא את נימוקיה על שלושה נדבכים: ראשית, רשות המיסים שבה על עיקר הטענות בבקשה מטעמה: תמלילי האזנות הסתר שהועברו למבקש במסגרת ההליך הפלילי נגדו לא היוו חלק מהליך הוצאת שומות המס; האיסור על שימוש בהאזנות סתר כראיות בהליכים שאינם פליליים הוא חד-משמעי ולא נתון לפרשנות או לשיקול דעת של בית המשפט; ואין לראות במדינה (וכפועל יוצא ברשות המיסים) כצד גם לערעור המס וגם להליך הפלילי.

 

  1. שנית, רשות המיסים סומכת את ידיה על החלטת בית המשפט קמא לפיה הסכמת הצדדים להאזנות הסתר אינה משפיעה על אי קבילותן בהליכים משפטיים שאינם פליליים, ובלאו הכי – המבקש לא השיג את הסכמת כל הצדדים להאזנות הסתר שהועברו אליו במסגרת ההליך הפלילי. לעמדת רשות המיסים, סעיף 13(ג) לחוק האזנת סתר הוא הוראת חוק קוגנטית שנועדה להגן על פרטיות הצדדים להאזנת הסתר, אף אם הם מסכימים להציגה כראיה בבית משפט. יחד עם זאת, רשות המיסים חולקת על הקביעה לפיה היא יכולה להסתמך על האזנות סתר בהוצאת שומת מס ככל שניתנה הסכמת הצדדים לשיחה לכך, מכיוון שלטענתה הדין אוסר על רשות מנהלית להשתמש בהאזנות סתר או להגישן לבית המשפט, ואין להפוך את ההליך השומתי ל”פרצה” המכשירה הגשתן של האזנות סתר בניגוד לדין.

 

  1. לבסוף, רשות המיסים טוענת כי תקנה 10(ב) לתקנות מס הכנסה אינה רלוונטית בענייננו, מכיוון שהמבקש כלל לא הגיש דו”חות לרשויות המס, קל וחומר שלא הגיש דו”חות המבוססים על האזנות הסתר, ושומות המס לא התבססו על האזנות הסתר שכלל אינן בחזקתה. מכל מקום, במישור העקרוני, רשות המיסים סומכת את ידיה על החלטת בית המשפט קמא לפיה הוראת סעיף 13(ג) לחוק האזנות סתר גוברת על תקנה 10(ב) לתקנות מס הכנסה. זאת ועוד, רשות המיסים טוענת כי לפי הפסיקה, תקנה 10(ב) לתקנות מס הכנסה מאפשרת הגשת ראיות שאינן עומדות בכללי הקבילות שנקבעו בפסיקה (כדוגמת עדות מפי שמועה), אך אינה מאפשרת הגשת ראיות שאינן קבילות מתוקף כללים סטטוטוריים.

 

התגובות המשלימות

 

  1. ביום 12.4.2020 נעתרתי לבקשת רשות המיסים להגיש התייחסות נוספת (להלן: “התגובה המשלימה”). לעמדת רשות המיסים, הטענה בנוגע לסעיף 147(ג) לפקודה, הועלתה לראשונה בתגובת המבקש, ולגופה אין היא ברורה, שכן בהליך בו עסקינן לא נעשה כלל שימוש בסעיף 147 האמור.

 

           יצוין כי במסגרת התגובה המשלימה, רשות המיסים העלתה טענה נוספת לפיה המבקש מנסה להשתמש בהאזנות הסתר בערעורי המס על מנת להתנער מהעובדות שהודה בהן במסגרת כתב האישום המתוקן נגדו, כגון היקף פעילות ההימורים שניהל. ואולם, ביום 4.5.2020 הבהירה רשות המיסים כי הפנתה לכתב האישום המתוקן שאינו נכון, ועל כן היא חוזרת בה מטענה זו.

 

  1. במסגרת התייחסותו לתגובה המשלימה, טען המבקש כי סעיף 147(ג) לפקודה הוא חלק אינטגרלי מתקנה 10(ב) לתקנות מס הכנסה, ועל כן אין מדובר בטענה חדשה. מכאן, מסיק המבקש, שרשות המיסים נדרשת על פי דין ליתן לו הזדמנות סבירה להעלות טענות נגד שומות המס, במנותק משאלת הגשת הדו”חות על ידו.

 

דיון והכרעה

 

  1. לאחר שעיינתי בבקשת רשות הערעור ובטיעוני הצדדים, הגעתי לכלל מסקנה כי דין הבקשה להידחות.

 

  1. ענייננו בצירוף האזנות סתר אשר אין חולק בין הצדדים כי אינן מהוות ראיה קבילה בהליך שאינו פלילי. המחלוקת בין הצדדים היא בשאלה האם קיימת דרך להכשירן במסגרת ההליך השומתי, ובכלל זאת ערעורי המס שהגיש המבקש.

 

  1. כידוע, בערעורי מס הכנסה חלים סדרי דין מיוחדים, כאשר בית המשפט אינו כבול בכללי הראיות הרגילים והצדדים רשאים להגיש גם ראיות שאינן קבילות בהליך אזרחי (ע”א 506/71 חפץ נ’ פקיד שומה חיפה, פ”ד כז(1) 212, 217 (1972); ע”א 196/77 חנוך ברנר נ’ פקיד השומה גוש דן, פ”ד י 44, 46 (1978); ע”א 6726/05 הידרולה בע”מ נ’ פקיד שומה ת”א 1, פסקה כ”ד(3) (5.6.2008)). הדבר נועד כדי להבטיח שלפני בית המשפט תיפרש מלוא התשתית העובדתית והראייתית אשר עמדה לפני רשויות המס, כך שתתקבל התוצאה אשר תגשים את העיקרון של גביית מס אמת (ראו: ע”א 4403/96 פקיד שומה כפר סבא נ’ גולדמן עמיר, פסקה 9(ב) (25.11.1998); ע”א 5709/95 בן שלמה נ’ מנהל מע”מ ירושלים, פ”ד נב(4) 241, 254-252 (1998); רע”א 630/18 מנהל מס ערך מוסף רמלה נ’ גני ירושלים בע”מ, פסקה 17 (2.5.2018)). כלל זה מעוגן כיום בתקנה 10(ב) לתקנות מס הכנסה אשר קובעת שלוש חלופות דרכן תתאפשר הגשתן של ראיות שאינן קבילות על דרך הכלל: האחת, ראיות שפקיד השומה ביסס עליהן את שומתו; השנייה, ראיות שהנישום ביסס עליהן את הדו”ח שהגיש לפקיד השומה; שלישית, ראיות שעל בסיסן השמיע הנישום לפני פקיד השומה טענות מכוח זכותו לפי סעיף 147(ג) לפקודה, במקרה של תיקון שומה לפי סעיף 147(א) לפקודה המגדיל את השומה.

 

  1. דא עקא, ענייננו איננו נמנה בגדר אף אחת מן החלופות האמורות. החלופה הראשונה איננה מתקיימת בענייננו, היות שרשות המיסים לא השתמשה בפועל בהאזנות הסתר כראיה לביסוס השומות שהוצאו למבקש, והן אף לא היו מצויות בחזקתה. ויובהר, אין לקבל את פרשנותו של המבקש לפיה ניתן להגיש מכוח החלופה הראשונה גם ראיות שלא היו בפועל לפני פקיד השומה, ואולם היו יכולות להימצא בחזקתו, ובכלל זה ראיות שנמצאו בידי רשות אחרת מרשויות המדינה. זאת הן לאור לשונה של תקנה 10(ב) לתקנות מס הכנסה (“ראיה עליה ביסס המשיב את שומתו”), והן לאור תכליתו (לאפשר לבית המשפט לעיין במכלול חומר הראיות שעמד ביסוד ההחלטה מושא ערעור המס). אף החלופות השנייה והשלישית בתקנה 10(ב) לתקנות מס הכנסה, אינן חלות בענייננו – המבקש כלל לא הגיש דו”חות למס הכנסה ביחס לפעילות ההימורים מושא צווי השומה, ובוודאי שלא הגיש ראיות שיבססו אותם; רשות המיסים לא הפעילה את סמכותה על פי סעיף 147(א) לפקודה לעיין ולתקן שומה, ועל כן למבקש לא עמדה זכות להשמיע טענות לפי סעיף 147(ג) לפקודה, והוא אף לא התיימר לפעול מכוח סעיף זה.

 

  1. אשר על כן, תקנה 10(ב) לתקנות מס הכנסה כלל אינה רלוונטית במקרה זה, וממילא אין בה כדי להכשיר את צירוף האזנות הסתר לתיק בית המשפט. מטעם זה דין הבקשה להידחות.

 

  1. בהינתן האמור, אמנע מלטעת מסמרות בשאלת היחס שבין תקנה 10(ב) לתקנות מס הכנסה לסעיף 13(ג) לחוק האזנת סתר. אציין עם זאת, כי על פני הדברים קיים קושי בגישה המאפשרת שימוש בראיות בהליך המנהלי, מבלי שיתאפשר להגישן בהליך ערעור המתנהל ביחס לאותה החלטה מנהלית. ודוק, הפתרון לקושי זה יכול להיות באחת משתי דרכים: שלילת האפשרות להשתמש בראיות האמורות בהליך המנהלי או יצירת אפשרות לבית המשפט לעיין בראיות הללו בהליכי הערעור. כן אבקש להותיר בצריך עיון את השאלה האם סעיף 13(ג) לחוק האזנת סתר מונע אפשרות להשתמש בדברים שנקלטו כדין בדרך האזנת סתר בהליך משפטי שאינו פלילי בהסכמת כל הצדדים לשיחה. לכאורה עמדה נוקשה בעניין זה, לפיה גם הסכמת כל הצדדים לשיחה אינה יכולה להכשיר את קבלת הראיה בהליך משפטי, נראית דווקנית ללא תכלית. ואולם, כאמור, אין צורך להכריע בכך במקרה שלפניי, בו התבסס המבקש על תקנה 10(ב) לתקנות מס הכנסה לבדה, ולא פנה בבקשה מנומקת להגשת ראיות נוספות בערעור, בצירוף הסכמה להגשת הראיות האמורות מצד כלל המשתתפים בשיחות נשוא האזנות הסתר.

 

  1. סוף דבר: בקשת רשות הערעור נדחית איפוא. עיכוב ההליך קמא שניתן בהחלטתי מיום 20.2.2020 – מבוטל בזאת. בנסיבות העניין לא מצאתי לנכון לעשות צו להוצאות.

 

           ניתנה היום, ‏י”ח באייר התש”ף (‏12.5.2020).

 

 

 

ש ו פ ט

 

PDF

פסד בעליון טוני ברגיג גרוסקופף מונע שימוש בראיות מזכות מהאזנות סתר להקטנת שומת מס רעא 27-20

 

הדיון הנוסף בעליון שקדם להחלטת ירדנה סרוסי רע”א 27/20 

בבית המשפט העליון

רע”א  27/20

 

     

 

לפני:  

כבוד השופט ע’ גרוסקופף

 

המבקש:

טוני ברגיג

 

 

נ  ג  ד

 

המשיבה:

רשות המיסים בישראל  -היחידה הארצית לשומה

 

בקשה לעיון חוזר

 

בשם המבקש:

עו”ד יעקב דהן

 

בשם המשיבה:

עו”ד רות אשור

 

 

החלטה

 

  1. לאחר שעיינתי בטיעוני המבקש בבקשתו לעיון מחדש, ובכתבי הטענות שהוגשו בעקבותיה, מצאתי כי אין בכך כדי לשנות מהחלטתי מיום 12.5.2020 (להלן: “ההחלטה”).

 

  1. כאמור בפסקה 21 להחלטה, אחת מהחלופות הקיימות בתקנה 10(ב) לתקנות בית המשפט (ערעורים בענייני מס הכנסה), התשל”ט-1978 (להלן: “התקנות”), המאפשרת הגשתן של ראיות שאינן קבילות, היא כאשר מדובר בראיות שעל בסיסן השמיע הנישום לפני פקיד השומה טענות מכוח זכותו לפי סעיף 147(ג) לפקודת מס הכנסה [נוסח חדש] (להלן: “הפקודה”), במקרה של תיקון שומה לפי סעיף 147(א) לפקודה המגדיל את השומה.

 

  1. כפי שעולה מטיעוני המבקש בבקשה לעיון מחדש, בניגוד לנטען על ידי המשיבה, זו האחרונה אכן הפעילה את סמכותה על פי סעיף 147(א) לפקודה ביחס לשנות המס 2009-2008 (נספח א’ לבקשה). יש להצר על כך שהמשיבה לא דייקה בעניין זה, ואולם בכך לא די על מנת להיכנס בשערי החלופה שבתקנה 10(ב) לתקנות.

 

  1. כפי שמורה תקנה 10(ב) לתקנות, “בית המשפט יתיר הבאת ראיה עליה ביסס […] את הטענות שהשמיע על פי סעיף 147(ג) לפקודה”. ודוק, על המבקש היה להביא את האזנות הסתר שכעת מבקש לצרפן במסגרת הצגת טענותיו נגד הגדלת השומה לפי סעיף 147(ג) לפקודה. זאת, לא עשה המבקש, ועל כן איננו נכנס בגדר החלופה האמורה.

 

  1. אשר על כן, דין הבקשה לעיון מחדש להידחות.

           ניתנה היום, ‏ט’ בסיון התש”ף (‏1.6.2020).

 

 

 

ש ו פ ט

 

PDF

החלטה בעליון דיון נוסף טוני ברגיג גרוסקופף מונע שימוש בהאזנות סתר להקטנת שומת מס רעא 27-20

ראו פסק הדין של ירדנה סרוסי 10/6/2011

 

פס”ד בערעורים על חישוב הכנסה החייבת במס בעסקי הימורים שאורגנו ונוהלו על ידי המערער

ע”מ
בית המשפט המחוזי תל אביב – יפו
62797-05-18,24370-03-17,59997-08-16
10/06/2021
בפני השופטת:
ירדנה סרוסי

– נגד –
מערער:
טוני ברגיג
עו”ד יעקב דהן
משיבה:
רשות המיסים בישראל-היחידה הארצית לשומה
עו”ד שירה ויזל-גלצור – פמת”א (אזרחי)
פסק דין
 

בפניי ערעור מאוחד על שומות מס הכנסה שהוצאו למערער, מר טוני ברגיג (להלן: “המערער“), לשנים 2008 – 2013 (להלן: “שנות המס שבשומה“).

רקע רלוונטי ועיקרי הערעור

  1. בהתאם לממצאי חקירת משטרת ישראל, המערער היה הבעלים של רשת בתי הימורים בלתי-חוקיים משנת 2008 ועד לשנת 2014. על מנת להפעיל ולנהל את בתי ההימורים, המערער הסתייע בגב’ מירב חג’ג’ (להלן: “מירב“). בחלק מהשנים היה למערער שותף נוסף בבתי ההימורים – מר אופיר ברנס (להלן: “ברנס“). עוד אשוב בהמשך הדברים לשותפות שבין המערער ובין ברנס.
  2. נגד המערער הוגש כתב אישום בגין ניהול בתי ההימורים. במסגרת ההליך הפלילי שהתנהל, חתם המערער ביום 21.3.2017 על הסדר טיעון לפיו הודה בעובדות כתב אישום מתוקן שהוגש נגדו, בגדרי ת”פ (מחוזי מרכז) 28056-03-15 מדינת ישראל נ’ ברגיג (להלן: “כתב האישום המתוקן“).
  3. ביום 13.5.2020 ניתן גזר הדין בהליך הפלילי. על המערער נגזרו 15 חודשי מאסר והוטל עליו קנס כספי. המערער הגיש ערעור על גזר הדין לבית המשפט העליון (ע”פ 4091/20 ברגיג נ’ מדינת ישראל). ביום 4.1.2021, בעקבות המלצת בית המשפט העליון בדיון שנערך לפניו, חזר בו המערער מערעורו וגזר הדין שניתן נגדו הפך חלוט.
  4. בהתאם לכתב האישום המתוקן בו הודה, המערער ארגן משחקי הימורים במספר מקומות בראשון לציון, בבאר יעקב, במשמר השבעה ובגן הוורדים, החל משנת 2008 ועד לחודש מרץ 2014. המערער, בעצמו או באמצעות אחרים, שכר חללים לביצוע המשחקים (להלן: “דירות ההימורים” או “הדירות“), ניהל את דירות ההימורים והעסיק עובדים לצורך כך.
  5. בכתב האישום המתוקן פורטה תקופת הפעילות של כל דירת הימורים (להלן: “תקופת הפעילות“). כן צוין בכתב האישום המתוקן, כי המערער ניהל מעקב אחר ההכנסות ממקומות ההימורים בכך שהורה לעובדים במקום (להלן: “הדילרים“) לתעד במחברות עבודה בדירות ההימורים את ההכנסות מהימורים (להלן: “המחברות“). מעת לעת נהג המערער להשמיד את המחברות על מנת להסתיר את הכנסותיו מהרשויות.
  6. במספר הזדמנויות לאורך התקופה, פשטה משטרת ישראל על חלק מדירות ההימורים. בפשיטות שבוצעו, במועדים שונים ובדירות הימורים שונות, נתפסו חלק מהמחברות. במחברות נרשמו משיכות שבוצעו במזומן על ידי המערער או מי מטעמו, מתוך הכספים שהצטברו בקופת דירת ההימורים (להלן: “המשיכות“). במחברות שנתפסו פורטו גם, לצד המשיכות, סכומים אותם “הזרים” המערער לצורך פעילותן השוטפת של הדירות ועל מנת שיהיה כסף בקופת מקום ההימורים (להלן: “ההזרמות“).
  7. המערער דיווח בדוחותיו לשנות המס שבשומה בעיקר על הכנסות מקיוסק אשר בבעלותו, כאשר בשנת המס 2008 דווח גם על הכנסות מעסק נוסף שכונה “הפנתר הוורוד”. המערער לא דיווח על הכנסות כלשהן מניהול משחקי הימורים.
  8. לפיכך, הוציא פקיד השומה למערער שומות על שנות המס שבשומה בגין ההכנסות מניהול משחקי ההימורים.

פקיד השומה ערך את תחשיבי השומה כדלהלן:

המשיב סכם את המשיכות בכל מחברת וחילק במספר הימים שבתקופה המצוינת במחברת (ולא רק במספר הימים שבהם נעשו המשיכות, ראו סעיף 27 לסיכומי המשיב, ובכך הפחית את השומה), כך שהתקבל ממוצע יומי של משיכות לכל מחברת (להלן: “הממוצע היומי“). הממוצע היומי של כל מחברת הוכפל בתקופת הפעילות של כל דירת הימורים בה נמצאה המחברת, כפי שזו מפורטת בכתב האישום המתוקן, והסכום שהתקבל נקבע כהכנסה של אותה דירה.

במקרה בו לא נתפסה מחברת בדירת ההימורים, אך המערער הודה בהפעלת הדירה בכתב האישום המתוקן, נלקח לצורך חישוב הכנסת הדירה הממוצע היומי הנמוך ביותר מבין כל הדירות, והוא הוכפל בתקופת הפעילות המפורטת בכתב האישום המתוקן של אותה דירה.

  1. מסך ההכנסות שהתקבלו התיר המשיב למערער לנכות הוצאות מסוימות, על אף שאלו לא גובו בראיות. כך, המשיב התיר למערער ניכוי בסכום של 2,200 ש”ח לכל חודש של פעילות בדירה בגין תשלום שכר דירה; ניכוי בסכום של 2,000 ש”ח לכל חודש של פעילות בדירה בגין תשלום חשבונות חשמל; ניכוי בסכום של 400 ש”ח לכל חודש של פעילות בדירה בגין תשלום חשבונות מים וארנונה; ניכוי בסכום של 100 ש”ח לכל חודש של פעילות בדירה בגין תשלום ועד בית; וניכוי בסכום של 400 ש”ח לכל יום של פעילות בדירה בגין הוצאות כיבוד.
  2. מנגד, המשיב לא התיר למערער לנכות את ההוצאות הבאות: שכר עובדים (מעבר לשכר שנמשך מקופת דירת ההימורים); תשלום זכיות למהמרים (מעבר לתשלום שנעשה מקופת דירת ההימורים); עלות רכישת מכונות ההימורים וציוד קבוע אחר כגון כסאות, שולחנות ומצלמות; ועלות תיקון מכונות ההימורים.
  3. כמו כן, מאחר שהמערער לא ניהל ספרים כדין, הגדיל המשיב את שיעורי המס בהתאם לסעיף 191ב לפקודת מס הכנסה [נוסח חדש], התשכ”א-1961 (להלן: “הפקודה“).
  4. המערער כופר בתחשיבי המשיב והגיש על השומות את הערעורים דנן. המערער טוען כי נפלו פגמים בשומות ובהליך הוצאתן, וכי הן אינן משקפות נכונה לא את ההכנסות מדירות ההימורים ולא את ההוצאות בגין הפעלתן.

אדון להלן בטענות המערער כסדרן ולאחר מכן אסכם את תחשיב השומה לאור מסקנותיי בטענות השונות.

דיון והכרעה

הכנסות

  1. על מנת לעמוד על הכנסתו החייבת של המערער, יש לברר תחילה מהו סך הכנסתו של המערער מדירות ההימורים לכל שנת מס. בענייננו, בירור זה מורכב משני נדבכים – ההכנסה היומית בכל דירה ומשך פעילותה. אדון בשני נדבכים אלו להלן.

הכנסות מדירות ההימורים

טענות המערער

  1. המערער כופר בכך שפעילות ההימורים תועדה במחברות ולדידו על המשיב להציג ראיות כי המחברות נתפסו בפשיטות בדירותיו של המערער.
  2. במהלך הפעלתן של הדירות, המערער התייחס אך ורק למונים של מכונות ההימורים, ולא למחברות. המשטרה השמידה את “המוחות” של מכונות ההימורים, כך שלא ניתן לעמוד במדויק על ההכנסות, שלא באשמת המערער. דירה יכולה להרוויח בזמן נתון ולהפסיד בזמן נתון כך ששברי המחברות שלכאורה נתפסו, לעולם לא יוכלו לשקף את ההכנסות לאשורן. לפיכך, יש לעשות שימוש במחברות לטובת המערער, כך שיילקח בחשבון הממוצע היומי הנמוך ביותר של הכנסה לפי המחברות שנתפסו. המערער צירף שומה חלופית בהתאם לעמדתו זו (נספח ג’ לסיכומי המערער).
  3. המערער אינו זוכר מה היו הרווחים בכל דירה, אולם הוא יודע לומר האם מדובר במקום גדול או קטן וכדומה. מדובר בפעילות שלא בהכרח רווחית כל הזמן. עדי המערער תיארו כי בדירה היו 6 – 8 מכונות הימורים, כשלרוב היו מעט אנשים ולעיתים יותר. הסכומים בהם נוקב המשיב הם סכומים דמיוניים, שאינם משקפים את הפעילות.
  4. כטענה כללית, תוהה המערער – אם אכן הוא הרוויח עשרות מיליוני שקלים מפעילות ההימורים, מדוע הוא היה צריך להכניס שותף לפעילות ומדוע הוא היה צריך לבקש הלוואות מהבנק ומגורמים שונים? התשובה לכך ברורה – מדובר בעסק שלעיתים הרוויח, אך שגם הפסיד לא מעט, בפרט נוכח פשיטות המשטרה הרבות.

טענות המשיב

  1. המערער עצמו מודה במסגרת כתב האישום בכך שהועברו אליו רשימות של הכנסות והוצאות המקום על ידי הדילרים או על ידי מירב, ועל כן יש לדחות את ניסיונו לטעון כי אין לו קשר למחברות וכי אין לו ידע לגבי הרשום בהן. גם הדילרים שעבדו בדירות מטעם המערער העידו לגבי המחברות ודרך קריאתן.
  2. הטענה כי על המשיב להציג ראיות בנוגע לתפיסת המחברות היא הרחבת חזית, לאחר שהטענה לא עלתה לא בדיוני השומה ולא בהודעות המפרשות. די והותר ראיות קשרו את המחברות לפעילות ההימורים של המערער והסבירו את האמור בהן.
  3. אכן מדובר בחלקי מחברות. אולם, המערער נמנע מלתת הסבר לאן נעלמו יתר המחברות. העובדה כי המחברות נתפסו פעם אחר פעם בדירות ההימורים מעידות על שיטתיות ועל מהותן של המחברות כמייצגות את הכספים שמשך המערער, בתקופות הכלולות באותן מחברות. המשיב עשה שימוש בנתונים אלו כדי לחשב את רווחי המערער בתקופת הפעילות, וזאת בהעדר ספרים קבילים או ראיות טובות יותר. באין מקור כלשהו שיכול ללמד על תזרים הכספים בדירות מלבד המחברות, בחן המשיב את ההכנסה המיוחסת לכל דירה כפי שזו משתקפת במחברות, והתאים אותה לתקופת פעילותה של הדירה.

דיון

  1. בנוגע לבחינת ההכנסות של כל דירה בתקופת פעילותה, מקובלת עלי כעקרון שיטת המשיב, שהסתמך על הנתון הרלוונטי המדויק ביותר שהיה ביכולתו להשיג – המחברות שנמצאו בדירות, המתעדות, אף אם באופן חלקי, את משיכות הכספים מהדירה. כאשר לא נמצאו מחברות בדירה ספציפית, ייחס המשיב לדירות אחרות את הממוצע היומי המינימלי.
  2. המערער טוען כי לא ברור מה מקור המחברות וכי הוא לא היה קשור אליהן.

לא ניתן לקבל טענה זו.

  1. ראשית, טענה זו עומדת בסתירה לכתב האישום המתוקן בו המערער הודה (וראו סעיף 5 בעמ’ 30 לכתב האישום המתוקן, נספח 2 לתצהיר המשיב. כן ראו שם סעיף י”ד בעמ’ 5, סעיף ז’ בעמ’ 6, סעיף ה’ בעמ’ 7 וכו’).
  2. שנית, בחקירתו, התייחס המערער במפורש למחברות, והוא אף הסביר כי מדובר במשיכות והזרמות של כספים להימורים במכונות:

כב’ הש’ סרוסי: אגב, כשכתוב במחברת משיכות והזרמות, זה משיכות מהמכונה והזרמות למכונה?

העד, מר טוני בר גיג: כן, לכל המכונות” (עמ’ 40, ש’ 1 – 3 לפרוטוקול 1.4.2019. יצוין כי ההפניות מתייחסות למספרי העמודים כפי שהם מופיעים במערכת נט המשפט).

כמו כן במהלך חקירתו, הודה המערער, אגב דבריו, כי היה מודע למחברות ולרישום בהן, שכן הוא טען שזכיות גדולות לא היו נרשמות במחברות:

העד, מר טוני בר גיג: הוא זכה זכייה הכי גדולה שיכול להיות, זה כמו ג’ק פוט מצטבר, יש במכונה ג’ק פוט מצטבר שעולה, עולה. הוא זכה בזכייה גדולה מאוד. כולם דיברו על הזכייה הזאת, הוא קיבל את הכסף הזה מחוץ למקום וזה לא נרשם באף מחברת.

עו”ד ויזל: אולי במחברות שאין בפנינו?

העד, מר טוני בר גיג: לא, לא, לא, זה לא נרשם במחברת, כי מה שקיבלו מחוץ לעסק לא נרשם במחברת” (עמ’ 67, ש’ 6 – 12 לפרוטוקול 1.4.2019).

כאשר עומת עם אמירתו זו, המערער לא סיפק מענה ראוי לשינוי גרסתו (עמ’ 67 לפרוטוקול 1.4.2019).

המערער אף הודה פעמים נוספות, כי הוא היה מודע לרישום שנעשה במחברות (למשל, עמ’ 51 ו-56 לפרוטוקול 1.4.2019), אך הוא לא ייחס לו כל חשיבות מכיוון ש”מי יבוא ויבדוק מחברת? במחברת אפשר לרשום מה שרוצים. אולי הם שכחו לרשום הזרמות, אולי הם שכחו לרשום משיכות, הפוך, אולי הם שכחו לרשום תקלות, לא התייחסתי לזה” (עמ’ 52, ש’ 8 – 11 לפרוטוקול 1.4.2019).

המערער לא הצליח להסביר מדוע העובדים ניהלו מחברות מפורטות מרצונם החופשי כפי שניסה לטעון (עמ’ 53 ו-56 לפרוטוקול 1.4.2019) כאשר במקביל הוא טען כי הרישום במחברות נעשה תחת ידיעתה של מירב לשם ניהול המקום ולמציאת אי-סדרים כספיים (עמ’ 54 לפרוטוקול 1.4.2019).

גרסתו של המערער, כי הוא לא היה מודע לרישומן של המחברות וכי הוא לא ייחס להן כל חשיבות, מעלה תהיות, בלשון המעטה.

  1. שלישית, מהעדויות עולה, מעל לכל ספק, כי אכן נוהלו מחברות התואמות את המחברות המוצגות (למשל, עמ’ 40 – 41, 70, 91 ו-97 לפרוטוקול 20.12.2020), ואילו המערער לא הביא כל ראיה לכך שהמחברות המוצגות לא תואמות את המחברות שנוהלו בזמן אמת. כך למשל העיד כפיר טל, ששימש כדילר אצל המערער:

  “ש: אין בעיה. אני מפנה אותך לעמוד 295, תסביר לי מה אנחנו רואים.

ת: משיכות והזרמות.

ש: מה זה משיכות?

ת: כסף יצא?

ש: זה כסף שמירב לקחה? יכול להיות?

ת: כן” (עמ’ 70, ש’ 15 – 20 לפרוטוקול 20.12.2020).

וכך העיד עופר שמואלי, אשר שימש גם הוא כדילר אצל המערער:

ש: … אתה מכיר את המחברת הזאת. זה דברים היית רושם? זה דברים שהיית משתתף ברישום שלהם?

ת: זה משיכות, כן.

ש: אתה מכיר את הדברים האלה? זה [ד]ברים שהיית רואה בזמן שהיית משמרת?

ת: כן.

ש: כן, היית רואה?

ת: כן.

ש: טוב, אז מה זה סכום של משיכה ומה זה הזרמה?

ת: משיכה זה שהייתי נותן את ה[כ]סף שייקחו, שלא להשאיר אצלי.

ש: שמי, שמירב באה ולוקחת?

ת: כן” (עמ’ 41, ש’ 22 – עמ’ 42, ש’ 2 לפרוטוקול 20.12.2020).

המערער סירב להעמיד גרסה חלופית לעדויות של כפיר טל ועופר שמואלי בנוגע לרישום ולפרטיו במחברות והוא אף לא כפר בדבריהם, אלא רק טען שהוא לא יודע במה מדובר (עמ’ 60 – 62 לפרוטוקול 1.4.2019).

  1. רביעית, וזה העיקר, בכל תחשיבי השומה החלופיים שהציג המערער, בחישוב ההכנסות מההימורים הסתמך המערער אך ורק על תחשיבי המשיב (וראו תצהיר העדות מטעם המערער ונספחים א’-ד’ לסיכומי המערער). כלומר, לשיטת המערער עצמו, יש לחשב את הכנסתו כפי שחישב אותה המשיב, ובהסתמך על הנתונים שנמצאו במחברות כאשר טור המשיכות שיקף את הסכומים שנמשכו מקופת ההימורים.
  2. מלבד טענות בעלמא, המערער לא סיפק כל אינדיקציה טובה או מדויקת יותר לגובה ההכנסות, ולפיכך, צדק המשיב כאשר הסתמך על הנתונים אשר משקפים באופן הטוב והמדויק ביותר את הכנסות דירות ההימורים:

ממילא, הנטל המוטל על הנישום להוכיח שנפל פגם בשומה הוא רב. לא די בהצבעה על ראיות מהן עולה שהיה מקום לקבוע שומה אחרת, אלא על הנישום להוכיח כי הערכת פקיד השומה הייתה שרירותית או מופרכת בעיקרה, באמצעות הגשת ראיות אמינות וברורות משלו” (ע”א 5072/19 שווארמה א.ש. בע”מ נ’ פקיד שומה חדרה, פס’ 29 (9.5.2021) (להלן: “עניין שווארמה בע”מ“).

  1. לא ניתן לקבל את טענות המערער בשומה החלופית השלישית והרביעית (נספחים ג’ ו-ד’ לסיכומי המערער) כי יש להתבסס על המחיר הממוצע הנמוך ביותר או אך ורק על הרשום במחברות, מבלי להכפיל את הממוצע בתקופת הפעילות. שהרי, המערער הודה שנהג להשמיד מפעם לפעם את המחברות (סעיף 5 בעמ’ 30 לכתב האישום המתוקן, נספח 2 לתצהיר המשיב), כך שיש לצאת מנקודת הנחה כי תיעוד ההכנסות במחברות חסר ולא משקף את כלל ההכנסות.

הדרך המדויקת ביותר לחישוב ההכנסות אפוא היא לשייך כל מחברת לדירה תוך הכפלה הממוצע היומי על פיה בתקופת הפעילות בדירה. אין כל טעם, חוץ מהפחתה מלאכותית, להתבסס דווקא על הסכום הנמוך ביותר מכל המחברות או רק על הרשום בהן, מבלי להתאים את הנתונים לדירה ולתקופת הפעילות.

  1. בהקשר זה אציין, כי לא ניתן לקבל את טענת המערער, כי מכיוון שהמשטרה השמידה את “המוחות” של מכונות ההימורים, נפגמה הגנתו, שלא באשמתו.

על המערער מוטלת החובה לנהל ספרים שישקפו בפני המשיב את הכנסותיו ויהוו נתיב ביקורת ראוי בעת הצורך. המערער לא עשה זאת. מעבר לכך שספק אם המונים במכונות ההימורים יכולים להוות נתיב ביקורת ראוי, על המערער היה לצפות כי אפשר והמשטרה תחלט ותשמיד את “המוחות” של מכונות ההימורים (וראו סעיפים 234 ו-235 לחוק העונשין, התשל”ז-1977), ואם אכן היה מעוניין שיהיה תיעוד ראוי בפני רשויות המס, באחריותו היה לדאוג לכך, מבלי להסתמך רק על המונים ששימשו אותו לצרכיו הפרטיים. על המשטרה לא חלה כל חובה להשאיר את “המוחות” בחזקת המערער על מנת שישמשו אותו בהליכים האזרחיים מול המשיב, בוודאי כאשר לא נטען, ובטח שלא הוכח, כי המערער פנה למשטרה בבקשה להוציא את הנתונים מהמוחות טרם השמדתם.

יתרה מזו, המערער הודה בכתב האישום המתוקן כי השמיד את המחברות שתיעדו את הכנסות דירות ההימורים בכוונה תחילה “על מנת להסתיר את הכנסותיו מהרשויות” (סעיף 5 בעמ’ 30 לכתב האישום המתוקן, נספח 2 לתצהיר המשיב). כלומר, בזמן אמת המערער כלל לא היה מעוניין בשמירת התיעוד ובניהול נתיב ביקורת.

לא השמדת המכונות היא הגורם לכך שאין תיעוד של ההכנסות, אלא המערער, שהעדיף לטשטש את עקבותיו. המערער לא יכול להתנער מתוצאות פעולותיו ולהאשים גורמים אחרים בכך. כל טענה כנגד רשויות אכיפת החוק בהקשר זה וניסיון לגלגל את האחריות לפתחה של המדינה היא טענה מיתממת, שדינה דחייה. האחריות לנהל ספרים כדין מוטלת על המערער ללא קשר למונים, והוא לא יכול להתפרק מאחריותו זו ולהעבירה אל המשיב.

  1. אף אינני סבורה כי יש ממש בטענת המערער, כי הוא נאלץ לקחת הלוואות ולכן לא ייתכן שהוא הפיק את הסכומים המיוחסים לו.

פעמים רבות לבעלי הכנסות משמעותיות יש הוצאות משמעותיות אף יותר, לגיטימיות או בלתי לגיטימיות, ולא מן הנמנע שגם המערער הוציא את כל כספו, על אף הכנסותיו הרבות, בדיוק כפי שהוציא כ-3.2 מיליון ש”ח שקיבל כהלוואה מברנס (עמ’ 258 לפרוטוקול 6.1.2021, וראו עמ’ 22 לפרוטוקול 1.4.2019 שם המערער מאשר כי היה מהמר באותה התקופה ועמ’ 24 לפרוטוקול 1.4.2019 שם המערער מספר כי כיום הוא מטופל בגמילה מהימורים). די בהליך דנן כדי להיווכח כיצד נהרסים חייהם של אנשים אשר מוציאים את כל כספם לריק (ראו למשל עמ’ 24 ו-27 לפרוטוקול 20.12.2020). אין זה מתפקידו של בית המשפט לברר מה נעשה עם כספי המערער, בכל מקרה אין בכך כדי להוכיח שהם לא התקבלו אצלו ובוודאי שאין בכך כדי לפטור מתשלום מס בגין ההכנסות שכן התקבלו, טרם הוצאתן.

  1. אציין כי מצאתי, כי הסכומים שהמשיב נקב בהם כהכנסות הם הגיוניים ותואמים את הראיות בהליך.

כך, העד מקסים זרבינסקי טען בעדותו כי הפסיד 2 – 3 מיליון שקלים בהימורים במשך כ-10 שנים (עמ’ 24 לפרוטוקול 20.12.2020). לפי העד חנן גרוס ייתכן שהפסיד חצי מיליון שקלים (עמ’ 83 לפרוטוקול 20.12.2020). המערער טען כי יש לו רשימה של 70 – 90 לקוחות קבועים (עמ’ 14, 25 ו-71 לפרוטוקול 1.4.2019). לא מן הנמנע שגם יתר הלקוחות הפסידו לאורך השנים כחצי מיליון ש”ח כל אחד – דבר שמביא להכנסה של לכל הפחות כ-35 מיליון ש”ח. גם בכתב האישום המתוקן צוין כי הופקדו לחשבון הבנק של המערער כ-12 מיליון ש”ח (סעיף 12 בעמ’ 27 לכתב האישום המתוקן, נספח 2 לתצהיר המשיב).

  1. עם זאת, ועל אף הסכמתי עם תחשיבי המשיב, מצאתי לשנות מעט את חישוב ההכנסות היומיות בהתאם לאמור בכל מחברת, כך שיופחתו סכומי ההזרמות מהמשיכות.

אמנם, עדי המערער תיארו באופן שונה את מהות ההזרמות (והשוו למשל את עדותם של הדילרים כפיר טל ועופר שמואלי), והמערער לא הביא כל תחשיב חלופי מטעמו בעניין זה, אולם ממכלול הראיות שנפרסו בפני עולה, כי ההזרמות שימשו בעיקרן כמעין בסיס תזרימי לתחילת הפעילות היומית. כך מצוין במפורש בכתב האישום המתוקן בו הודה המערער: “על מנת שיהיה כסף בקופת מקום ההימורים, דאגה נאשמת 3 [מירב – י”ס], בהנחיית נאשמים 1 ו-2 [המערער וברנס – י”ס], ‘להזרים’ כסף למקום ההימורים באופן שוטף” (סעיף 7 בעמ’ 26 לכתב האישום המתוקן, נספח 2 לתצהיר המשיב).

וכך העיד הדילר כפיר טל בחקירתו:

ש: מה זה הזרמות?

ת: כסף שנכנס פנימה.

ש: שמירב הביאה.

ת: חזרה” (עמ’ 70, ש’ 21 – 24 לפרוטוקול 20.12.2020).

  1. בחלק מן המחברות שנתפסו ניתן להיווכח, כי ההזרמה הראשונה נעשתה יום לפני המשיכה הראשונה. כלומר, מדובר במזומן התחלתי שהובא לדירות בהנחיית המערער, אשר אינו מהווה חלק מרווחי הפעילות. זאת בדומה לאשר נעשה בבתי עסק, בהם עובר לתחילת הפעילות היומית מוכנס מזומן לקופה אשר אינו מהווה חלק מההכנסה. מדובר למעשה בכסף “חיצוני” השייך לבעל העסק.

אותו מזומן התחלתי התערבב בהכנסות ונמשך כחלק מהן, על אף שמקורו אינו ברווחי הפעילות, ולכן אני סבורה כי יש להפחיתו מן ההכנסות.

כך למשל, אם ביום מסוים נרשמה הזרמה של סכום מסוים, נניח 1,000 ש”ח, ובאותו היום נרשמה גם משיכה של סכום מסוים, נניח של 5,000 ש”ח, אותה משיכה כוללת בחובה את אותם 1,000 ש”ח שהוכנסו לקופה בתחילת הפעילות, כך שהעסק הכניס באותו היום 4,000 ש”ח, ולא 5,000 ש”ח. מדובר במין הלוואה יומית, אשר נפרעת לאחר שמצטברים מספיק כספים בקופה.

לצורך העניין, אם כתוצאה מההימורים היה באופן תמידי מספיק כסף בקופה, כדי לשלם למהמרים שזכו, כלל לא היה צורך בהזרמות. ואכן, ניתן להיווכח מהמחברות כי ההזרמות פחתו ואף פסקו לאחר כמה ימים של פעילות מתמשכת בדירה.

  1. אבהיר, כי לא מצאתי כי רישום ההזרמות הוא רישום התשלומים של זכיות למהמרים, שכן ממכלול העדויות עולה, כי סכומי הזכיות שולמו באופן שוטף מתוך הכספים שהצטברו בקופה, ללא רישום כלשהו (וראו למשל, סעיף 6 בעמ’ 26 לכתב האישום המתוקן, נספח 2 לתצהיר המשיב: “על פי הנחיית הנאשמים 1-3, או מי מטעמם, אם זכה אחד המהמרים במקום בסכום כסף כלשהו, שולם סכום זה על ידי הדילרים מתוך כלל התשלומים שהתקבלו מידי המהמרים באותה משמרת והיה בקופה“).

כמו כן, מועדי ההזרמות מחזקים את המסקנה, כי לא מדובר ברשימה המשקפת תשלום זכיות למהמרים.

  1. ממילא, אף אם היה מדובר בתשלום זכיות למהמרים, לא מצאתי כי יש הבדל בין הוצאות אלו ששימשו לפעולות בלתי-חוקיות, לבין יתר ההוצאות שהכיר בהן המשיב, אשר גם הן שימשו לפעילות בלתי-חוקית. יתרה מזו, המשיב הכיר הלכה למעשה גם בזכיות ששולמו למהמרים באופן שוטף מתוך הקופה כהוצאות, שהרי הוא לא הגדיל את השומה ביחס לסכומים אלו, וכל הפרדה בין סוגי תשלום הזכיות תהיה מלאכותית ולא קוהרנטית.

משך פעילות דירות ההימורים

  1. לאחר חישוב ממוצע ההכנסות היומי לכל דירה בהתאם לנתונים שנמצאו במחברות, יש לבחון כמה זמן פעלה כל דירה, על מנת לעמוד על ההכנסות בכללותן. גם בעניין זה נחלקו המערער והמשיב.

טענות המערער

  1. לטענת המערער, רק דירה אחת פעלה בזמן נתון ולא מספר דירות במקביל. המשיב לא הצליח לאמת את שיטתו בהליך ההוכחות. כל שטען המשיב הוא, כי כתב האישום המתוקן בו הודה המערער מאשר זאת. עם זאת, המערער הסביר כי כשנאמר בכתב האישום המתוקן כי פעלו מספר דירות בזמן נתון, הכוונה היא שהוחזקו דירות חלופיות למעבר מהיר למקרה שבו תתבצע פשיטה משטרתית על המקום. מכיוון שלוקח זמן לתקן את הדירות לאחר הפשיטות ומכיוון שהמערער רצה למנוע מעבר של מהמרים למתחרים, היה לו חשוב להחזיק דירות חלופיות.
  2. כאשר נשאל נציג המשיב, האם נמצא בחומרי החקירה שנאספו בתיק אסמכתאות בדבר פשיטות שהתקיימו במקביל הוא השיב בשלילה, ומשעה שהמשטרה לא פשטה על כמה מקומות במקביל, על אף שלכאורה לא הייתה לה מניעה לעשות כן, אין מנוס מלהסיק כי לא היו מספר דירות הימורים שפעלו במקביל.
  3. הסכמי השכירות נעשו מול אנשי קש, כך שגם אם המערער היה מעוניין, הוא לא יכול היה לבקש את חשבונות החשמל או המים על מנת להוכיח כי לא נעשה שימוש בדירות בזמן נתון.
  4. לא היו מספיק שחקנים כדי להפנות אותם למספר דירות במקביל. המהמרים גם נהגו להתקשר למירב על מנת לדעת לאן להגיע.
  5. בחקירתו החוזרת הבהיר העד מקסים זרבינסקי לגבי חקירתו במשטרה, בה אמר כי דירות הימורים פעלו בבאר יעקב ובראשון לציון, כי כוונתו הייתה שמקומות אלו שימשו כמקומות חלופיים, ולא כדירות שפעלו במקביל.
  6. גם יתר עדי המערער העידו, כי לא פעלו מקומות במקביל. בנוסף, מספר הדילרים שהועסקו בכל תקופה, כשלושה במספר, מלמד כי לא פעלו דירות במקביל.
  7. המשיב קבע, כי הדירות השונות פעלו פעם באופן רציף ובמשך 30 ימים בחודש, ופעם באופן שאינו רציף ובמשך 25 ימים בחודש. אין כל היגיון בקביעת המשיב ולפיכך צירף המערער שומה חלופית המתבססת על המשיכות הרשומות במחברת בלבד (נספח ד’ לסיכומי המערער).

טענות המשיב

  1. במסגרת כתב האישום המתוקן בו הודה המערער, פורטו תקופות הפעילות של הנכסים השונים בהם הפעיל המערער את דירות ההימורים. לגבי כל נכס ונכס אישר המערער באופן מפורט וספציפי את תקופת הפעילות באותו מקום. משמעות הודיה זו היא כי בתקופות שונות פעלה יותר מדירה אחת במקביל. המערער אינו יכול לטעון טענות שסותרות את העובדות הכלולות בכתב האישום המתוקן. מתן אפשרות שכזו, אינו עולה בקנה אחד עם הרציונל של הסדר הטיעון. על המערער חל השתק מכוח הודאתו.
  2. מעבר להשתק שחל על המערער, הרי שסעיף 42א(א) לפקודת הראיות [נוסח חדש], התשל”א-1971 (להלן: “פקודת הראיות“) קובע כי “הממצאים והמסקנות של פסק דין חלוט במשפט פלילי, המרשיע את הנאשם, יהיו קבילים במשפט אזרחי כראיה לכאורה לאמור בהם אם המורשע או חליפו או מי שאחריותו נובעת מאחריות המורשע, ובכלל זה מי שחב בחובו הפסוק, הוא בעל דין במשפט האזרחי“.

המערער הורשע בהתאם להודאתו, הערעור שהוגש על גזר הדין נמשך, ועל כן מדובר בפסק דין חלוט המרשיע את המערער, והקבוע בו קביל במשפט זה בהתאם לסעיף 42א לפקודת הראיות.

  1. המערער אינו רשאי להביא ראיות לסתור את הקבוע בכתב האישום המתוקן, שכן לא הגיש בקשה בהתאם לסעיף 42ג לפקודת הראיות, ולא קיבל היתר לעשות כן. ממילא, ברירת המחדל היא קבלת פסק הדין הפלילי כראיה ואילו האפשרות להביא ראיות לסתור היא החריג, וזאת רק כאשר נגרם עיוות דין או שקופחו זכויותיהם של הנאשמים. מסקנה זו נכונה ביתר שאת מקום בו הודה המערער בעובדות פסק הדין הפלילי החלוט.
  2. לשון כתב האישום ברורה וחד משמעית ומתייחסת לפעילות בפועל של דירות אלו, ולא רק להחזקתן כעתודה לפעילות במקרה הצורך.
  3. הטענה כי פעלה רק דירה אחת בכל פעם מהווה הרחבת חזית, שכן בדיוני השומה, בהודעות המפרשות ובתצהיר מטעם המערער לא עלתה טענה זו.
  4. גם לגופם של דברים, הן המערער והן מירב נשאלו באופן מפורש ולא ידעו להציג גרסה כלשהי לגבי תקופת הפעילות של כל דירה. טענה הסותרת את האמור בכתב האישום המתוקן תוכל להתקבל רק בליווי ראיות ברורות של ממש המוכיחות עיוות דין.
  5. יתר העדים מטעם המערער שהתבקשו להעיד לגבי תקופת הפעילות, לא היו יכולים לדעת מידיעה אישית אם במקביל למקום שבו הימרו או עבדו, פעל מקום נוסף.

דיון

  1. לא ניתן לקבל את טענות המערער בעניין זה.

המערער הודה בכתב האישום המתוקן בתקופת הפעילות של כל דירה, והוא לא יכול להתנער מהודאתו זו כאשר היא חדלה מלשרת אותו. על המערער לקבל על עצמו את תוצאות פעולותיו, שכוללות, בין היתר, הודאה מפורשת בתקופת הפעילות.

בהתאם לסעיף 42א לפקודת הראיות, הממצאים והמסקנות של פסק הדין החלוט יהיו קבילים כראיה לכאורה בהליך דנן, ולא מצאתי כל סיבה לשנות מעניין זה. זאת בייחוד כאשר מלבד טענות בעלמא, לא הובאה ולו ראשית ראיה מזמן אמת שיכולה לתמוך בגרסת המערער. המערער העלה ספקולציות שונות, אולם הוא נמנע מלהביא ראיות שיתמכו בהן.

  1. אף טענת המערער, לפיה מעולם לא נערכה פשיטה משטרתית על כמה דירות במקביל ולפיכך בהכרח לא פעלו דירות במקביל, לא יכולה לעמוד.

ייתכן באותה המידה, שהמשטרה משיקוליה שלה, נמנעה מלפשוט על כמה מקומות במקביל. לא ניתן לקבוע ממצא פוזיטיבי שכזה על סמך השערה בנוגע לפעילות המשטרה. לא הובאה כל הוכחה, כי המשטרה נוהגת לבצע פשיטות במקביל והמערער עצמו טוען שיש עשרה מקומות שפועלים במקביל בראשון לציון (עמ’ 76 לפרוטוקול 1.4.2019), ולא הובאה כל ראיה כי אי-פעם נערכה במקביל פשיטה על כולם. ייתכן גם שהמשטרה כלל לא ידעה על הדירות במקביל, וכל פעם היא ידעה רק על דירה אחת. ממילא, המערער לא הביא דוח של פשיטות המשטרה ממנו ניתן ללמוד מתי נערכו הפשיטות וכי אכן הן לא התבצעו במקביל.

  1. לא ניתן לקבל גם את טענת המערער, כי הדירות היו רשומות על שמם של גורמים אחרים ולפיכך הוא לא יכול היה להציג חשבונות שמוכיחים את טענתו.

המערער נהג שלא כדין בכך שרשם את הדירות והחשבונות על שמם של אחרים (אנשי קש או “קופים”), על מנת להרחיק את עצמו מהפעילות האסורה (וראו למשל עמ’ 26 לכתב האישום המתוקן, נספח 2 לתצהיר המשיב).

כידוע, הנטל בהליך מוטל על המערער, ואם בהתנהגותו שלא כדין הוא גרם לכך שהוא לא יוכל להוכיח את טענותיו, עליו לשאת בתוצאות מעשיו (עניין שווארמה בע”מ, פס’ 21 ו-26).

אחריותו של המערער היא להציג את החשבונות, ואם הם היו רשומים על שם של אחר והמערער לא דאג כי אותו אחר יעביר לו את החשבונות, אין לו לבוא בטרוניה אלא אל עצמו.

  1. יש לדחות גם את הטענה, כי לא היו מספיק מהמרים על מנת לפתוח כמה מקומות במקביל.

המערער לא הביא כל ראיה לכך ולא ניתן להסתמך על עדויות המערער והעדים בעניין זה (ואף בכלל, כפי שיובהר להלן).

כך למשל, המערער טען כי מרבית המהמרים היו מגיעים בשעות הצהריים של אמצע השבוע, במקביל לשעות העבודה (עמ’ 80 לפרוטוקול 1.4.2019). לעומת זאת, העד מקסים זרבינסקי העיד שדווקא בערבים ובסופי השבוע, כשאנשים לא היו בעבודה, הדירות היו מלאות ואילו באמצע השבוע הוא היה יכול לשבת לבד (עמ’ 27 לפרוטוקול 20.12.2020).

עוד נטען כי היו בין 6 ל-10 מכונות הימורים בדירה וכספי הזכייה שולמו באופן שוטף מהקופה (למשל, עמ’ 26 ו-28 לפרוטוקול 20.12.2020), בעוד שהעד מר סייג טען כי לא היו מעל 3 – 4 מכונות בדירה, וכי בכל סכום זכיה הוא היה הולך לקיוסק (עמ’ 77 – 78 לפרוטוקול 20.12.2020).

  1. לא ניתן לקבל את טענת המערער, כי בכתב האישום המתוקן הוא התייחס רק להחזקה בדירות, ולא להימורים בפועל. לשון כתב האישום ברורה וחד משמעית. בכתב האישום צוין במפורש כי במהלך התקופות “ארגנו וניהלו” הנאשמים משחקים אסורים.
  2. יתרה מזו, אין כל משמעות להודאה של המערער בהחזקה בדירות, אילולא נעשתה בהן פעילות של הימורים. הפעילות האסורה היא לא ההחזקה של הדירות, אלא ארגון וניהול המשחקים האסורים באותן דירות, כלומר, ביצוע פעולות ההימורים בפועל.

המשמעות היחידה לפיכך שניתן ליחס לפירוט תקופת הפעילות, היא הפעלת הדירה להימורים, שאם לא כן, אין לכך כל רלוונטיות לכתב האישום המתוקן.

  1. בנוסף, לא הובאה כל גרסה סדורה חליפית מטעם המערער למשך הפעילות של כל דירה ודירה.

גם בשומה החלופית מטעם המערער, שמתייחסת לפעילותה של דירה אחת בלבד (נספח ג’ לסיכומי המערער), המערער לא פירט בדבר הדירות השונות והכנסתן, אלא רק ייחס הכנסה לדירה אחת “גנרית” על-פי הממוצע היומי הנמוך ביותר של ההכנסות.

בכל הכבוד, המערער לא יכול לבחור לעצמו את הנתונים שהכי נוחים לו ולהתבסס אך ורק עליהם. לו אכן רק דירה אחת פעלה בכל פעם, היה על המערער להבהיר באיזו דירה מדובר ומה הייתה ההכנסה בה. במצב עניינים שכזה, אין מנוס מדחיית הטענה.

המערער טוען, כי אינו יכול לזכור מתי פעלה כל דירה ודירה, לכמה זמן ובעקבות אילו פשיטות נאלצו להחליף דירות (למשל, עמ’ 79 ו-88 לפרוטוקול 1.4.2019 וסעיף 80 לסיכומי המערער).

לפיכך, גם אם באופן עקרוני הייתה מתקבלת טענתו, הרי שמבחינה מעשית לא ניתן היה להפיק ממנה הרבה לעניין השומה. כך שממילא אין כל סיבה להתערב בשיקול דעתו של המשיב בנוגע לדרך בניית השומה.

  1. על כל האמור לעיל יש להוסיף, כי גם מחקירתו של העד מקסים זרבינסקי במשטרה ובהליך עולה כי פעלו מקומות במקביל, למצער בחלק מן התקופה (עמ’ 30, ש’ 22 – 28, ועמ’ 31, ש’ 18 – 29 לפרוטוקול 20.12.2020):

ש: טוב. יש אפשרות שאתה אולי זוכר איזה מקומות פעלו במקביל? אתה אומר ‘הימרנו במקום אחד ואחרי הפשיטה עברנו למקום אחר’. אתה זוכר איזה מקומות היו בוא זמנית בתקופות השונות?

ת: קשה לי להגיד עכשיו. לפי מה שזכור לי נגיד, בתקופה שהייתה הפשיטה הזאת בבאר יעקב אז בחלק מהתקופה היה מקום בזבוטינסקי ובאר יעקב אז היו פותחים אותם לחלקים, איפה שהיה נראה להם שיש פחות פשיטות, מידע פנימי. אני לא הייתי קרוב כל כך, הייתי מהמר סך הכול.

ש: אני מפנה אותך לעמוד 159 לחקירה שלך במשטרה, שוב נספח י”ח. אתה כותב שם ‘בזבוטינסקי קשה לי להגיד בדיוק כי גם שם לא הייתי הרבה. זבוטינסקי היה פתוח במקביל עם באר יעקב, הייתי מעדיף לנסוע לשם כי אני גר בראשון’. כלומר שהייתה תקופה שהיו שני מקומות שפתוחים, אתה בחרת ללכת להמר באחד מהם.

ת: זה לא בדיוק הכוונה שלי. הכוונה שלי זה שהמקומות האלה עבדו בוא זמנית פעם אחת, פעם שנייה, אבל כשאני הייתי מחליט לנסוע, אני לא הייתי נוסע כל יום, אז הייתי בוחר את הימים שזבוטינסקי היה פתוח“.

  1. לאור האמור אני סבורה כי יש ליחס פעילות בדירות בהתאם לתקופות בהן הודה המערער במסגרת ההליך הפלילי.
  2. עם זאת, מצאתי לשנות מעט מתחשיב המשיב כמפורט בסיכומים מטעמו.

ראשית, כאמור לעיל, יש להפחית את ה”הזרמות” מההכנסות המיוחסות ב”משיכות” (ראו סעיפים 35-32 לעיל). שנית, על מנת לחשב את הממוצע היומי לכל דירה יש לחלק את סכום ההכנסות (“משיכות” פחות “הזרמות” כאמור) במלוא תקופת הפעילות כפי שהיא מופיעה במחברות, לרבות בימים בהם נרשמו רק הזרמות, ללא משיכות. אומנם בימים אלו לא נרשמה הכנסה, אולם התבצעה בדירה פעילות. שלישית, כפועל יוצא מן האמור, לאחר קבלת הממוצע היומי, ברובם המוחלט של המקרים, יש להכפיל את הממוצע שהתקבל ב-30 ימים לחודש (חלף 25 ימים לחודש לשיטת המשיב בדירות מסוימות), שכן הממוצע היומי כבר מביא בחשבון וכולל בתוכו ימים ללא פעילות הימורים או הכנסה.

על אף ניסיונו להקל עם המערער, מרגע שהמשיב כלל בממוצע היומי ימים ללא פעילות, היה עליו להכפיל את הממוצע בחודש מלא (30 ימים) ולא ב-25 ימים.

כפועל יוצא, גישתי אומנם מקלה עם המערער בחישוב הממוצע היומי, אולם מחמירה עמו בהכפלת תקופת הפעילות.

לפיכך, ובהתאם לתחשיב המשיב בסיכומים מטעמו, יש ליחס למערער כהכנסה את הסכומים הבאים:

  • שמוטקין 5 בראשון לציון: בהסדר הטיעון הודה המערער כי הדירה פעלה לתקופה שלא פחתה מחודשיים וחצי בשנת 2008. סכום המשיכות במחברת שנתפסה בדירה עומד על סך של 227,760 ש”ח, בין הימים 18.7.2008 – 5.8.2008. מסכום זה יש להפחית הזרמות בסך של 19,600 ש”ח, כך שסך ההכנסה עומד על 208,160 ש”ח. חילוק הסכום ב-19 ימי פעילות, יביא לממוצע יומי בסך של 10,956 ש”ח. הכפלת הממוצע היומי ב-75 ימי הפעילות של הדירה תביא להכנסה לשנת 2008 בסך של 821,700 ש”ח (לעומת הכנסה של 899,053 ש”ח לפי סיכומי המשיב; ושל 948,975 ש”ח לפי תצהיר המשיב).
  • ברשבסקי (שמוטקין) 5 ו/או 7 בראשון לציון: בהסדר הטיעון הודה המערער כי הדירה פעלה לתקופה שלא פחתה משנתיים בין השנים 2009 – 2012. סכום המשיכות במחברת שנתפסה בדירה עומד על סך של 592,623 ש”ח, בין הימים 22.10.2011 – 7.2.2012. מסכום זה יש להפחית הזרמות בסך של 103,150 ש”ח, כך שסך ההכנסה עומד על 489,473 ש”ח. חילוק הסכום ב-109 ימי פעילות (שכן ההזרמה הראשונה נעשתה כבר ביום 22.10.2011), יביא לממוצע יומי בסך של 4,490 ש”ח (יוער כי זהו הממוצע היומי הנמוך ביותר מבין כל המחברות). הכפלת הממוצע היומי בשנתיים של פעילות תביא להכנסה של 3,232,800 ש”ח לכל השנים, ובחלוקה שווה של 6 חודשים לכל שנה תביא להכנסה בסך של 808,200 ש”ח לכל אחת מהשנים 2009 – 2012 (לעומת הכנסה של 1,493,250 ש”ח לשנת 2009, של 1,741,500 ש”ח לשנת 2011 ושל 126,350 ש”ח לשנת 2012 לפי סיכומי המשיב; ושל 1,851,947 ש”ח לשנת 2009, של 2,002,800 ש”ח לשנת 2011 ושל 192,050 ש”ח לשנת 2012 לפי תצהיר המשיב).

בהקשר זה אעיר שתי הערות. ראשית, אני סבורה כי אין לחלק את הפעילות בין השנים בצורה אקראית כפי שחילק המשיב, אלא כי יש לחלק את סך התקופה של 24 חודשים (שנתיים) בארבע השנים (2009 – 2012) באופן שווה, כך שייוחסו 6 חודשים של פעילות לכל שנה. שנית, לא מצאתי לייחס את ההכנסות מהמחברת בהתאם לשנים השונות, אלא לייחס את הממוצע היומי מהמחברת בדירה לכל שנות הפעילות בדירה.

  • שמוטקין 8 בראשון לציון: בהסדר הטיעון הודה המערער כי הדירה פעלה לתקופה שלא פחתה משישה חודשים בשנת 2010, לתקופה שלא פחתה משנה בשנת 2011 ובתקופה שלא פחתה משישה חודשים בשנת 2012. בדירה נתפסו שתי מחברות. אחת לשנת 2010 ואחת לשנת 2012.

בכל הנוגע למחברת משנת 2010 – סכום המשיכות במחברת שנתפסה בדירה עומד על סך של 306,310 ש”ח, בין הימים 12.6.2010 – 28.6.2010. מסכום זה יש להפחית הזרמות בסך של 12,000 ש”ח, כך שסך ההכנסה עומד על 294,310 ש”ח. חילוק הסכום ב-17 ימי פעילות, יביא לממוצע יומי בסך של 17,312 ש”ח. הכפלת הממוצע היומי בששת חודשי הפעילות של הדירה בשנת 2010 תביא להכנסה לשנת 2010 בסך של 3,116,160 ש”ח (לעומת הכנסה של 3,243,240 ש”ח לפי סיכומי ותצהיר המשיב).

בכל הנוגע למחברת משנת 2012 – סכום המשיכות במחברת שנתפסה בדירה עומד על סך של 111,950 ש”ח, בין הימים 5.6.2012 – 10.6.2012 ו-11.7.2012 – 15.7.2012. מסכום זה יש להפחית הזרמה בסך של 3,000 ש”ח, כך שסך ההכנסה עומד על 108,950 ש”ח. חילוק הסכום ב-11 ימי פעילות, יביא לממוצע יומי בסך של 9,904 ש”ח (ממוצע זה כולל עבודה שאינה רציפה ולכן יוכפל ב- 25 ימים בחודש, כשיטת המשיב). הכפלת הממוצע היומי בששת חודשי הפעילות של הדירה בשנת 2012 תביא להכנסה לשנת 2012 בסך של 1,485,600 ש”ח (לעומת הכנסה של 1,526,591 ש”ח לפי סיכומי ותצהיר המשיב) .

בכל הנוגע לשנת 2011 – יש לקבל את בקשת המשיב לתקן את השומה בהתאם להודאת המערער בכתב האישום המתוקן. הממוצע היומי של שתי המחברות שנמצאו בדירה עומד על סך של 14,402 ש”ח (סכום המשיכות בשתי המחברות, פחות סכום ההזרמות בשתי המחברות, לחלק לסכום ימי הפעילות בשתי המחברות). ממוצע זה כולל עבודה רציפה (המחברת לשנת 2010) ועבודה שאינה רציפה (המחברת לשנת 2012). לכן, אני סבורה כי יש להקל עם המערער וללכת לשיטתו של המשיב, ולהכפיל את הממוצע ב-25 ימים לחודש. בהתאם, סכום ההכנסה לשנת 2011 יעמוד על סך של 4,320,600 ש”ח (לעומת הכנסה של 4,481,400 ש”ח לפי סיכומי ותצהיר המשיב).

  • הרצל 30 בראשון לציון: בהסדר הטיעון הודה המערער כי הדירה פעלה לתקופה שלא פחתה משישה חודשים בשנת 2012. סכום המשיכות במחברת שנתפסה בדירה עומד על סך של 423,650 ש”ח, בין הימים 20.4.2012 – 4.6.2012. מסכום זה יש להפחית הזרמות בסך של 57,800 ש”ח, כך שסך ההכנסה עומד על 365,850 ש”ח. חילוק הסכום ב-46 ימי פעילות (שכן ההזרמה הראשונה נעשתה כבר ביום 20.4.2012), יביא לממוצע יומי בסך של 7,953 ש”ח. הכפלת הממוצע היומי בששת חודשי הפעילות של הדירה תביא להכנסה לשנת 2012 בסך של 1,431,540 ש”ח (לעומת הכנסה של 1,657,758 ש”ח לפי סיכומי ותצהיר המשיב).
  • הגדוד העברי 45 בראשון לציון: בהסדר הטיעון הודה המערער כי הדירה פעלה לתקופה שלא פחתה משישה חודשים בשנת 2013. סכום המשיכות במחברת שנתפסה בדירה עומד על סך של 160,200 ש”ח, בין הימים 29.11.2013 – 25.12.2008. מסכום זה יש להפחית הזרמה בסך של 550 ש”ח, כך שסך ההכנסה עומד על 159,650 ש”ח. חילוק הסכום ב-27 ימי פעילות (שכן ההזרמה הראשונה נעשתה כבר ביום 29.11.2013), יביא לממוצע יומי בסך של 5,913 ש”ח. הכפלת הממוצע היומי בששת חודשי הפעילות של הדירה תביא להכנסה לשנת 2013 בסך של 1,064,340 ש”ח (לעומת הכנסה של 961,200 ש”ח לפי סיכומי המשיב; ושל 1,092,270 ש”ח לפי תצהיר המשיב).
  • ז’בוטינסקי 31 בבאר יעקב: בהסדר הטיעון הודה המערער כי הדירה פעלה לתקופה של 15 ימים בשנת 2013 ולתקופה נוספת בלתי ידועה בשנת 2012. המחברת שנתפסה בדירה מתארת את כלל הפעילות של 15 ימים לשנת 2013, בהתאם להודאת המערער. סכום המשיכות במחברת שנתפסה בדירה עומד על סך של 85,289 ש”ח. מסכום זה יש להפחית הזרמות בסך של 12,167 ש”ח, כך שההכנסה לשנת 2013 עומדת על סך של 73,122 ש”ח (לעומת הכנסה של 85,289 ש”ח לפי סיכומי ותצהיר המשיב), והממוצע היומי עומד על סך של 4,875 ש”ח.

דעתי עם המשיב כי היה מקום לחייב את המערער במס גם בגין שנת 2012, אולם משהמשיב הלך לפנים משורת הדין עם המערער, לא אתערב בקביעתו זו.

  • ז’בוטינסקי 44 (תרמ”ב 32) בראשון לציון: בהסדר הטיעון הודה המערער כי הדירה פעלה לתקופה שלא פחתה משנה וארבעה חודשים בין אוקטובר 2012 ובין פברואר 2014. סכום המשיכות במחברת שנתפסה בדירה עומד על סך של 67,000 ש”ח, בין הימים 11.10 – 21.10 (השנה לא צוינה במחברת). מסכום זה יש להפחית הזרמות בסך של 5,700 ש”ח, כך שסך ההכנסה עומד על 61,300 ש”ח. חילוק הסכום ב-11 ימי פעילות (שכן ההזרמה הראשונה נעשתה כבר ביום 11.10), יביא לממוצע יומי בסך של 5,573 ש”ח. המשיב ביקש לחייב את המערער רק עבור חודשיים בשנת 2012. לפיכך, הכפלת הממוצע היומי בחודשיים של פעילות לשנת 2012 ובשנה מלאה לשנת 2013 תביא להכנסה לשנת 2012 בסך של 334,380 ש”ח, ולהכנסה לשנת 2013 בסך של 2,006,280 ש”ח (לעומת הכנסה של 335,000 ש”ח לשנת 2012 ושל 2,010,000 ש”ח לשנת 2013 לפי סיכומי המשיב; ושל 558,332 ש”ח לשנת 2012 ושל 3,349,992 לשנת 2013 לפי תצהיר המשיב).
  • איילה 35 בבאר יעקב: בהסדר הטיעון הודה המערער כי הדירה פעלה לתקופה שלא פחתה מ-25 חודשים בין השנים 2012 – 2014. סכום המשיכות במחברות שנתפסה בדירה עומד על סך של 618,570 ש”ח, בין הימים 29.3 – 12.5 ו-11.10 – 15.10 (השנה לא צוינה במחברת). מסכום זה יש להפחית הזרמות בסך של 52,800 ש”ח, כך שסך ההכנסה עומד על 565,770 ש”ח. חילוק הסכום ב-50 ימי פעילות (שכן ההזרמות הראשונות נעשו כבר בימים 29.3 ו-11.10), יביא לממוצע יומי בסך של 11,315 ש”ח. המשיב ייחס 9 חודשי פעילות לשנת 2012 ו-12 חודשי פעילות לשנת 2013. הכפלת הממוצע היומי בתשעת חודשי הפעילות של הדירה לשנת 2012 וב-12 חודשי הפעילות לשנת 2013 תביא להכנסה לשנת 2012 בסך של 3,055,050 ש”ח ולהכנסה לשנת 2013 בסך של 4,073,400 ש”ח (לעומת הכנסה של 3,479,220 ש”ח לשנת 2012 ושל 4,638,960 ש”ח לשנת 2013 לפי סיכומי ותצהיר המשיב).
  1. עוד אציין בקשר להכנסות, כי בתחשיב ההכנסות שבסיכומי המשיב לא נעשתה התאמה לרווח הממוצע היומי הנמוך ביותר מכל המחברות שנתפסו בדירות ההימורים.

כך, המשיב התייחס לרווח ממוצע יומי של 5,686 ש”ח, לפי המחברת שנתפסה בדירה בז’בוטינסקי 31 בבאר יעקב (ראו למשל סעיפים 32 – 34 לסיכומי המשיב), כאל הרווח הממוצע היומי הנמוך ביותר, למרות שהרווח הממוצע היומי הנמוך ביותר בחישוביו בסיכומים עמד על 5,430 ש”ח, לפי המחברת שנתפסה בברשבסקי (שמוטקין) 5 ו/או 7 בראשון לציון (סעיף 35 לסיכומי המערער).

מכל מקום, על המשיב להתאים את הרווח הממוצע היומי הנמוך, בגין כל הדירות שלא נתפסו בהן מחברות, בהתאם לחישוב החדש שעומד על סך של 4,490 ש”ח (הדירה בברשבסקי (שמוטקין) 5 ו/או 7 בראשון לציון, ראו סעיף 60.2 לעיל).

  1. נוסף על כך, מכיוון שהממוצע היומי הנמוך ביותר כבר כולל בחישוב הממוצע ימים ללא פעילות, יש להכפיל אותו במלוא תקופת הפעילות שיוחסה לדירה (7 ימים בשבוע ו-30 ימים בחודש).

לשם המחשה, בשמוטקין 3 הודה המערער, כי הדירה פעלה בתקופה של לא פחות משלושה שבועות בשנת 2008. לפיכך, במקום להכפיל את הממוצע היומי ב-15 ימים, כפי שעשה המשיב, הרי שלאור הכללת הימים ללא הפעילות בחישוב הממוצע, יש להכפיל את הממוצע ב-21 ימים.

לאור זאת, יש להעמיד את תחשיב ההכנסות בדירות שלא נתפסו בהן מחברות, כדלהלן (אזכיר, כי הממוצע היומי לחישוב בדירות שלא נתפסה בהן מחברת עומד על סך של 4,490 ש”ח, בהתאם לסעיף 60.2 לעיל):

  • שמוטקין 3 בראשון לציון: כאמור לעיל, בהתאם להודאת המערער, הדירה פעלה בתקופה של לא פחות משלושה שבועות בשנת 2008. לפיכך, ההכנסה לשנת 2008 עומדת על סך של 94,290 ש”ח (לעומת 85,290 ש”ח לפי סיכומי ותצהיר המשיב).
  • הרצל 13 פינת צבי פרנק בראשון לציון: המערער הודה, כי הדירה פעלה בתקופה שלא תפחת משנה במהלך שנת 2008. לפיכך, ההכנסה לשנת 2008 עומדת על סך של 1,616,400 ש”ח (לעומת 1,705,800 ש”ח לפי סיכומי ותצהיר המשיב).
  • פינסקר 44 בראשון לציון: המערער הודה, כי הדירה פעלה בתקופה שלא תפחת מחודש בכל אחת מהשנים 2008 – 2009. לפיכך ההכנסה לכל אחת מהשנים 2008 – 2009 עומדת על סך של 134,700 ש”ח (לעומת 142,150 ש”ח לפי סיכומי ותצהיר המשיב).
  • יהודה הלוי 32 ראשון לציון: המערער הודה כי הדירה פעלה בתקופה שלא תפחת מ-4 ימים במהלך שנת 2009. לפיכך, ההכנסה לשנת 2009 עומדת על סך של 17,960 ש”ח (לעומת 22,744 ש”ח לפי סיכומי ותצהיר המשיב).
  1. לסיכום האמור לעיל, יש לקבוע את ההכנסות לשנים כדלהלן:

לשנת 2008 – 2,667,090 ש”ח (לעומת 2,832,293 ש”ח לפי סיכומי המשיב);

לשנת 2009 – 960,860 ש”ח (לעומת 1,658,144 ש”ח לפי סיכומי המשיב);

לשנת 2010 – 3,924,360 ש”ח (לעומת 3,243,240 ש”ח לפי סיכומי המשיב);

לשנת 2011 – 5,128,800 ש”ח (לעומת 6,222,900 ש”ח לפי סיכומי המשיב);

לשנת 2012 – 7,114,770 ש”ח (לעומת 7,124,919 ש”ח לפי סיכומי המשיב);

לשנת 2013 – 7,217,142 ש”ח (לעומת 7,695,449 ש”ח לפי סיכומי המשיב);

ובסה”כ – 27,013,022 ש”ח (לעומת 28,776,945 ש”ח לפי סיכומי המשיב).

הוצאות

  1. מכלל ההכנסות שהתקבלו, ניכה המשיב הוצאות מסוימות וסירב לנכות הוצאות אחרות, כמפורט לעיל. גם בעניין זה נחלקו המערער והמשיב.

טענות המערער

  1. לטענת המערער, המשיב לא הכיר בזכיות המהמרים. מקום ההימורים היה דוגל בהחזרה של למעלה מ-85% מההכנסות למהמרים, וכך גם העידו עדי המערער. כמו כן, כאשר היו זכיות בסכומים גדולים, הכספים לא שולמו מתוך הקופה ולא נרשמו במחברות. במקרה זה, או שמירב הייתה מביאה את הכספים, או שהזוכה היה נשלח לקיוסק של המערער לאסוף את הכספים. המערער צירף לסיכומיו שומה חלופית המביאה בחשבון את זכיות המהמרים כך שהופחתו 80% מסכום ההכנסות (נספח ב’ לסיכומי המערער).
  2. לרוב, סכומי הזכיות לא היו גבוהים אלא היו מתחת לסכומים הקבועים בצו מס הכנסה (קביעת סכום לענין השתכרות או רווח מהימורים והגרלות או מפעילות נושאת פרסים), תשס”ג-2003 (להלן: “צו מס הכנסה“). משמע, כאשר הזכייה היא מתחת לסך של כ-70,000 ש”ח, אין לנכות מס ומשכך אין חובת ניכוי מס במקור בענייננו.
  3. המשיב לא הכיר בהוצאות שכר ששילם המערער לעובדיו. אין רלוונטיות לחובת ניכוי מס במקור גם בהקשר זה, מכיוון שמדובר בעסק לא חוקי שלא ניתן לנכות במסגרתו מס במקור. בנוסף, בסכומי המשכורת המדוברים, העובדים אינם מגיעים למדרגת מס כלשהי וכפועל יוצא לא ניתן לנכות מס גם מסיבה זו. השכר לדילרים היה משולם לרוב באמצעות כספים מחוץ לדירה, אולם אם היה כסף בדירה אז הדילר יכול היה למשוך את משכורתו מהקופה בגין אותה משמרת.
  4. המשיב הכיר חלקית בהוצאות הנהלה וכלליות ולא הכיר בהוצאות רכוש קבוע, דוגמת כיסאות, שולחנות, מצלמות ומכונות ההימורים. בהתייחס למכונות ההימורים, העיד ספק המכונות כי מחיר המכונות יכול להשתנות ולנוע בין 1,600 ש”ח ל-4,600 ש”ח.
  5. עדי המערער העידו על שהתרחש בעת פשיטות המשטרה, כיצד השוטרים היו משחיתים את דירת ההימורים ואת כל הציוד שהיה בה.
  6. המשיב קבע את ההוצאות באופן לא ברור, ומבלי שביסס אותן.

טענות המשיב

  1. לטענת המשיב אין להכיר כהוצאה בסכומים ששולמו למהמרים כזכיות, משום שמדובר בתשלום לא חוקי. תשלום למהמרים הוא חלק בלתי נפרד מארגון פעילות ההימורים עצמה, ומשכך אינו חוקי וככזה, אסור בניכוי בהתאם לסעיף 32(16) לפקודה.
  2. גם אם אין בעצם התשלום משום עבירה, הרי שהתשלום עצמו נוגד את תקנת הציבור ומשכך הוא אסור.
  3. פקיד השומה התיר לנכות הוצאות חוקיות במהותן, כשכר דירה, חשמל, מים וכיו”ב. יחד עם זאת, תשלום למהמרים, שהוא בלב ליבו של עסק ההימורים, הוא תשלום בלתי-חוקי, ולמצער, נוגד את תקנת הציבור במידה כזו שתאיין את מטרותיו של החוק אם יותר בניכוי.
  4. חלק גדול מן התשלומים למהמרים שולמו במקום, ועל כן הפחיתו את המשיכות שנלקחו על ידי המערער מן הדירה. משכך, צומצם הנזק שנגרם למערער וגם בכך יש משום איזון ראוי בין הצורך בשמירה על תקנת הציבור לבין החובה להגיע לשומת אמת במקרה זה.
  5. כמו כן, סכומי התשלומים למהמרים כלל לא הוכחו. לא הוכח מה היקף הסכומים ואם מדובר בסכומים משמעותיים מתוך ההכנסות.
  6. בהתאם לסעיף 2א לפקודה, יראו הכנסות של אדם מהימורים חוקיים כהכנסה. בהתאם לסעיף 164 לפקודה חלה על המערער חובה לדווח כדין על מקבלי ההכנסה ועל סכום התקבולים בגין תשלומים אלו, ועל כן, בהתאם לסעיף 32א לפקודה, עשה המשיב נכון כאשר לא התיר את ניכויין של הוצאות אלו מהשומה, משום שלא נוכה מסכומים אלו מס במקור כנדרש. הפטור שניתן בצו מס הכנסה ניתן להימורים שנעשו במסגרת חוקית בלבד.
  7. כמו כן, כדי לחשב את הכנסתו של המערער לאחר הפחתת זכיות המהמרים, היה על המערער להציג את הסכומים אשר הושקעו על ידי המהמרים, ומהם לגזור את רווחי המערער. אלא שנתונים בעניין זה לא הוצגו למשיב ולבית המשפט, ומשכך דין טענת המערער להידחות.
  8. גם ביחס לשכר העובדים, המערער לא ניכה מס במקור ולא הגיש דו”ח בהתאם להוראות הפקודה. מקום בו לא עמד הנישום בהוראות החוק ולא דיווח כדין על מקבלי התשלום וסכומו, לא יתיר לו פקיד השומה לנכות הוצאות אלו. משכך, אין מנוס מלדחות את טענותיו של המערער לניכוי הוצאות השכר מהכנסותיו.
  9. לפחות בחלק מן המקרים, נמשך השכר ישירות מהקופה, ועל כן הקטין את המשיכות על פיהן חושבה השומה. בדרך זו ממילא הוכרו הוצאות אלו לפנים משורת הדין, ואם יתיר בית המשפט לנכותן בשנית, יהא בכך כדי לגרום להפחתת החיוב במס שלא כדין.
  10. בנוגע לרכישת מכונות ההימורים ותחזוקתן, מדובר ברכישה של רכוש קבוע, ועל כן ממילא לא ניתן לנכות את עלות המכונות בפני עצמן, אלא לכל היותר את הפחת בגינן. המערער לא הוכיח את מספר הפעמים שבהן פשטה המשטרה והחרימה את המכונות, והוא גם לא הציג גרסה מסודרת ביחס לעלות המכונות, לכן גם מן הטעם הזה יש לדחות את טענותיו. רכישת המכונות מהווה הוצאה בלתי-חוקית, ולכל הפחות כזו הנוגדת את תקנת הציבור, ועל כן אין להתיר את ניכויין. זאת ועוד, מכיוון שמדובר ברכוש קבוע והמערער לא ניהל ספרים כלל, אזי בהתאם לסעיף 33(א) לפקודה רשאי פקיד השומה לסרב להתיר הוצאות כגון אלו.
  11. ציוד ורכוש שהוחרם בשל ביצוע עבירות פליליות ממילא אינו מוכר כהוצאה מוכרת ואין לאפשר לנכות את ההוצאות בגינו.
  12. טענות ביחס לרכישת ציוד אחר, כגון מצלמות, כיסאות ושולחנות – לא הוכחה. לא הוכח כי אלה הוחרמו או נהרסו על ידי המשטרה, לא הוכח כי נרכשו חדשים במקומם ולא הוכחה עלותם. כך או כך בהתאם לסעיף 33(א) לפקודה אין להתיר למערער לנכות את הפחת בגין רכישת רכוש קבוע.

דיון

  1. בתחשיבים החלופיים שצירף לסיכומיו טוען המערער ביחס לשני סוגי הוצאות שלדידו יש לנכות מההכנסות – תשלומים למהמרים והוצאות שכר. ביחס לכל השאר, לרבות עלות המכונות והציוד הקבוע, הוא לא העמיד כל חישוב עדכני והוא לא נקב בסכום מדויק (וראו נספחים א’-ד’ לסיכומי המערער). לפיכך, אתייחס בעיקר לשתי הטענות הללו. בשולי הדברים אתייחס גם ליתר ההוצאות הנטענות.
  2. לא ניתן לקבל את טענת המערער בנוגע לניכוי הוצאות של 80% מהמשיכות בגין התשלומים למהמרים (נספחים ב’ וג’ לסיכומי המערער).

כפי שהעידו הן המערער והן העדים מטעמו, הזכיות “הרגילות” שולמו ישירות מהקופה ולא נרשמו במחברת (למשל, עמ’ 35 לפרוטוקול 1.4.2019, עמ’ 28 – 29, 39, 47, 67, 96 ו-99 לפרוטוקול 20.12.2020, ובעיקר עמ’ 26 לכתב האישום המתוקן, ס’ 6: “על פי הנחיית הנאשמים 1-3 או מי מטעמם, אם זכה אחד המהמרים במקום בסכום כסף כלשהו, שולם סכום זה על ידי הדילרים מתוך כלל התשלומים שהתקבלו מידי המהמרים באותה משמרת והיה בקופה“).

  1. כך שככלל, המשיכות בוצעו לאחר תשלום הזכיות ומרביתן ממילא נכללו במסגרת השומה (וראו עמ’ 99, ש’ 22 – 24 לפרוטוקול 20.12.2020: “ש: הכסף שצריך להיות לך זה בעצם הכספים של הרווחים, זה מה שנשאר אצלכם ביד כי כל השאר שולם למהמרים. ת: כן“).
  2. אמנם, מחומר הראיות עולה כי זכיות “גדולות” שולמו שלא מהקופה (למשל, עמ’ 27, סעיף 8 לכתב האישום המתוקן, נספח 2 לתצהיר המשיב; עמ’ 96 לפרוטוקול 20.12.2020), אולם לא הובאה ולו ראשית ראיה לסכומן ומה היחס בינן לבין הזכיות “הקטנות”. הדילר כפיר טל טען כי “היו כמה פעמים כאלה” (עמ’ 68, ש’ 19 לפרוטוקול 20.12.2020) וכשנשאל האם “זה היה קורה הרבה” ענה רק כי זה “היה קורה” (שם, ש’ 23 – 24).
  3. בית המשפט לא יכול להיעתר לבקשה להפחית סכומים ניכרים מהשומה כאשר אין בפניו ולו בדל ראיה או אסמכתא בדבר גובה התשלומים ותדירותם, וכאשר כל שנטען הוא שיש להפחית 80% מההכנסות בגין כלל התשלומים למהמרים.

כידוע, הנטל בעניין זה מוטל על המערער, וללא ביסוס איתן לטענותיו לא ניתן לקבלן (ע”א 352/86 פקיד שומה פתח-תקוה נ’ אורן, פ”ד מד(2) 554, 560 (1990); ע”א 8945/06 בוסקילה נ’ מנהל מע”מ באר שבע, פס’ כ”א (16.3.2010)).

אף לא הגיוני שמצבו של המערער, שלא ניהל ספרים ועסק בפעילות עבריינית, יהיה טוב יותר מזה של אדם שעוסק בפעילות נורמטיבית הטוען להפחתה של השומה מבלי לבססה בבדל תחשיב או הוכחה.

כמו כן כאמור, הפחתה שכזו תביא לניכוי ביתר של תשלומי הזכיות.

  1. אינני מוצאת לקבוע מסמרות בשאלה, האם מדובר בהוצאות שנוגדות את הוראות החוק או רק את תקנת הציבור, אולם אציין בעניין זה בקצרה, כי מרגע שהמשיב הכיר באופן מסוים בהוצאות בגין תשלום הזכיות למהמרים (התשלומים ששולמו מהקופה ולא נכללו במשיכות), אין עוד מקום לעשות איפה ואיפה בין התשלומים, וראוי כי הוא יכיר בכלל ההוצאות מסוג זה. בנוסף, גם תשלומי חשבון החשמל, שכר הדירה, ארנונה וכיוצ”ב מאפשרים ומקיימים את הפעילות הבלתי-חוקית, כך שלכאורה לפי גישתו של המשיב לא היה מקום להתיר את ההוצאות גם בגינם (וראו לעניין זה ע”א 6726/05 הידרולה בע”מ נ’ פקיד שומה ת”א 1, פס’ י”ב (5.6.2008)).

משעה שהמשיב התיר במקרה דנן את ההוצאות מסוג זה, על מנת לנסות ולשקף את הכנסתו האמיתית של המערער, יש להמשיך וללכת בדרך זו ואין להפריד בין סוגי ההוצאות השונים. לפיכך, גם אם יש מקום לקבל את הטענה כי ההוצאות המדוברות נוגדות את תקנת הציבור או כי הן בלתי חוקיות, עדיין ניתן לנכותן בנסיבות המקרה הספציפיות, בהן המשיב ממילא הכיר בחלק מן ההוצאות.

  1. בכל הנוגע לטענה בדבר הוצאות השכר – גם כאן, מחומר הראיות עולה, לרבות מהודאתו של המערער בכתב האישום המתוקן, כי פעמים רבות שכר העובדים היה נמשך על-ידם מהקופה, ולפיכך רישום המשיכות נעשה לאחר ניכוי השכר ששולם והוצאות השכר כבר כלולות בחישוב ההכנסה (עמ’ 27 לכתב האישום המתוקן, נספח 2 לתצהיר המשיב, בסעיף 9: “פדיון המשחקים האסורים, אשר לעיתים היה לאחר ניכוי שכר הדילרים…“; וכן עמ’ 53 ו-111 לפרוטוקול 1.4.2019; עמ’ 70, ש’ 29 – עמ’ 71, ש’ 2 לפרוטוקול 20.12.2020: “ש: איך קיבלת את המשכורת? ת: במזומן. ש: לקחת מהקופה? ת: כן“; ועמ’ 42 – 43 ו-106 לפרוטוקול 20.12.2020).
  2. אמנם, מחומר הראיות עולה כי לעיתים חלק מהשכר שולם גם באופן חיצוני, אולם גם כאן, בדומה לתשלום הזכיות למהמרים, לא סופק כל נתון בנוגע לשיעור השכר ששולם שלא מהקופה. כך למשל, הדילר כפיר טל אישר כי הסכומים המופיעים בתצהירו כמשכורת אינם נכונים (עמ’ 65, ש’ 1 – 4 לפרוטוקול 20.12.2020). כאשר נשאל המערער לגבי העובדה, שגם אם רוצים להכיר בשכר הדילרים אי אפשר להבין מתצהירו מה היה השכר ששולם להם בפועל, ענה כי הוא לא מעוניין שיכירו לו בשכר (עמ’ 110, ש’ 20 – 29 לפרוטוקול 1.4.2019).
  3. על זאת יש להוסיף, כי לא ניתן לנכות את ההוצאה לפי סעיף 32א לפקודה, לאור זאת שהמערער הודה כי לא ניכה מהשכר מס במקור (עמ’ 33 לפרוטוקול 1.4.2019).

אין משמעות לכך שהמערער לא יכול היה לנכות את המס לאור אופי הפעילות. גם כאן, לא סביר בעיניי שמצבו של המערער יהיה טוב יותר מזה של אדם שהעסיק עובדים בעסק לגיטימי וחוקי, המבקש לנכות כהוצאה שכר שלא נוכה בגינו מס במקור.

  1. בנוגע ליתר ההוצאות הנטענות (מחירי המכונות, עלות הפשיטות וכו’) המערער לא הביא בסיכומיו גרסה אחת קוהרנטית ושלמה בנוגע לגובהן ולא העמיד את הסכום הראוי לניכוי לשיטתו.

יתרה מזו, המערער לא הביא בדל אסמכתא או הוכחה מזמן אמת לאותן הוצאות, כגון קבלות, תלונה למח”ש בנוגע לפשיטות וכדומה (עמ’ 105 לפרוטוקול 1.4.2019). מטענותיו אף לא עולה כמה פשיטות התקיימו ובכמה מתוך אותן פשיטות אכן נהרס הציוד (עמ’ 76 – 77 ו-102 לפרוטוקול 1.4.2019, עמ’ 46, 73 – 74, 78 – 79, ו-103 לפרוטוקול 20.12.2020).

  1. עניין זה מתחזק לאור העובדה שב”כ המערער טען שכל החומר נמצא בתיק הפלילי (עמ’ 103 לפרוטוקול 1.4.2019).

אם אכן כך, על המערער היה להציג את הראיות ביתר קלות. לא ניתן לקבל את הטענה כי על פקיד השומה הייתה מוטלת האחריות לבדוק זאת. הנטל להוכחת ההוצאות רובץ על המערער, ואם הוא סובר שההוצאות שנקבעו בשומה לא משקפות את הוצאות האמת, מחובתו להוכיח זאת.

  1. טעם נוסף לכך שלא ניתן לקבל את טענות המערער ביחס להוצאות, היא העובדה שהמערער הודה במפורש כי לא דייק בתצהירו (עמ’ 117, ש’ 17 – 22 לפרוטוקול 1.4.2019) ולאור הסתירות בין האמור שם ובין עדי המערער.

כך למשל בנוגע למחירי המכונות, בתצהיר המערער נטען כי עלות כל מכונה הייתה 4,600 ש”ח, אולם בחקירתו הנגדית טען אברהם ברקוביץ, אחד מספקי המכונות, כי הוא מכר למערער את המכונות גם במחיר של 1,600 ש”ח (עמ’ 56 לפרוטוקול 20.12.2020).

כך, בתצהיר העדות הצהיר המערער כי נרכשו 56 מכונות, אולם בחקירתו הנגדית הוא הודה שהוא לא זוכר כמה “מוחות” נקנו מיפת נגר ומאברהם ברקוביץ (עמ’ 106 – 107 לפרוטוקול 1.4.2019).

  1. עם זאת וחרף האמור, לפנים משורת הדין, מצאתי להפחית 10% מסכום ההכנסות בכל שנה בגין ההוצאות השונות – תשלום זכיות גדולות למהמרים, שכר לדילרים שלא נמשך מהקופה, פשיטות ותשלום על תחזוקה והוצאות פחת. זאת, נוסף על ההוצאות שהכיר בהן המשיב. בהפחתה זו, שאינה על הצד הגבוה, מצאתי לאזן בין הניסיון להגיע לתוצאה שתשקף את הכנסותיו “האמיתיות” של המערער, לבין מסקנותיי הנ”ל בדבר אופיין של ההוצאות והעובדה שהמערער לא סיפק כל ראיה לתמיכה בטענותיו ולא העמיד כל גרסה חלופית קוהרנטית ושלמה (וראו ע”א 4157/13 דמארי נ’ פקיד שומה רחובות (3.2.2015)).

אכיפה בררנית

  1. את מרבית טיעוניו הקדיש המערער לסוגיית השותפות עם ברנס בפעילות ההימורים ולטענה כי יש להחיל בענייננו את אותו הסדר שחל על ברנס.

טענות המערער

  1. לטענת המערער, המשיב ביצע הפליה פסולה בינו ובין שותפו דאז, ברנס. כך, משומה של 12,886,209 ש”ח שיצאה לברנס, שילם ברנס, בהסכמת המשיב, מס בשיעור של 550,000 ש”ח בלבד, המשקף הכנסה חייבת בסך של 900,000 ש”ח בלבד. כלומר, ברנס שילם מס בגין ההכנסה החייבת בשיעור של 4.27% בלבד מהשומה המקורית. לעומת זאת, למערער מייחסים הכנסות כבירות, מבלי להגיע עמו להסדר דומה. המשיב לא ידע להסביר מדוע הפלה בין המערער לבין ברנס. מן הראוי שייקבע כי על המערער לשלם מס כפי ששילם ברנס, כלומר, בשיעור של כ-4.27%, כך שיעמוד, לכל היותר, על סך של 1,331,943 ש”ח (מתוך השומה לפי תצהיר המשיב בסך של 31,206,709 ש”ח, נספח א’ לסיכומי המערער).
  2. עוד נטען כי ברנס היה שותף של המערער משנת 2012. חיזוק לכך ניתן למצוא במסגרת חקירותיו במשטרה של ברנס בשנת 2014. מדובר באירועים שהתרחשו לפני לא מעט שנים, כך שלהביא ראיות מזמן אמת בדבר השותפות, לרבות חקירת עדים, הוא נטל עצום עבור המערער.
  3. ברנס הינו שותף מלא של המערער, והוא היה זכאי ל-50% מרווחי פעילות ההימורים בשנים הרלוונטיות. המשיב אינו יכול לטעון שברנס שותף 10% בפעילות, כאשר במסגרת ההליך הפלילי למערער ולברנס חולטו כמעט אותם סכומים. במסגרת חקירתו הנגדית, לא ידע נציג המשיב להשיב מדוע קבע כי חלקו של ברנס בשותפות הוא 10%, מלבד הודאתו של ברנס בהליך הפלילי. נציג המשיב גם לא ידע להשיב לראיות שהוצגו מהן עולה כי ברנס היה שותף של 50% בפעילות ההימורים. לא ניתן להסתמך על הודאתו של ברנס אשר שיקר בחקירותיו במשטרה.

טענות המשיב

  1. במסגרת כתב האישום המתוקן הודה המערער כי ברנס היה שותפו העסקי בין יולי 2013 לבין מרץ 2014. במסגרת הליך זה, טוען המערער כי ברנס היה שותפו עוד קודם לכן, וכבר משנת 2012. המערער אינו יכול לטעון טענות הסותרות את הודאתו, הן מחמת השתק והן לאור הוראת סעיף 42א לפקודת הראיות. כמו כן, לא הוצגו ראיות מספיקות כדי לסתור את האמור בכתב האישום המתוקן. ברנס בעדותו אישר שהוא היה שותף של המערער לפי התאריכים שמצוינים בכתב האישום המתוקן.
  2. הטענות בדבר השותפות והאכיפה הבררנית לא עלו במסגרת ההודעות המפרשות ודינן להידחות גם מן הטעם הזה.
  3. בהתאם להלכה, ניתן לגבות מכל המעורבים בפרשה את מלוא סכום המס ביחד ולחוד, ובלבד שהמס ייגבה פעם אחת בלבד.
  4. אין בידי פקיד השומה או בית המשפט לקבוע מה חלקו של ברנס בעסקי ההימורים. המשיב מתחייב שלא לגבות יותר מגובה המס המחויב מפעילות ההימורים. החלוקה של החובות בין השותפים היא עניין פנימי שעל המערער וברנס להסדיר ביניהם.
  5. אף אם טענתו של המערער הייתה מתקבלת, הרי שהתחשיב שערך המערער לוקה בחסר.
  6. ברנס היה שותף פסיבי בעסקי ההימורים, הצטרף אליהם רק בסופם, ולא היה מעורב בניהול ובארגון הפעילות עצמה. בנסיבות אלו, בחירתו של פקיד השומה שלא להשקיע משאבים בניהול ההליך נגדו, אלא להגיע להסדר, הייתה סבירה.

דיון

  1. עוד קודם לבחינת המשמעות המשפטית של השותפות בעסקי ההימורים בין המערער ובין ברנס, יש לבחון מבחינה עובדתית, מאיזה תאריך ובכמה אחוזים המערער וברנס היו שותפים.

מחומר הראיות שנפרס בפניי עולה, כי השותפות בעסקי ההימורים בין המערער ובין ברנס החלה בחודש יולי 2013, וכי במשך תקופת השותפות, הם היו שותפים בחלקים שווים (50% כל אחד).

  1. בכל הנוגע לתקופת השותפות, המערער הודה במפורש בכתב האישום המתוקן כי ברנס היה שותף בעסקי ההימורים החל מחודש יולי 2013: “בין השנים 2008 ו-2014 … ארגנו וניהלו הנאשמים 1 ו-3 [המערער ומירב – י”ס], בצוותא חדא, משחקים אסורים כהגדרתם בחוק העונשין … ובין יולי 2013 ועד מרץ 2014, עשו כן בצוותא חדא עם נאשם 2 [ברנס – י”ס]” (עמ’ 2, סעיף 1 לכתב האישום המתוקן, נספח 2 לתצהיר המשיב).
  2. לא מצאתי כי יש לאפשר למערער לחזור בו מהודאתו המפורשת בכתב האישום המתוקן.

אומנם, בנקודה זו מדובר בהרחבתה של הטענה העובדתית, בשונה מחזרה מהטענה העובדתית (דוגמת שינוי הגרסה בדבר תקופת פעילות דירות ההימורים), אולם עדיין יש להעניק משקל נכבד להודאתו המפורשת של המערער בהליך הפלילי אשר נקבה בתאריכים מדויקים ביחס לתקופת השותפות. זאת בייחוד כאשר יתר הראיות מצביעות על כך שהשותפות החלה במועד זה, ולמצער, הן אינן מצביעות באופן ברור על כל מועד אחר.

  1. כך, ברנס עצמו העיד בחקירתו כי הוא היה שותף בעסקי ההימורים החל מאמצע שנת 2013 (עמ’ 259, ש’ 22 – 28 לפרוטוקול 6.1.2021):

ש: אוקי. כשאתה מדבר כאן בעדות שלך על 8 חודשים [של פעילות בעסקי ההימורים – י”ס], אתה מדבר על 8 חודשים לפני ה-17.3.2014, נכון? זאת אומרת מיוני, יולי, אוגוסט, 13′,

ת: משהו כזה.

ש: נכון?

ת: משהו כזה. יש את התאריכים שם בכתב האישום. אני לא זוכר בדיוק. לא זוכר במדויק את התאריכים אבל זה בערך התקופה של ההיכרות שלי איתו“.

  1. המערער, שיכול היה להוכיח את טענתו בדבר מועד השותפות באמצעות חקירת ברנס, נמנע מלשאול או לעמת אותו עם כל גרסה אחרת, והוא אף השלים עם גרסתו (עמ’ 247, ש’ 1 – 4 לפרוטוקול 6.1.2021, חקירתו של ב”כ המערער את ברנס):

ש: מה אתה ראית בשותפות,

ת: אני יכול להעיד על ה-8 חודשים,

ש: אתה ראית עסק ב-8 חודשים הללו שמרוויח עשרות מיליונים?

ת: אני יכול להעיד רק על ה-8 חודשים…“.

  1. לא ניתן ללמוד מחקירותיו של ברנס במשטרה כי השותפות שלו עם המערער בעסקי ההימורים החלה בשנת 2012. בחקירותיו הסביר ברנס כי הוא העניק הלוואה למערער כנגד קבלת המחאות דחויות שונות בשנת 2012. אולם, השותפות בעסקי ההימורים כנגד אותה הלוואה החלה רק בשלב מאוחר יותר, לאחר שאותן המחאות “חזרו” ולאחר שהמערער לא הצליח להשיב את ההלוואה שלקח.

במילים אחרות, ההתייחסויות לשנת 2012 נעשו בקשר לנתינת ההלוואות למערער, ואילו השותפות בעסקי ההימורים, שהחלה כתוצאה מכישלון החזרת ההלוואות, החלה רק בשלב מאוחר יותר, במחצית השנייה של שנת 2013 (וראו עמ’ 24 לכתב האישום המתוקן, נספח 2 לתצהיר המשיב, בו מפורטים תאריכי ההמחאות שברנס נתן למערער בתמורה לשותפות. כל ההמחאות ניתנו מחודש יולי 2013 והלאה).

למרבה הצער, המערער לא דייק במשמעות שנתן להפניות, אשר לכאורה מהוות מסד לטענותיו, עניין שחזר על עצמו באופן עקבי לכל אורך סיכומיו (ראו רק לשם ההמחשה, סעיפים 10, 16, 31, 35, 44 ו-78 לסיכומי המערער).

  1. עם זאת, אני סבורה כי בזמנים בהם ברנס היה שותף של המערער, הוא היה שותף בשיעור של 50%.

כך עולה משלל האינדיקציות שיפורטו להלן, וכן מן ההיגיון – מדובר בשותפות “סתם”, מבלי שנטענו, ובטח שלא הוכחו, תנאים מיוחדים למיסודה.

וראו עמ’ 245, ש’ 22 – 24 לפרוטוקול 6.1.2021:

העד , מר ברנס : אני לא שותף ב-10 אחוז. אני הייתי שותף ב-99 אחוז. אם את רוצה למען הפרוטוקול אז אין פה 10 אחוז או 50 אחוז כי מעולם לא קיבלתי כסף. כי כשהוא הציע לי שותפות 50-50 אמרתי לו בסדר“.

וכן עמ’ 246, ש’ 12 – 16 לפרוטוקול 6.1.2021:

עו”ד דהן : … אחת באמת המחלוקות כמו שציינת מול פקיד השומה, מה חלקך בשותפות הזאת. אתה אומר מבחינתך, אתה שואל אם זה נכון שטוני אמר לי אתה כנגד אותה הלוואה שנתת לו, אתה תיכנס איתי בעסק מה שנקרא עסק ההימורים 50-50, נכון?

העד , מר ברנס : כל שקל שאני ארוויח חצי יהיה שלך. כן“.

  1. מן הצד השני, לביסוס טענתו, כי ברנס היה שותף של 10% בלבד, מסתמך המשיב אך על האמור בכתב האישום המתוקן של ברנס (נספח 5 לתצהיר המשיב), ולא של המערער, ולעמדתו, אין מניעה כי בית המשפט יקבע אחרת (עמ’ 142 לפרוטוקול 23.12.2020).
  2. לאחר שעמדנו, מבחינה עובדתית, על תקופת ואחוזי השותפות, נותר לדון במשמעות המשפטית של שותפות זו לעניין שומת המערער.
  3. המערער מתייחס להיבטים העולים מעניין השותפות עם ברנס כמכלול, אולם יש להפריד בין שתי שאלות שונות, בעלות משמעות שונה.

הראשונה היא, האם יש להחיל על המערער את אותו הסדר שהוצע לברנס, והשנייה היא מהי, אם בכלל, משמעות היותו של ברנס שותף של המערער, לשומה שהוצאה למערער. אתייחס לשתי שאלות אלו כסדרן.

  1. בכל הנוגע לטענה בדבר החלת ההסדר של ברנס על המערער, לא מצאתי כי יש בה ממש.

אף אם אניח כי המשיב נהג עם ברנס באופן מקל, אין זה מקנה למערער פטור מחיובו על פי דין. כידוע, “אף במצב שבו מוכחת טענה לאכיפה סלקטיבית, אין משמעות הדבר כי יוקנה סעד ‘חיובי’ של אי אכיפת הדין לטוען לכך. זאת, שכן ביטול ההחלטה המפלה אינו מקים זכות לפלוני שאינה מוכרת לו בדין” (ע”א 1600/08 מקסימדיה פרסום חוצות בע”מ נ’ עיריית תל אביב יפו, פס’ 25 (18.8.2011)). כך ברשויות מנהליות בכלל, ובענייני מס בפרט (רע”א 7998/17 פלוני נ’ רשות המיסים, פס’ 7 (13.11.2017); ע”מ (מחוזי ת”א) 34974-12-17 דקל עובדים זרים בע”מ נ’ פקיד שומה גוש דן, פס’ 77 – 79 (3.2.2020) והאסמכתאות שם; ע”מ (מחוזי ת”א) 49874-08-15 אביוב גולד בע”מ ואח’ נ’ אגף המכס ומע”מ חקירות (24.2.2021); ע”מ (מחוזי ת”א) 38310-01-21 ויסמן נ’ פקיד שומה תל אביב 4, פס’ 55 (16.3.2021)).

  1. גם ב-ע”מ (מחוזי ת”א) 9601-04-10 קסוטו נ’ פקיד שומה רחובות (25.8.2019) (להלן: “עניין קסוטו“) בו תולה המערער את יהבו, בית המשפט לא פטר את הנישום מתשלום המס עקב אי-החיוב במס של יתר המעורבים (האחים גבאי), אלא הוא רק פטר את הנישום מתשלום המס הנוגע לחלקם של אותם מעורבים. באותו מקרה נקבע כי הנישום לא צריך לשלם מס בגין חלקם של אחרים, אולם את חלקו הוא היה צריך גם צריך לשלם באופן מלא. במילים אחרות, גם בעניין קסוטו אותו הביא המערער כאסמכתא לטענותיו, בית המשפט לא הקל על הנישום מתשלום חלקו המלא, אלא אך פטר אותו מתשלום חלקם של אחרים, וראו עמ’ 83 – 84 לעניין קסוטו:

כאשר מדובר בעניין מנהלי, כמו במקרה שלפניי, חלים שני עקרונות: הראשון, כי אין לקבוע מכוח השוויון, כי פעולה מנהלית לא תקינה שהוחלה במקום אחד תוחל גם על אחרים, והשנייה, כי גם אם מדובר בהחלטה פגומה, על בית המשפט לבחור באמצעי הפחות חמור האפשרי שיהיה בו כדי לרפא את אותם פגמים … מכוח שני עקרונות אלו התוצאה במקרה זה לא צריכה להיות ביטול השומה, כפי שטוען המערער. ראשית, גם אם נפל פגם בפעולת הרשות שלא להוציא שומות בעניינם של האחים גבאי, הרי שאין להחיל תוצאה פגומה זו גם בעניינו של המערער, שכן, בכתב האישום הודה המערער בכך שהארגון שבין ראשיו הוא נמנה, מכר דלקים בהיקפים עצומים“.

  1. קביעה זו מובילה אותנו לשאלה השנייה והיא, מהי משמעות היותו של ברנס שותף לעסקי ההימורים בתקופה מסוימת, לעניין השומה שהוצאה למערער.
  2. ככלל, כפי שנקבע בע”א 33/00 אגף המכס והמע”מ נ’ סוריה, פ”ד נח(5) 1 (2003) (להלן: “עניין סוריה“) שותפים לפעילות פלילית חייבים ביחד ולחוד בתשלום המס בגין הפעילות (וראו גם עניין קסוטו בעמ’ 75; וכן ע”מ (מחוזי ת”א) 1031-07 קסוטו נ’ מנהל מס ערך מוסף רחובות (17.11.2015)).
  3. אולם, ועל אף הכלל האמור, מצאתי לפטור את המערער מתשלום חלקו של ברנס במס, בדומה לאשר נקבע בעניין קסוטו. לא מצאתי כי בענייננו ההפחתה המשמעותית שנעשתה לשומתו של ברנס נעשתה על בסיס מוצק כלשהו, ולא הייתה כל מניעה לחייבו במס בגין מלוא ההכנסה שיוחסה לו כתוצאה מעסקי ההימורים. בשונה מעניין סוריה, בו פטרו עד מדינה מתשלום מלוא חלקו בפעילות כחלק מהסכם העדתו, במקרה דנן אין כל סיבה נראית לעין לפטור את ברנס מתשלום מלוא חלקו. גם נציג המשיב לא ידע להשיב בחקירתו מה ההיגיון שעמד בבסיס ההסדר עם ברנס (למשל, עמ’ 166 לפרוטוקול 23.12.2020). לפיכך אני סבורה, בדומה למסקנת בית המשפט בעניין קסוטו, כי אין מקום לחייב את המערער בחלקו של ברנס עקב מחדלה של הרשות, וראו דברי בית המשפט בעניין קסוטו, בעמ’ 84 לפסק הדין:

הדרך הראויה במקרה זה היא לייחס למערער רק שליש מהכ[נ]סות הארגון כפי שפורט לעיל. הרי אין מחלוקת כי לו היו מוצאות שומות גם לאחים גבאי, אזי החיוב היה של שלושתם, כל אחד על מלוא סכום המס, עד לגבייה מלאה שדל [צ”ל של – י”ס] המס בלבד. בהחלט ייתכן כי פעולות גבייה היו מביאות לגבייה חלקית מכל אחד מהם, ויתכן כי מלוא הסכום היה נגבה דווקא מהאחים גבאי. לאור האכיפה הבררנית, יש לאפשר למערער ל[י]הנות מאפשרויות אלו, ולהעמיד את חלקו על שליש בהכנסות הארגון“.

  1. לפיכך, מצאתי להפחית רבע משומתו של המערער לשנת 2013 בגין חלקו של ברנס ברווחים לשנה זו (השותפות עם ברנס החלה בחודש יולי 2013). יצוין, כי מסקנתי זו היא על דעת המשיב, שכבר הציע הצעה זו למערער כמענה לטענותיו, אולם המערער התנגד לה (עמ’ 143, ש’ 14 – 17 לפרוטוקול 23.12.2020).

עוללות

  1. המערער טוען כי בכך שהושמדו “המוחות” של מכונות ההימורים, יש לראות את המשיב כאחראי על “השמדת הספרים” ולכן אין לחייב אותו בהגדלת שיעורי המס בגין אי-ניהול ספרים בהתאם לסעיף 191ב לפקודה.

יש לדחות את הטענה.

כמפורט לעיל בחלק העוסק בהכנסות מהימורים, המערער לא יכול להיבנות מטענה זו, ועניין זה נכון גם לעניין הגדלת שיעורי המס. המוחות לא היוו ספרי חשבונות המאפשרים מעקב וביקורת אחר ההכנסות וההוצאות והם לא הושמדו כתוצאה ממחדלו של המשיב, ולפיכך בדין חויב המערער בהגדלת שיעור המס.

  1. בכל הנוגע לתצהירי יפת נגר וציפורה יוסף, לא מצאתי להכריע בעניין קבילותם, שכן הכרעתי לא מבוססת על תצהיריהם ואין באמור בהם כדי לשנות מהכרעתי.
  2. בהקשר זה אעיר, כי ממילא, ובאופן כללי, לא מצאתי לתת אמון רב בדברי המערער ובעדיו, שכן גרסתם לא הייתה מהימנה ולכן גם לא מצאתי לתת משקל וערך ראייתי רב לעדויותיהם. הן המערער והן חלק גדול מעדיו, לא אמרו אמת, בלשון המעטה, במשטרה. כך למשל, אישרה מירב בחקירתה הנגדית במענה לשאלה, האם שיקרה למשטרה, כי “סילפתי פה ושם” (עמ’ 95, ש’ 13 לפרוטוקול דיון 20.12.2020), ובעוד שבמהלך חקירותיה במשטרה הכחישה כל קשר לפעילות ההימורים, ביקשה במסגרת הליך זה לתת עדות מפורטת בבית המשפט לגבי התנהלות מערך ההימורים של המערער. העד כפיר טל, ששימש כדילר אצל המערער, טען בחקירתו במשטרה כי הוא מאבטח בלבד וכי צביקה שירי הוא הבעלים של דירות ההימורים, ולא המערער (נספחים א’ ו-ב’ לתצהיר המשלים מטעם המשיב, חקירותיו של כפיר טל במשטרה). העד עופר שמואלי אישר כי העיד עדות שקר במשטרה (עמ’ 36 לפרוטוקול 20.12.2020) והעד מקסים זרבינסקי טען כי ייתכן שהגזים בחקירותיו במשטרה (עמ’ 26 לפרוטוקול 20.12.2020).
  3. נוסף על כך, גרסאות המערער ועדיו לא היו קוהרנטיות והיו רוויות בסתירות. כך למשל, ורק לשם ההמחשה, אציג כמה דוגמאות, שכן ניתן למצוא דוגמאות רבות לכל אורך ההליך:

המערער הכחיש כל קשר למחברות, על אף שממכלול הראיות והעדויות, לרבות זו שלו, עולה כי הוא היה מודע לניהולן.

המערער טען כי סך הכול נערכו כ-100 פשיטות על הדירות, אולם במקביל טען כי היו בין 2 ל-4 פשיטות על כל דירה. מכאן, או שהמערער לא דיבר אמת ביחס למספר הפשיטות הכולל, או שהמערער הסתיר דירות נוספות שהפעיל (עמ’ 76 – 77 לפרוטוקול 1.4.2019).

מירב טענה בעדותה, כי לא ידעה מה הרווח מפעילות ההימורים ושזה לא היה מתפקידה להתעסק בכספים (עמ’ 87 לפרוטוקול 20.12.2020) אך מצד שני טענה שהגיעה להעיד משום שמדובר בסכומי שומה דמיוניים שהם מעולם לא הרוויחו (עמ’ 96 ש’ 19 לפרוטוקול 20.12.2020), ולאחר מכן מצאה לטעון כי רווחי הפעילות היו בסך של 30,000 – 50,000 ש”ח בחודש (עמ’ 99 לפרוטוקול 20.12.2020).

מירב גם טענה בתצהירה בנוגע לפשיטות המשטרה כי “בכל פשיטה כזו תפסה המשטרה כסף מזומן בסך ממוצע של כ-10,000 ש”ח לפשיטה” (סעיף 55 לתצהיר מירב). טענה זו אינה עולה בקנה אחד עם עדותה, כי עקב הפשיטות היא והמערער לא נהגו להשאיר סכומים גדולים בקופת הדירות (עמ’ 105 לפרוטוקול 20.12.2020). כאשר נשאלה על כך, היא לא הצליחה ליישב את הסתירה וענתה, בניגוד מוחלט לאמור בתצהירה, כי “את נתפסת אולי על משפט אחד במקרה אולי פשיטה הייתה והיה שם 10,000 ש”ח. לא מאמינה שבכל פשיטה היה 10,000 ש”ח, לא יכול להיות דבר כזה” (עמ’ 106, ש’ 8 – 9 לפרוטוקול 20.12.2020).

עוד טענה מירב שאין לה זיכרון טוב והיא אף לא זוכרת את תאריך יום ההולדת של אמה (עמ’ 88 לפרוטוקול 20.12.2020), אולם לאחר מכן היא טענה שבתשלום השכר לדילרים היא הסתמכה על זיכרונה (עמ’ 106 לפרוטוקול 20.12.2020).

כמו כן, כאמור, המערער הודה כי היו רשומים פרטים לא נכונים בתצהירו (עמ’ 117 לפרוטוקול 1.4.2019).

מירב כלל לא זכרה פרטים שהיא הצהירה עליהם, תוך שהיא מתבלבלת בין האמור בתצהירה לבין חקירתה במשטרה (עמ’ 102 ו-104 לפרוטוקול 20.12.2020).

כן התברר כאמור כי העד כפיר טל, ששימש כדילר אצל המערער, לא דייק בתצהירו בנוגע לגובה השכר שקיבל (עמ’ 65, ש’ 4 לפרוטוקול 20.12.2020), ולדרך בה קיבל אותו. בעוד שבתצהירו טען שמירב שילמה לו את המשכורת ללא קשר לכספים שהופקדו בקופה (סעיף 6 לתצהיר), בחקירתו הודה שמשך את המשכורת מהקופה בדירה (עמ’ 71, ש’ 2 לפרוטוקול 20.12.2020). כמו כן, בסעיף 15 לתצהירו טען טל שלמיטב ידיעתו ברנס הצטרף למערער כשותף בשנת 2012, ובחקירתו הנגדית לעומת זאת טען שהוא לא זוכר את המועד (עמ’ 72, ש’ 28 – 29 לפרוטוקול 20.12.2020).

במהלך החקירות נתגלו גם סתירות מהותיות בין גרסותיהם של העדים השונים. כך למשל, המערער טען כי מירב היא שהנחתה את הדילרים לנהל את הרישום במחברות (עמ’ 37, ש’ 1 – 2 לפרוטוקול 1.4.2019), לעומת זאת, מירב בעדותה טענה כי דווקא המערער הוא זה שהנחה את הדילרים לנהל רישום במחברות (עמ’ 91, ש’ 23 – 25 לפרוטוקול 20.12.2020). כמו כן, מירב טענה בחקירתה שהמערער החליט על הכול בנוגע לפעילות והורה לה מה לעשות (עמ’ 92 לפרוטוקול 20.12.2020), ואילו לגרסת המערער מירב פעלה בעצמאות מלאה והיא זו שניהלה את הפעילות (למשל, עמ’ 25, 27, 34 ו-37 לפרוטוקול 1.4.2019).

כך גם היו סתירות מהותיות בנוגע למחיר מכונות ההימורים, כאמור לעיל, וכן היו סתירות מהותיות בנוגע לאחוזי הרווח של מכונות ההימורים ולאפשרות הכיוון של אחוזי הרווח (ראו למשל והשוו בין עמ’ 25 – 26, 47, 53, 57 – 59, 84 ו-108 לפרוטוקול 20.12.2020).

דוגמה נוספת היא טענת המערער, כי מרבית המהמרים היו מגיעים בשעות הצהריים של אמצע שבוע, במקביל לשעות העבודה (עמ’ 80 לפרוטוקול 1.4.2019), לעומת עדותו של העד מקסים זרבינסקי שהעיד, כי דווקא בערבים ובסופי השבוע היה המקום מלא, כשאנשים לא היו בעבודה, ואילו באמצע השבוע הוא יכול היה לשבת לבד (עמ’ 27 לפרוטוקול 20.12.2020).

  1. השומות החלופיות שהציג המערער בסיכומיו גם הן מדגישות את אי-אמינות גרסתו. המערער ערך בשומות מטעמו מעין “קטיף דובדבנים” (Cherry Picking), בו בחר רק בנתונים ש”מסתדרים” לו, והתעלם מאלו שאינם. כך, בשומה החלופית השנייה (נספח ב’ לסיכומי המערער), דרש המערער הכרה בהוצאות שכר בסך של 2,880,000 ש”ח, אולם בשומות החלופיות השלישית והרביעית, בהן הפחית את סכומי הכנסתו (נספחים ג’ ו-ד’ לסיכומי המערער), הוא נמנע מלדרוש את הוצאות השכר, ככל הנראה מכיוון שהפחתה כאמור הייתה גורמת, באופן אבסורדי, לתוצאה שמשמעותה היא פעילות הפסדית. בכל השומות החלופיות המערער אף לא הפחית את ההזרמות או את ההוצאות הנוספות שהציג בתצהירו, שכן הפחתתן הייתה מביאה לתוצאה הפסדית שאיננה יכולה לעמוד.

יוצא מכך, כי או שהמערער לא העמיד גרסה ראויה להוצאותיו, או שהוא לא העמיד גרסה ראויה להכנסותיו, שכן אם נקבל את כל טענותיו כמכלול, התוצאה היא שקופת האוצר עוד תצטרך לקזז למערער תשלומים בגין פעילותו ההפסדית כביכול.

המערער לא יכול “לשחק” עם הנתונים בהתאם לתוצאה אליה הוא מכוון, פעם אחת להעמיד גרסה עובדתית כי יש לו הוצאות נכבדות, ופעם שנייה להעמיד גרסה עובדתית כי כביכול היו לו הכנסות נמוכות. על המערער להבין שלא מדובר כאן במשחק של “חתול ועכבר” שמטרתו היא להפחית עד כמה שניתן את המס בו יחויב. לו היה המערער כן בכוונותיו, ברצותו לשלם את המס הנכון והראוי, חזקה עליו שהיה מעמיד גרסה אחת המייצגת לדעתו את האמת. אם אין ביכולתו לעשות כן, תמוה כיצד הוא מרהיב עוז לטעון כי גרסת המשיב איננה מייצגת את האמת, ומכל מקום, אין לו לבוא בטענות אלא אל עצמו.

אזכיר, כי המשיב בנה את השומה מרסיסי מידע שהיו מצויים בפניו, כך שלא מן הנמנע כי ייתכנו “חורים” בגרסתו, אולם המערער, שהוא בעל הידע והנגישות לכל המידע, הוא זה שהיה צריך לספק את הגרסה השלמה והנכונה, ולכן גם הנטל עליו לעשות כן.

  1. המערער העלה טענות שונות מהן עולה לכאורה התנהלות בעייתית של המשיב בהוצאת השומות. כך למשל נטען כי לא ברור מי הוציא את השומות; כי לא נערכה כל ביקורת בתיק; כי המשיב בחר לתקן את השומות במסגרת תצהיריו; כי ההודעות שצורפו לתצהיר המשלים מטעם המשיב לא עמדו לנגד עיניו של המשיב בעת הוצאת השומה; כי צורפו מאות עמודי הודעות מבלי להסביר את טיבן; ועוד כהנה וכהנה טענות מן הגורן ומן היקב, שלדידו של המערער מצדיקות את דחיית השומה וקבלת הערעור.

אין לקבל טענות אלו.

לא מצאתי כל ראיה לפגיעה במערער או בהליך וממילא גם אם היו פגמים מסוימים, הם נרפאו במסגרת הביקורת השיפוטית של בית המשפט בהליך (עניין שווארמה בע”מ, פס’ 16).

מעבר לכך, אני סבורה כי טענות אלו של המערער רק מעידות על חולשת טענותיו לגופן. שהרי, במקום להתמקד בביסוס טענותיו לגופן, על ידי הצגת ראיות טובות והוכחה פוזיטיבית של גרסה חלופית, המערער התרכז במציאת פגמים בהליך ובעמדת המשיב. כך למשל, 73 מתוך 120 עמודים של פרוטוקול חקירת המשיב הוקדשו לשאלת השותפות עם ברנס ולטענת האכיפה הבררנית, למרות שמדובר, לכל היותר ובהנחה שהיו מתקבלות כל טענותיו בהקשר זה, רק במחצית השומה לשנים 2012 – 2013, כלומר, כרבע מכלל השומה. יפים לענייננו הדברים שנאמרו לאחרונה בגדרי ע”פ 4039/19 נחמני נ’ מדינת ישראל, פס’ 102 לפסק דינו של כב’ השופט עמית (17.3.2021):

הערעור דנן הוא אך דוגמה אחת מני רבות לתהליך שעובר המשפט הפלילי בשני העשורים האחרונים – משיח של ראיות לשיח של זכויות. בימים עברו, המשפט הפלילי התמקד בעבודה המייגעת והאפורה של בחינת כל ראיה לגופה, קבילותה, משקלה והצטברותה למכלול של ראיות, והכל על מנת לממש את תכלית כל התכליות של המשפט – חקר האמת. אך בעשורים האחרונים דומה כי המקום של ה’יש הראייתי’ הולך ונזנח לטובת טענות לפגמים כאלה ואחרים בחקירה ובהליכי התביעה, טענות לאי חוקיות של מעשה זה או אחר במהלך החיפוש-תפיסה-חקירה, טענות להגנה מן הצדק ועוד. טענות כאלה, מסיטות את ההליך הפלילי מדרך המלך ומהתכלית של חקר האמת, גורמות להליך הפלילי להסתרבל ולהתארך עוד יותר, ולמעשה מביאות להיפוך תפקידים: ‘הנאשם קם מכיסאו והופך לקטיגור, והמאשימה אמורה מכאן ואילך להתגונן ולהוכיח כי פעלה כחוק’ (עניין בן עוז, בפסקה 11). מבלי לכפור בתרומת שיח הזכויות להליך הפלילי ולזכויות הנאשם, לטעמי, הגיעה העת כי ההליך הפלילי שהלך והסתרבל ישיל מעליו משקולות שנוספו לו בשנים האחרונות, ויחזור ויעמיד במרכז הבמה את החתירה לבירור האמת העובדתית“.

וכן בפסק דינו של כב’ השופט גרוסקופף:

קשה להשתחרר מהרושם שבמסגרת ההליכים הפליליים במדינת ישראל נעשה בשנים האחרונות שימוש מופרז בטיעונים אלה [הגנה מן הצדק וכדומה – י”ס]. לא כל חסר בחקירה פלילית מקים טענה לרשלנות המשטרה; לא כל החלטה המבחינה בין מעורבים במעשי עבירה מגלה חשש לאכיפה סלקטיבית; לא בכל הליך ניתן לטעון כי קופחו זכויות הנאשם. הניסיון מלמד כי רק במקרים מעטים וחריגים השימוש בשיח הזכויות הוא מוצדק, וכי במרבית ההליכים הפליליים בהם נעשה בו שימוש הוא כסות להעדר טענות של ממש לגופם של דברים. הישענות בלתי מוצדקת על שיח של זכויות במסגרת הליכים פליליים, ובמיוחד שימוש חסר בסיס בטענה של ‘הגנה מן הצדק’, אינם פועלים לטובת התכלית לשמה נוצרו – הגנת זכויות האדם במסגרת ההליך הפלילי. ראוי לנאשמים וסנגורים כי יעשו שימוש מושכל בכלים אלה, תוך ייחודם למצבים החריגים להם נועדו“.

  1. אדגיש, כי אין בדברים אלו כדי להקל מהחובה הכבדה המוטלת על המשיב כרשות ציבורית להתנהל כראוי תוך שמירת מלוא זכויות הנישומים.

אך למרות ששיח של זכויות הוא חשוב ביותר בכל הנוגע להתנהלות רשות המיסים אל מול הנישומים, בה בעת יש להימנע מלעשות שימוש בשיח הזכויות במקרים שאינם מתאימים לכך, תוך שימוש בו ככסות להעדר טענות “אמיתיות” רלוונטיות אחרות.

  1. יש מקום כי בית המשפט יביע את מורת רוחו מדרך התנהלותו של המערער, שבחר לנהל הליך ארוך ויקר, רב שנים, מבלי שסיפק במסגרתו ולו בדל של גרסה חלופית הגיונית, תוך שהוא מעמיד טענות מפוקפקות, בלשון המעטה. התנהלות זו מן הראוי שתבוא לידי ביטוי בהוצאות הנכבדות שיושתו עליו. אומנם במהלך הערעור חלה הפחתה בשומה שהוצאה למערער, אך ניתן לומר כי הפחתה זו נעשתה על אף טענות המערער, ולא בגללן.
  2. סיכומם של דברים, הערעור נדחה, למעט ההתחשבות בהזרמות, הכרה “גלובלית” בהוצאות נוספות והפחתת רבע מן השומה לשנת 2013.

בהינתן מורכבות ההליך והתנהלות המערער, עליה עמדתי לעיל, המערער יישא בהוצאות המשיב בסך של 100,000 ש”ח.

 

 

 

ניתן היום, ל’ סיוון תשפ”א, 10 יוני 2021, בהעדר הצדדים.

ירדנה סרוסי

https://www.psakdin.co.il/Court/%D7%A4%D7%A1-%D7%93-%D7%91%D7%A2%D7%A8%D7%A2%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%9D-%D7%A2%D7%9C-%D7%97%D7%99%D7%A9%D7%95%D7%91-%D7%94%D7%9B%D7%A0%D7%A1%D7%94-%D7%94%D7%97%D7%99%D7%99%D7%91%D7%AA-%D7%91%D7%9E%D7%A1-%D7%91%D7%A2%D7%A1%D7%A7%D7%99-%D7%94%D7%99%D7%9E%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%9D-%D7%A9%D7%90%D7%95%D7%A8%D7%92%D7%A0%D7%95-%D7%95%D7%A0%D7%95%D7%94%D7%9C%D7%95-%D7%A2%D7%9C-%D7%99

PDF

החלטה ירדנה סרוסי בערעור טוני ברגיג על רשות המיסים אסור לאפשר הבאת ראיות מזכות 62797-05-18

 

בא כוחו של ברגיג מצא נקודת אור קטנה בפסק הדין

לדבריו של עו”ד יעקב דהן:

פסיקה תקדימית: כב’ השופטת ירדנה סרוסי מבית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו קיבלה חלק מערעורו של טוני ברגיג כשפסקה שיש להכיר בהוצאות על פעילות בלתי חוקית

עו”ד ורו”ח יעקב דהן

“יש להכיר בהוצאות של פעילות בלתי חוקית”; כך פסקה לפני כמה ימים כב’ השופטת ירדנה סרוסי מבית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו, ובכך קיבלה חלק מערעורו של טוני ברגיג הידוע כ”מלך מכונות המזל”.בעקבות הערעור נקבע כי העלמת ההכנסות מצדו של ברגיג נאמדת בכ-22 מיליון שקל ולא בכ-29 מיליון שקל, כפי שקבעה רשות המיסים. בקביעת השומה התבססה הרשות על מחברות עבודה שלטענתה ברגיג לא הצליח להשמיד, ובהן נרשמו “משיכות והזרמות” מזומן בעסק ההימורים.
“יש להכיר בהוצאות של פעילות בלתי חוקית”; כך פסקה לפני כמה ימים כב’ השופטת ירדנה סרוסי מבית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו, ובכך קיבלה חלק מערעורו של טוני ברגיג הידוע כ”מלך מכונות המזל”.
 
בעקבות הערעור נקבע כי העלמת ההכנסות מצדו של ברגיג נאמדת בכ-22 מיליון שקל ולא בכ-29 מיליון שקל, כפי שקבעה רשות המיסים. בקביעת השומה התבססה הרשות על מחברות עבודה שלטענתה ברגיג לא הצליח להשמיד, ובהן נרשמו “משיכות והזרמות” מזומן בעסק ההימורים.
 
היקף ההעלמות קוזז לאחר שכב’ השופטת סרוסי קיבלה את עמדת בא כוחו של “מלך מכונות המזל”, לפיה רשות המיסים נקטה אכיפה בררנית כשקבעה כי שותפו של ברגיג היה שותף רק ב-10 אחוזים מעסק ההימורים. זאת, אף על פי שעל פי הראיות היה מדובר בשותפות שוויונית של 50:50, כך שהמס על הרווחים מהפעילות הבלתי חוקית בעניינו של ברגיג קטן משמעותית. 
 
בית המשפט הביע תרעומת נוכח התנהלות רשות המיסים, שקבעה באופן שרירותי וללא כל ראיות את אופן חלוקת האחוזים בעסק ההימורים תוך אפליה בין השותפים העסקיים שעסקו בפעילות הבלתי חוקית. 
 
נוסף על כך, בפסק הדין קבעה כב’ השופטת סרוסי באופן תקדימי כי יש להכיר ב-10 אחוזים מההוצאות העסק, אף על פי שמדובר בפעילות הימורים בלתי חוקית. כב’ השופטת נימקה זאת בכך כי מרגע שרשות המיסים הכירה באופן מסוים בהוצאות בגין תשלום הזכיות למהמרים, תשלומים ששולמו מקופת העסק ולא נכללו במשיכות מהעסק, אין סיבה לעשות איפה ואיפה בין סוגי ההוצאות. משום כך יש להכיר גם בהוצאות מסוג זה, כמו תשלום זכיות למהמרים, תשלומי חשבונות חשמל, שכר הדירה, כיבוד, ארנונה ואפילו עבור פחת בגין מוחות של מכונות מזל, תחזוקה והוצאות בשל נזקים שנגרמו כתוצאה מפשיטות של המשטרה. זאת למרות שהם מאפשרים ומקיימים את הפעילות הבלתי-חוקית.
 
אין עוררין כי מדובר בפסק דין פורץ דרך שמשליך באופן רוחבי על כלל הנישומים ובפרט על נישומים העוסקים לכאורה בפעילות שאינה חוקית. אנו תקווה כי לאור פסק הדין, רשות המיסים תמצא לנכון לעשות בדק בית משמעותי בעריכת שומותיה במטרה להגיע למס אמת ולא ליצירת עיוות בלתי מתקבל על הדעת, גם במקרים מעין אלה.
 
ע”מ 62797-05-18 ברגיג נ’ רשות המיסים בישראל- היחידה הארצית לשומה
ע”מ 24370-03-17 ברגיג נ’ רשות המיסים בישראל- היחידה הארצית לשומה
ע”מ 59997-08-16 ברגיג נ’ רשות המיסים בישראל- היחידה הארצית לשומה
 
 
כתבה בוואלה:

תקדימי: הופחת שיעור החוב של “מלך מכונות המזל” ע”י בית המשפט

השופטת ירדנה סרוסי קיבלה חלק מערעורו של טוני ברגיג כשפסקה שיש להכיר בהוצאות על פעילות בלתי חוקית: “לפסיקה משמעות רבה על ערעורי שומות שמקורן בפעילות מסוג זה”

יש להכיר בהוצאות של פעילות בלתי חוקית. כך פסקה ביום חמישי האחרון השופטת ירדנה סרוסי מבית המשפט המחוזי בת”א, ובכך קיבלה חלק מערעורו של טוני ברגיג הידוע כ”מלך מכונות המזל”, שיוצג על ידי עו”ד ורו”ח יעקב דהן, מומחה בדיני מיסים וצווארון לבן. לפסיקה משמעות רבה על ערעורי שומות שמקורן בפעילת בלתי חוקית.

בעקבות הערעור נקבע, כי העלמת ההכנסות מצדו של ברגיג נאמדת בכ-22 מיליון שקל ולא בכ-29 מיליון שקל, כפי שקבעה רשות המיסים. הרשות התבססה בקביעת השומה על מחברות עבודה שלטענתה ברגיג לא הצליח להשמיד, בהן נרשמו “משיכות והזרמות” מזומן בעסק ההימורים.

היקף ההעלמות קוזז לאחר שהשופטת קיבלה את עמדת בא כוחו של מלך מכונות המזל, לפיה רשות המיסים נקטה באכיפה בררנית כשקבעה כי שותפו של ברגיג היה שותף רק ב-10 אחוזים מעסק ההימורים. זאת, למרות שעל פי הראיות היה מדובר בשותפות שוויונית של 50:50, כך שהמס על הרווחים מהפעילות הבלתי חוקית בעניינו של ברגיג קטן משמעותית. בית המשפט הביע תרעומת נוכח התנהלות רשות המיסים, שקבעה באופן שרירותי וללא כל ראיות את אופן חלוקת האחוזים בעסק ההימורים תוך אפליה בין שותפים עסקיים שעסקו בפעילות הבלתי חוקית.

בנוסף, בפסק הדין השופטת קבעה באופן תקדימי כי יש להכיר ב-10 אחוזים מההוצאות העסק, למרות שמדובר בפעילות הימורים בלתי חוקית. השופטת סרוסי נימקה זאת בכך כי מרגע שרשות המיסים הכירה באופן מסוים בהוצאות בגין תשלום הזכיות למהמרים, תשלומים ששולמו מקופת העסק ולא נכללו במשיכות מהעסק, אין סיבה לעשות איפה ואיפה בין סוגי ההוצאות. לכן יש להכיר גם ההוצאות מסוג זה כמו תשלום זכיות למהמרים, תשלומי חשבונות חשמל, שכר הדירה, כיבוד, ארנונה ואפילו עבור פחת בגין מוחות של מכונות מזל, תחזוקה והוצאות עבור נזקים שנגרמו כתוצאה מפשיטות של המשטרה. זאת למרות שהם מאפשרים ומקיימים את הפעילות הבלתי-חוקית.

עו”ד ורו”ח יעקב דהן מומחה בדיני מיסים וצווארון לבן אשר ייצג את ברגיג: “מדובר בפסק דין פורץ דרך שמשליך באופן רוחבי על כלל הנישומים ובפרט על נישומים העוסקים לכאורה בפעילות שאינה חוקית. אני מקווה כי לאור פסק הדין, רשות המיסים תמצא לנכון לעשות בדק בית משמעותי בעריכת שומותיה במטרה להגיע מס אמת ולא ליצור עיוות בלתי מתקבל על הדעת, גם במקרים מעין אלה”.

בתמונה מנהל רשות המיסים שרק רוצה לסחוט אזרחים

 

שי אהרונוביץ מנהל רשות המיסים נסחוט כסף מהאזרחים ונטיל עיקולים למען משכורות ופנסיות עובדי המדינה
שי אהרונוביץ מנהל רשות המיסים נסחוט כסף מהאזרחים ונטיל עיקולים למען משכורות ופנסיות עובדי המדינה

 

להשלמת התמונה: 

פורסם בפוסטה ע”י זיווה קריסטל 4/10/2011

 

שחרור מוקדם ל”מלך מכונות המזל” טוני ברגיג

ועדת השחרורים קבעה כי אין במידעים המודיעיניים המשטרתיים כדי לתמוך במניעת שחרור מוקדם לאסיר שהשלים שמונה מתוך 15 חודשי מאסר

ועדת השחרורים בכלא מעשיהו אישרה בשבוע שעבר בקשת קיצור שליש ל”מלך מכונות המזל” טוני ברגיג.


ברגיג (50) נשפט ל-15 חודשי מאסר בגין ניהול כ-15 מועדוני הימורים בגזרת ראשון לציון ובאזור השפלה, בין השנים 2008-2014. במסגרת גזר הדין שניתן במאי 2020, חולטו מברגיג מעל מיליון שקלים, בנוסף לעונש המאסר.

בשבוע שעבר, ועדת השחרורים קיבלה את בקשת פרקליטותיו של האסיר, עו”ד רותם טובול ועו”ד שני אילוז, ואישרה את שחרורו המוקדם לאחר כשמונה חודשים בלבד במאסר (כולל קיצור מנהלי), חרף עמדת נציגי המדינה אשר התנגדו לשחרור.

שני אילוז – משמאל

שני אילוז מימין עם עורך דין דניאל אוטמזגין
שני אילוז מימין עם עורך דין דניאל אוטמזגין
 
שני אילוז מומחית בעשיית עסקאות עם אפס זיכויים
שני אילוז מומחית בעשיית עסקאות עם אפס זיכויים
 

הפרקליטות הגישה לוועדה אסופת מידעים מודיעיניים משטרתיים, וחוות דעת משטרתית המתנגדת לקיצור עונשו של ברגיג ומייחסת לו לכאורה המשך פעילות פלילית וקשרים עם עבריינים בתקופת מאסרו.
הפרקליטות טענה כי סכסוכים בהם מעורב ברגיג מתקופת ניהול ההימורים בין קבוצות עברייניות שונות, ממשיכים להניב פרי דמים ואירועי אלימות.

הוועדה בראשות השופט בדימוס שלמה איזקסון דחתה את מהימנות המידעים וקבעה כי אין בהם כדי ללמד על מעורבות פעילה של האסיר בסכסוכים נמשכים, וכי החומר המודיעיני פריפריאלי ואינו מתיישב עם חוות הדעת החיוביות של שב”ס וגורמי הטיפול.
חוות הדעת הסוציאליות, אשר הודגשו על ידי ההגנה, מלמדות על התנהגות חיובית של האסיר ברגיג והשתלבותו בקבוצות טיפול, חרף העובדה שלא הספיק להשתלב בקבוצה העיקרית המיועדת לשיקום אסירי מרמה, בטרם עלה לוועדת השחרורים.

הסנגוריות ציינו עוד, כי טענת המסוכנות שהעלו נציגי הפרקליטות נשללת לאור עובדת שיבוצו באגף פתוח בכלא גבעון, אשר הוגדר אף כ”בית מעבר” לאסירים הקרובים לתקופת שחרורם.


בסיכום, קיבלה הוועדה את עמדת עורכות הדין כי אין במידעים הנטענים על ידי המשטרה בסיס מוצק, כדי למנוע את השחרור המוקדם לו האסיר ראוי.

https://posta.co.il/article/89798-4/

 

שימו לב:  נורית ברגיג אשתו של טוני ברגיג שוטרת!!!!!

פיני פישלר כתב על הקטע כך:

במהלך הדיון חשפה המשטרה באופן נדיר גם את אישיותו הססגונית והשרמנטית של ברגיג, כולל הפרטים הקטנים ביותר על סגנון חייו ונסיעותיו התכופות לרחבי העולם. “כאשר טוני ברגיג יוצא להימורים בטאבה הוא לוקח איתו 30-40 אלף דולר”, אמר רס”ל סוגאוקר, רק דבר אחד לא עלה לדיון, העובדה הידועה לכל שאשתו של טייקון ההימורים בכבודו ובעצמו היא שוטרת ותיקה במחוז מרכז של המשטרה. עם זאת מידע על כך נמסר עם המעצר ממחוז מרכז למחלקת המשמעת במשטרה עם המלצה לשחרר אותה מהמשטרה עקב העובדה שהיא מתפרנסת מכסים שמושגים בדרכים של פשע.

כתבה של אלי סניור שופר המשטרה, בידיעות אחרונות פורסם 21/3/2014

מלך המכונות: בעל השוטרת ורשת ההימורים

טלפון ל”מארגנת” מירב פתח עולם של מכונות מזל. את הרשת – דילרים, “קופים” לפשיטות וטכנאים לסידור רווחי המיליונים – ניהל לפי החשד טוני ברגיג. הבעיה: אשתו נורית עובדת במחוז של החוקרים. אז מה עושים? העדויות, השיטה והמעקב – מאחורי הקלעים של פרשת “הימור מסוכן”

 

ביחידה המרכזית של מחוז מרכז התנהלה בשנה האחרונה חקירה רגישה במיוחד. פרשת “הימור מסוכן” קראו לה, והסיכון נבע לא רק מהעבירות שיוחסו לחשוד המרכזי ולשותפיו לארגון. אמצעים חריגים ננקטו מכיוון ש”מלך המכונות”, כינויו של טוני ברגיג, נשוי לשוטרת נורית ברגיג המשרתת במחוז.

 

שותפי הסוד היו מעטים, זהות היעד הוסתרה מבלשים, מחשבים ננעלו בפני לא-מורשים והאזנות הסתר נמשכו שנה שלמה. וזו הייתה רק המעטפת של סיפור מסועף שאת פרטיו אנו מביאים כאן לראשונה.

 

השבוע יצאה החקירה לאור. טוני ברגיג, בן 43 מראשון לציון, נעצר – ואיתו שורת אנשים שהפעילו על פי החשד מיזם מכונות מזל שגלגל בין 25 ל-100 מיליון שקלים. “תלוי איך מסתכלים על המחברות, ואולי אפילו מעל 100”, אומרים במשטרה. בצעד יוצא דופן נחקרה גם אשתו השוטרת על ידי חבריה למדים, והחומר בעניינה אמור לעבור בימים הקרובים למח”ש. 

עבירת ההימורים אינה מהחמורות בספר החוקים. היא מוגדרת “עוון” והעונש המרבי הוא שלוש שנות מאסר, אך לרוב הענישה מקלה ומורשעים כלל לא נכלאים. בימ”ר ביקשו להוכיח עבירה חמורה יותר, הלבנת הון, שנושאת עד 10 שנות מאסר והפכה למטרה המועדפת במלחמה נגד ארגוני פשיעה. לטענת החוקרים יש ברשותם ההוכחות שיניבו כתב אישום נגד ברגיג. על מה הוא אמור להתבסס?

 

הפירמידה

“טוני ברגיג מנהל במשך כעשור בתי קזינו בראשון לציון ובאר יעקב. הוא נקשר בצורה חד משמעית לארגון המשומן הזה שמשטרת ישראל פשטה על מקומות ההימורים שלו במשך העשור הזה קרוב ל-70 פעם”. כך בחר להציג השבוע רס”מ רוני סגאוקר את החשדות בדיון הארכת המעצר של ברגיג בבית משפט השלום בראשון לציון.

 

בניגוד למקרים רבים שבהם מעדיפים החוקרים בדיון הראשון להסתיר את חומר הראיות מהסנגורים, הפעם היה להם הרבה מה לומר על ברגיג והשבעה שנעצרו איתו. אולי היו אלה האזנות הסתר הממושכות שנסכו את הביטחון. הסנגורים, עורכי הדין שלמה וירון גיגי, הציגו את ברגיג כמהמר כפייתי, שסיפורי הפעלת רשת רחוקים ממנו. “ידוע לנו שהוא מהמר כפייתי, אבל זה לא אומר שמותר לו לנהל מערכת משומנת של ניהול משחקי מזל במשך עשור ולבצע עבירות של הימורים, הלבנת הון והעלמות מס בהיקף כזה גדול”, אמר רס”מ נגאוקר.

רב-פקד אריק מולכו, ראש צוות החקירה במחלק שפלה של ימ”ר מרכז, חי ונשם את העסק של ברגיג בשנה האחרונה. שולחנות ירוקים, ז’יטונים ורולטה דווקא לא היו שם. בתי הקזינו של ברגיג, על פי המשטרה, התמחו רק במכונות מזל: משחקים כמו “פירמידה” ו”שמפניה”. הם מוקמו בבנייני מגורים רגילים, או במחסנים שנשכרו באזורי תעשייה – אבל תמיד קרוב למרכזי הערים: ראשון לציון, רחובות, באר יעקב, רמלה ולוד.

 

אריק מולכו תפרן תופר תיקים במתפרת משטרת ישראל
אריק מולכו תפרן תופר תיקים במתפרת משטרת ישראל

בכל מקום שכזה הוצבו בין שמונה לעשר מכונות, שבמקרה הטוב עבור המהמרים העניקו להם 20 אחוזים מהמחזור, לעתים רק 10 אחוזים. “כשהייתה מכונה שבה היו מרוויחים יותר, היו קוראים ל’טכנאי’ והוא היה מסדר אותה”, מסביר אחד החוקרים.

 

 

המהמרת רחל העידה

 

לפי השיטה של ברגיג, טוענים במשטרה, לא כל אחד יכול היה להיכנס ולהמר. ברשימות נמצאו כ-120 שחקנים “מורשים”. וכך זה עבד: המהמר ה”מאושר” היה מתקשר לטלפון של מארגנת ההימורים, אישה בשם מירב, מקבל כתובת מדויקת ומילת קוד לקזינו. כשהגיע ניגש לדילר, מבקש שיפתח לו מכונה ונוקב בסכום – גם 10 או 20 אלף שקלים – ומשחק. בסוף הערב, בהתאם לתחשיב מהמכונה, המהמר משלם את הכסף – או, במקרים מעטים יחסית, מקבל כסף על זכייה. לפי עדויות שבידי רפ”ק מולכו וחוקריו, במשמרת טובה של 12 שעות הרוויח מקום אחד קרוב ל-40 אלף שקל.

רשימת המהמרים אפשרה לחוקרים לסמן את אלו שיוכלו לעזור ולהעיד. אחד מהם, משה מאזור השפלה, סיפר: “הייתי מתקשר אל המארגנת. היא הייתה אומרת לי איפה הקזינו היה פתוח. הייתי מהמר לפי מה שהיה לי באותו הערב, כל פעם אלפי שקלים. כשהייתי זוכה הייתי מקבל את הכסף במקום. אם היו זכיות גדולות, הייתי מקבל אותן בפיצוצייה או שהמארגנת הייתה מגיע לקיזנו ונותנת לי את הכסף. אבל בשנים האחרונות הפסדתי במכונות שני מיליון שקל”.

 

 

רחל, בשנות ה-40 לחייה, סיפרה אף היא על ההתמכרות. “בתקופה האחרונה אני מהמרת כל יום מול המכונות חוץ מסוף שבוע. בעלי מקציב לי בין 200 ל-300 שקל ביום. ככה אני מתנהלת”.

 

 

אותה “מארגנת” שהזכיר משה הייתה מירב, יד ימינו של ברגיג לפי החשד וחלק מהרשת שטווה עם השנים. “פעם הוא היה ‘מתלכלך’ בעצמו, אבל בזמן האחרון הוא כביכול מנותק מבתי הקזינו”, מסביר רפ”ק מולכו. תחת מירב עבדו הדילרים, שניהלו בפועל את בתי הקזינו; “קופים” שקיבלו עליהם את האחריות במקרה של פשיטות משטרה; טכנאים שהרכיבו המכונות ועוד מעורבים. 

 

חיים של מיליונר

 

על פי חוקרי הימ”ר, לב לבו של מפעל ההימורים פעל מתוך העסק החוקי של ברגיג, “המקום של טוני” באזור התעשייה הישן של ראשון לציון. הפיצוצייה שהזכיר המהמר משה היא גם תחנת לוטו וטוטו, והסברו העיקרי של ברגיג לפרנסה שהוא מביא הביתה: על פי דוחות שהציג למס הכנסה מחזור הפיצוצייה הוא כ-1.5 מיליון שקלים.

אלא שרפ”ק מולכו וחוקריו סבורים שבחנות הפיצוחים והסיגריות הולבנו מיליונים. “מפיצוצייה כזאת בנאדם לא יכול להרשות לעצמו את רמת החיים שברגיג ואשתו חיו בה בשנים האחרונות”, אמרו בימ”ר מרכז. לפי חומר החקירה שהוצג בבית המשפט, ברגיג מתגורר בבית שמחירו מוערך ב-10-8 מיליון שקלים. הוא ורעייתו השוטרת נוהגים ברכבי יוקרה בשווי מאות אלפי שקלים, הוא נוסע לחו”ל לעתים תכופות וחי חיים של מיליונר.

 

 

כדי להגיע לכל המידע הזה, נדרשה חקירה ממושכת, שהתנהלה בשיתוף רשות המסים. הקשר של ברגיג להימורים לא היה חדש, בשנת 2003 הוא אף נעצר בחשד לעבירות בתחום. אבל לפני כשנה החליטו בימ”ר מרכז “להתיישב” עליו.

הקושי נבע מהצורך לנהל חקירה סמויה בעוד שאשת החשוד המרכזי היא בשר מבשרם של החוקרים, שוטרת בתחנת פתח תקווה המשתייכת למחוז מרכז. זו הייתה אחת הסיבות לצורך באישור מיוחד לפני פתיחת החקירה מהפרקליטות וממח”ש.

 

 

 

השמועות על כך שנורית ברגיג נשואה ליעד של המחוז לא היו חדשות, וגרמו לא מעט מבוכה לשני הצדדים. יחד עם זאת, עד לא מזמן במשטרה לא מצאו דופי בתפקודה ונתנו לדברים לחלוף ליד אוזנם. על מנת שדבר החקירה הרגישה לא יודלף אל מחוץ לימ”ר, ואחר כך לתחנת פתח תקווה ולחבריה לעבודה של נורית ברגיג, הוחלט כי מעגל יודעי הסוד יהיה קטן מאוד.

 

 

מפקד היחידה, ניצב-משנה יגאל בן שלום, הטיל את הפרויקט הרגיש על צוותו של מולכו, שבמשך חודשים ארוכים נצמד אל משפחת ברגיג כמעט מדי יום. זה כלל מעקבים של היחידה הסמויה, האזנות סתר לטלפונים סלולריים ובבית, חדירה לחשבונות בנק ועוד.

בשנה האחרונה ניסו מולכו ופקודיו בעיקר לאתר ולמפות את בתי הקזינו של ברגיג ולפשוט עליהם בהדרגה. כדי להסתיר את החקירה הראשית, את הפשיטות הובילו יחידות בילוש מקומיות ואנשי הימ”ר הצטרפו רק באופן סמוי.

 

יגאל בן שלום שוטר שאוסף ידיעות מודיעיניות זבליות
יגאל בן שלום שוטר שאוסף ידיעות מודיעיניות זבליות

 

נשאר במשפחה?

 

אחת לשבוע נערכו ישיבות עדכון מצב בנושא בתי הקזינו, והחוקרים היו עורמים על השולחן עוד ועוד ראיות הקושרות אליהם לכאורה את ברגיג. אם רגעי המעקב הסמוי אחר משפחת השוטרת היו לא נעימים לעמיתיה, הרי שהשבוע הגיעו הדברים לשיא עם ההחלטה להפוך את המבצע לגלוי. “כספי ההימורים מזינים את ארגוני הפשיעה”, אמר מפקד הימ”ר בן שלום לבלשיו. “צריך לחתוך את הצינור הזה ולא משנה מי מעורב”.

 

הבלשים על בתיהם של כל החשודים, וצוות מיוחד נשלח לביתו של ברגיג לעצור אותו. בנוכחות אשתו השוטרת נערך חיפוש בכל הדירה ונמצאו כמה “מוחות” של מכונות מזל. הסיטואציה הנדירה לא הייתה נעימה לשני הצדדים.

בעקבות אישור מיוחד ממח”ש, הוזמנה גם נורית ברגיג לחקירה במשרדי ימ”ר מרכז. שם, לראשונה בחייה, ישבה מול חבריה למחוז ונחקרה על מעללי בעלה. בתום חקירתה היא שוחררה, אבל הפעם חומר החקירה בעניינה ובעניין טוני הועבר לבחינת מח”ש.

 

“לא יכול להיות ששוטרת תהנה מפרי עבירה של בן הזוג שלה”, אמרו השבוע כמה פעמים בימ”ר.

 

 

עו”ד ירון גיגי שמייצג את טוני ברגיג, הגיב: “תמוה כיצד המשטרה מייחסת למרשי פעילות כספית בסך עשרות מיליוני שקלים בכסות של פעילות פלילית בדמוי הימורים, בעוד בפועל המציאות מלמדת שמרשי חייב מאות אלפי שקלים לנושים שונים. הוא אינו מחזיק שום ממון שמיוחס לו, וכופר בכל האישומים. אין ספק שמדובר בטעות שאנחנו מקווים שתתברר במהרה”.

 

 

שלמה גיגי, בא כוחה של נורית ברגיג, מסר בתגובה כי “אין כל קשר למקרה, הגם שבני הזוג נמצאים בהליכי פירוד מזה תקופה ארוכה. היא אינה מעורבת בשום צורה בחשדות המיוחסים לטוני ברגיג”.

https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4501743,00.html

 

ראו כתבה בהארץ על השוטרת נורית ברגיג פורסם 26/1/2012

רכזי מודיעין דורשים שהשוטרת שנשואה לעבריין תסולק מהמשטרה

הרכזים טוענים כי לא ייתכן שנורית ברגיג תמשיך לשרת לאחר שבעלה טוני, שהורשע בהפעלת בתי הימורים, היה יעד מודיעיני

רכזי מודיעין משטרתיים במחוז מרכז ובמרחב שפלה התלוננו באחרונה על שוטרת המשמשת כרכזת מתנדבים בתחנת פתח תקווה, שנשואה לעבריין שהורשע בעבר בהפעלת בתי הימורים בלתי חוקיים במסגרת עסקאות טיעון. המתלוננים טוענים כי לא ייתכן מצב בו השוטרת, נורית ברגיג, ממשיכה לשרת במשטרה בעוד שבעלה, טוני ברגיג, שהיה בעבר יעד מודיעיני של מרחב השפלה, נמצא עדיין בפיקוח משטרתי.

 

סוגיית הזוג ברגיג היא מקרה תקדימי בעבור המשטרה, שהתמודדה בעבר עם קשרים משפחתיים בין שוטרים לאחיהם או לקרובי משפחה אחרים שלהם שהפכו לעבריינים, אך לא עם בני זוג שאחד מהם שוטר והשני עבריין. במלחמתה בהימורים מרכזת המשטרה מאמצים רבים במישור המודיעיני. כך רכזי המודיעין סבורים שברגיג, שהורשע ב-2004 וב-2009 בניהול בתי הימורים, ארגון משחקים אסורים ומעשי אלימות, ממשיך לפעול באותם תחומים ונמצא במעקב. “המצב שבו עבריין מנהל את עסקיו באותו מחוז שבו אשתו משמשת שוטרת הוא בלתי נתפש”, אמר מקור במשטרה, “במקרר שלה יש אוכל בגלל הכסף מההימורים, ומשם גם מגיעים הבגדים והמכוניות שלה”.

 
 

ברגיג החלה את דרכה במשטרת רמלה לפני כעשור. כבר אז נחשבו הנישואין שלה לבעייתים בעבור מפקדיה, וכך היא נדדה בין מחוזות ותפקידים. מפקד מרחב השפלה החליט להציבה במשטרת הגבולות של מרחב נתב”ג, ובמרחב נתב”ג פנו ליחידה לביטחון מידע במשטרת ישראל וביקשו להוריד את רמת הסיווג המודיעינית שלה לרמה הנמוכה ביותר. כך, לפני כחמש שנים, היא שובצה בתחנת פתח תקווה כרכזת מתנדבים.

בזמן שבעלה הוגדר יעד מודיעיני של מחוז השפלה ונמצא במעקב מדוקדק נתקלה ברגיג בסירוב כשביקשה לשרת בקרבת ביתה וכן לצאת לקורס קצינים. למרות זאת, בתחנת פתח תקווה סיפרו כי היא משקיעה זמן רב בעבודתה ומעולם לא נחשדה ולא הואשמה בהעברת מידע מודיעיני לעבריינים.

 
 

גורמי המשטרה העבירו את הטיפול בעניין לראש אגף משאבי אנוש (אמ”ש), ניצב ירון בארי, שיכריע בנוגע לבעייתיות בהמשך שירותה של ברגיג. מלבד זאת, היא ככל הנראה תזומן בקרוב לשימוע באמ”ש, כדי לספק את גרסתה לטענות אנשי המודיעין.

 
 

נורית ברגיג מסרה ל”הארץ” בתגובה כי היא נרדפת זה שנים בשל קשריה עם גיסה, רוני ברגיג, עבריין מוכר אף הוא, וכי בעלה אינו קשור בפלילים. “אתה טועה בדברים שקשורים לבעלי”, אמרה, “אין לו בעיות עם החוק והעיסוקים שלו חוקיים לגמרי. יש לו בית קפה, הוא עוסק מעט בנדל”ן ויש לו קזינו חוקי בחו”ל. עסקי ההימורים שלו הם בחו”ל בלבד. נמאס לי שמזכירים את ענייניו של גיסי בהקשר לשמי. מנסים לבלבל בין בעלי לגיסי, וגם מה שאירע לי במשטרת רמלה ובמרחב נתב”ג קשור אליו”.

 
 

בניגוד לטענותיה של ברגיג כי היא סובלת מהתנכלויות בגלל גיסה הבהירו במשטרה כי הקשר הבעייתי בעניינה הוא נישואיה לטוני ברגיג. דובר המשטרה מסר בתגובה כי “מבלי להתייחס כלל לתוכן הפנייה ולשמות המוזכרים בה, איננו נוהגים להתייחס לשאלות אישיות בנושאי כוח אדם או לשאלות בתחום המודיעין”.

 

 

https://www.haaretz.co.il/news/law/2012-01-26/ty-article/0000017f-dbbe-db22-a17f-ffbf7eda0000

 

שימו לב:  השופטת ירדנה סרוסי נפסלה ע”א 6858-21 (עליון) ערעור של אביוב גולד בע”מ

 

בבית המשפט העליון

 

ע”א  6858/21

 

לפני:  

כבוד הנשיאה א’ חיות

 

המערערות:

1. אביוב גולד בע”מ

 

2. ש.א.ר.ם מתכות בע”מ

 

 

נ  ג  ד

 

המשיב:

רשות המיסים – אגף המכס והמע”מ

 

ערעור על החלטתו של בית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו מיום 30.9.2021 בע”מ 49874-08-15 שניתנה על ידי כבוד השופטת י’ סרוסי;

תגובה מטעם המשיב מיום 8.11.2021

 

בשם המערערות:

עו”ד קובי קול

 

בשם המשיב:

עו”ד אלכסנדרה הודס

 

פסק-דין

 

           ערעור על החלטתו של בית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו (השופטת י’ סרוסי) מיום 30.9.2021 בע”מ 49874-08-15 (להלן: ההליך) שלא לפסול עצמו מלדון בעניינן של המערערות.

 

  1. המערערות הגישו ערעור מס נגד שומות תשומות שהוציא להן המשיב בקשר עם עסקאות רכישת זהב וייצואו לחו”ל, והערעור נדחה על-ידי בית המשפט קמא ביום 6.2018 (להלן: פסק הדין הראשון).

 

           על פסק הדין הראשון הגישו המערערות ערעור לבית משפט זה (ע”א 7319/18; להלן: הערעור על פסק הדין הראשון), ובמהלכו הגישו בקשה להגיש ראיות חדשות, בין היתר, לצורך הוכחת טענה לאכיפה בררנית שלפיה חברה אחרת המייצאת זהב (להלן: החברה האחרת) פעלה בדרך דומה למערערות אך המשיב לא הוציא לה שומות כפי שעשה למערערות. ביום 29.11.2020 קבע בית משפט זה (המשנה לנשיאה ח’ מלצר והשופטים י’ אלרון וי’ וילנר) כי ההליך “יוחזר לבית המשפט המחוזי הנכבד לדיון בסוגיית הראיות החדשות שהגשתן התבקשה בשלב הערעור […] וביחס לנפקות האפשרית של הדבר לגבי [פסק הדין הראשון]”.

 

  1. ביום 24.2.2021 דחה המותב את הבקשה לצירוף הראיות וקבע כי “אף אם אניח כי יש בראיות החדשות את כל מה שהמערערות מבקשות למצוא בהן, לא יהיה בצירופן כדי לשנות מפסק דיני”. המותב קבע כי על מנת שיוכל לקבל את הטענה לאכיפה בררנית נדרש יהיה לקיים משפט לחברה האחרת במסגרת ההליך על מנת לקבוע אם הנסיבות בעניין המערערות ובעניינה אמנם זהות, וזאת לא ניתן לעשות. עוד קבע המותב כי קיימות הצדקות שונות לשומות שהוציא להן המשיב, ובהתאם כי “כל שנותר לטעון בעניין זה הוא לאכיפה חלקית (בשונה מבררנית)”. המותב הוסיף כי אף לו היה מגיע למסקנה כי הנסיבות אכן זהות, הרי שנוכח תוצאת פסק דינו המסקנה תהיה לכל היותר כי נדרש היה להוציא שומות לחברה האחרת, אך מאחר שלא עלתה כל טענה שלפיה השוני באכיפה נעשה משיקולים זרים, לא יהיה בכך כדי להועיל למערערות (להלן: ההחלטה בעניין צירוף הראיות).

 

  1. נוכח ההחלטה בעניין צירוף הראיות המשיך להתברר הערעור על פסק הדין הראשון, וביום 12.7.2021 התקבל הערעור בדעת רוב (המשנה לנשיאה מלצר והשופט אלרון) כנגד דעתה החולקת של השופטת וילנר, ונקבע כי הדיון יוחזר לבית המשפט קמא וכי “בעקבות ההחזרה ולאחר דיון מחודש בשאלה של קבלת הראיות החדשות ובירורן של אלו, במידת הצורך – בית המשפט המחוזי הנכבד ידון במכלול […] וכן בנפקויות האכיפה הבררנית, כל שימצא שהיתה כזו, על המכלול” (להלן: פסק הדין בערעור).

 

  1. בעקבות פסק הדין בערעור, ביום 20.7.2021 הורה המותב לצדדים להגיע להסדר דיוני בעניין המשך ניהול ההליך עד ליום 12.9.2021.

 

           ביום 12.9.2021 הגישו המערערות בקשה לפסילת המותב וטענו כי נוכח ההחלטה בעניין צירוף הראיות בה קבע המותב כי לכל היותר מדובר במקרה של אכיפה חלקית ולא במקרה של אכיפה בררנית, וכי הראיות לא יועילו למערערות אף אם יוגשו – הוא מנוע מלהמשיך לדון בהליך ולברר, בין היתר, את שאלת התקיימותה של אכיפה בררנית ואת השפעת הראיות החדשות על פסק הדין הראשון.

 

  1. לאחר קבלת תגובת המשיב, אשר טען כי הבקשה הוגשה בשיהוי וכי לא הוכח קיומו של חשש ממשי למשוא פנים, ביום 30.9.2021 דחה המותב את הבקשה. המותב קבע, בין היתר, כי הגם ש”הגיונה של הבקשה בצידה”, שכן הוא כבר הכריע בהחלטה בעניין צירוף הראיות כי אלה לא ישנו את התוצאה, אין מניעה בכך שיידרש לסוגיה שנית לאחר התערבות ערכאת הערעור. המותב הדגיש כי החלטתו נשענה על “טענות הצדדים והנסיבות עד לאותו מועד”, אך כי אם ייווכח “לאחר חשיפת מלוא הראיות החדשות והשלמת טענות הצדדים” כי “יש מקום לקבוע כי המשיב ביצע אכיפה בררנית, לא אהסס לקבוע כך”. המותב הוסיף כי יהיה על המערערות לעבור משוכה גבוהה לשם כך, אך כי אם המערערות יוכיחו את טענתן – הוא יקבלה “בדעה נקיה וחפצה”. כמו כן ציין המותב כי בקשת הפסלות הוגשה “בשיהוי מסוים” שאף אם אין בו כדי להוביל לדחייתה, יש בו כדי “להעיד על טיב ‘חששן’ של המערערות”.

 

  1. מכאן הערעור שלפניי, בו חוזרות המערערות על טענותיהן וממקדות את הערעור בשני היבטים של ההחלטה בעניין צירוף הראיות: הראשון, בדברי המותב כי אף אם יניח לטובת המערערות כי הראיות שצירופן התבקש אכן כוללות את שטוענות המערערות, הדבר לא יוביל לשינוי פסק הדין הראשון; והשני, בדברי המותב כי בענייננו התקיימה לכל היותר אכיפה חלקית ולא אכיפה בררנית. בעניין זה טוענות המערערות כי המותב היה כה בטוח במסקנה זו עד שקבע אותה באופן נחרץ ומבלי ששמע עדים וראיות. לשיטתן, במצב זה אין מקום להחזיר את ההליך לטיפולו של המותב אשר יימנע מקביעה ש”תערער לחלוטין תחת [ההחלטה בעניין צירוף הראיות] ותעמידה באור בעייתי ביותר”.

 

           המשיב מצידו סבור כי דין הערעור להידחות. לטענתו לא די בכך שלא הוכח שדעתו של המותב “ננעלה” ביחס לתוצאת ההליך לאחר שיוגשו הראיות החדשות, אלא שדעתו של המותב כלל לא יכולה הייתה “להינעל” – שכן המותב טרם ראה את הראיות בעת מתן ההחלטה בעניין צירופן, ולפיכך מדובר בהכרעה לכאורית בלבד. לפי המשיב, לא אחת מוחזר הליך למותב שדן בו בעבר, לעתים בעקבות התערבות ערכאת הערעור, ואין בכך כדי להקים עילת פסלות. לבסוף טוען המשיב כי בקשת הפסלות הוגשה בשיהוי, ביום האחרון לתקופה שקצב המותב להגעה להסדר דיוני, וכי יש לדחות את הערעור גם מסיבה זו.

 

  1. עיינתי בטענות הצדדים ובאתי לידי מסקנה כי דין הערעור להתקבל. אמנם העובדה שבית המשפט דן והכריע בהליך מסוים אינה פוסלת אותו, מניה וביה, מלשוב ולדון באותו עניין בעקבות התערבות ערכאת הערעור (ראו: ע”א 2450/21 פלוני נ’ פלוני, פסקה 9 (9.5.2021)). עם זאת, בענייננו מתקיימות נסיבות אשר מצדיקות מסקנה שונה שכן בית המשפט קמא נדרש במסגרת ההחלטה בעניין צירוף הראיות לפוטנציאל של ראיות אלה להשפיע על פסק דינו, והביע בהקשר זה עמדה נחרצת ומנומקת שלפיה אף אם יצורפו הראיות הללו לא יהיה בהן כדי להביא לשינוי התוצאה. בנסיבות אלה ומשעה שבית המשפט הבהיר הבהר היטב כי הוא כלל אינו נדרש לעיון בראיות על מנת לגבש את מסקנתו, אני סבורה כי עמדה נחרצת זו, ובלשון בית המשפט – “אף אם אניח כי יש בראיות החדשות את כל מה שהמערערות מבקשות למצוא בהן, לא יהיה בצירופן כדי לשנות מפסק דיני” – מצדיקה ולו משיקולים של מראית פני הצדק, כי המותב יימנע מלהמשיך לדון בהליך ובראיות שלגביהן כבר הביע מראש דעה נחרצת.

            אשר על כן, הערעור מתקבל והמשך הדיון בהליך יועבר לטיפולו של מותב אחר. המשיב יישא בהוצאות המערערות בסך של 5,000 ש”ח.

ניתן היום, ‏כ”ח בכסלו התשפ”ב (‏2.12.2021).

 

 

 ה נ ש י א ה

 

PDF

עא 6858-21 פסילת ירדנה סרוסי בעליון עי אסתר חיות כי לא רצתה לקבל ראיות 2-12-2021

 

Views: 32

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *