EDNA LOGO 1
EDNA LOGO 1

משפט ביבי 4: יאיר לפיד מגיע לעדות נגד ביבי מצגת על עדות יאיר לפיד וקשריו עם מילצ’ן

יאיר לפידיוט במדי דיק-טטורה

יאיר לפיד.  זבל.  הוא זה שהיה צריך לעמוד לדין על הפרוטקציות שלו לחברים שלו, והסיגרים שדחף לפה שלו.  בחשן ללא תקנה.   9/6/2023.

 

ארנון מילצ'ן טוען שליאת בן ארי גורמת לו עצב כי היא זונה
ארנון מילצ’ן טוען שליאת בן ארי גורמת לו עצב כי היא זונה

 

ב 2008 יאיר לפיד בא לאולמרט להתייעץ איך להיכנס לפוליטיקה מלווה בארנון מילצ’ן

 

‘הפיכה’: כך “תפר” יאיר לפיד את נתניהו בתיק 1000

איך יאיר לפיד שיקר והסתיר פרטים חשובים בעדותו, ואיך חמק מחקירה תחת אזהרה ומהגשת כתב אישום. מילצ’ן: “נתניהו לא היה מעורב בענייני המס, בחיים לא” (מתוך ספרי ‘הפיכה’)
נכתב ע”י אלי ציפורי, 9/6/2023

כדי להוכיח שיאיר לפיד היה מעורב עד צוואר בתפירת תיק 1000 יחד עם נאמניו בתקשורת ובמשטרה צריך לפנות ל… יאיר לפיד.
יש לו מן כישרון להפיל את עצמו בפח באמצעות לוליינות מילולית שתמיד מחביאה בתוכה אין ספור שקרים שאפשר לחשוף בקלות.

לקראת עדותו של יאיר לפיד במשפט נתניהו, שתתקיים לפי המתוכנן השבוע, אני חושף את הפרק בספרי “הפיכה” שמביא קטעים נרחבים מעדותו ועדות של אחרים, שמוכיחים עד כמה יאיר לפיד סתר את עצמו וניסה (וגם הצליח למרבה הצער) להפליל לכאורה את נתניהו, דבר שהפרקליטות קפצה עליו כמובן בשמחה – כמוצאת שלל רב – כיוון שהיתה עסוקה במלוא כוחה באיסוף ראיות יש מאין נגד נתניהו.

הפרקליטות לא ממש חיפשה ראיות, היא חיפשה אדם אחד.

נתחיל מבראשית: עדות לפיד במשטרה

כשמסר לפיד עדות במשטרה מיהרה מירב לפידות, הדוברת שלו לשעבר והדוברת של המשטרה דאז, לתדרך עיתונאים שלפיד הוא “עד מפתח” נגד נתניהו. למרות כל ההכחשות לאחר מכן, לפיד הוא באמת אחד מ”עדי המפתח” במקטע מסוים בתיק 1000, המייחס לנתניהו עזרה לארנון מילצ’ן בנוגע להארכת הפטור ממס לתושבים חוזרים בעשר שנים נוספות.

כתב האישום גורס כי נתניהו פעל בניגוד עניינים בכך שבעקבות בקשה של מילצ’ן, הוא שוחח פעמיים, במהלך פגישות מקצועיות, עם יאיר לפיד, שכיהן בזמנו כשר אוצר, והביע תמיכה בהארכת הפטור הניתן לתושבים חוזרים מדיווח ומתשלום מס הכנסה. על-פי הפרקליטות, השיחות שקיים לכאורה נתניהו עם לפיד, נערכו בעקבות פנייה של מילצ’ן לנתניהו בבקשה שיתערב בנושא לצורך קידום בקשתו להארכת הפטור לעשר שנים נוספות. אגב, הפנייה של מילצ’ן לנתניהו, כהרגלה של הפרקליטות במקרים שאין לה ראיות, נוסחה באופן הכללי “במועד שאינו ידוע”.
מניסוח כתב האישום עולה שלפיד פעל לכאורה כשורה – הוא קיבל פנייה ממילצ’ן, העלה הסתייגויות ביחס לבקשה, הפנה אותה לגורמי המקצוע ואחר כך הבהיר למילצ’ן שאין בכוונתו לקדם את התקנת התקנות. התיאור הזה הוא תיאור הפוך לגמרי ממה שהתרחש במציאות.

לא לחינם ניסחה הפרקליטות את השיחה של נתניהו ומילצ’ן לכאורה בצורה מעורפלת, משום שאין לה שום עיגון בראיות לכך. הרי נתניהו ומילצ’ן העידו ביחס לשיח הזה, בצורה מאוד עקבית,  שמילצ’ן מעולם לא פנה לנתניהו בבקשה כי יסייע לו בעניין הארכת הפטור.

הנה קטע מחקירתו של מילצ’ן:

חוקר: “דיברת על זה עם נתניהו על העניין הזה?”

מילצ’ן: “מה פתאום. מילה לא. הוא לא יודע מזה אפילו”.

רק לאחר שנשאל שוב ושוב, נזכר מילצ’ן, כי שוחח עם נתניהו, אגב אורחא, על כך שפנה לשר האוצר, יאיר לפיד, שעבד אצל מילצ’ן בעבר, כדי שיבחן אפשרות להאריך לו את הפטור לעשר שנים נוספות:

חוקר: “דיברת עם נתניהו על החוק?”

מילצ’ן: “מה פתאום”.

חוקר: “לא דיברת איתו?”

מילצ’ן: “בחיים לא”.

חוקר: “גם לא על התיקון לחוק שהיה באלפיים…”

מילצ’ן: “אה על התיקון כן. לא… היה בחוק בזמנו.. בהתחלה.. סעיף שמאפשר הארכה של עשר שנים נוספות. ואז באתי ליאיר לפיד שהיה שר האוצר למרות שהוא עבד אצלי בזמנו… וזה ואז הוא מינה איזה בחורה (לא ברור) פיני רובין לבקש אה.. אה.. אה.. הארכה… אחרי תקופה או התחלה מחדש.
“יאיר מינה איזה בחורה שלא גמרה (את הטיפול בנושא)… אז עזב את הממשלה ו.. זה סוף הסיפור נתניהו לא היה מעורב בחיים אה.. בנושא מס.

חוקר: “יאיר לפיד בכובעו הוא כשר האוצר?”

מילצ’ן: “סליחה?”

חוקר: “דיברת עם יאיר לפיד כשהוא היה שר האוצר?”

מילצ’ן: “כשהיה שר האוצר כן באתי אליו”.

חוקר: “וביבי לא באמת?”

מילצ’ן: “לתושב חוזר? לא. דיברתי איתו על זה. … אבל לא.. לא פניתי אליו”.

חוקר: “מה דיברת איתו על זה?”

מילצ’ן: “שיאיר.. סיפרתי לו שזה.. ש.. שיש חוק.. יש דבר כזה.. הוא שאל אותי זה הייתה שיחה חולין לחלוטין…”

חוקר: “מה זה שיחת חולין על תיקון החוק? נו בחייאת”.

מילצ’ן: “לא. זה לא. לא. לא. לא. לא. לא. אל.. אל.. לא. זה לא תיקון חוק. זה היה בחוק. היה בחוק שיש מצב של הארכה ולא.. ו.. יאיר שהיה שר האוצר היה צריך לתת לי את התנאים היה… בחוק היה כתוב שתוך תשעה חודשים צריך לתת אה… ו.. לא נתנו לי. וזהו. ואז מחקו את העסק הזה… לגמרי לדעתי”.

מילצ’ן דיבר על הוראת סעיף מסויים לפיה שר האוצר רשאי להאריך את הפטור מתשלום מס לעשר שנים נוספות, כאשר התושב החוזר מוכיח כי תרם תרומה מיוחדת למדינת ישראל. הוראת הסעיף קבעה כי תקנות אלה צריכות להיות מתוקנות תוך שישה חודשים מיום תיקון החוק. בכל מקרה, הסמכות היא בידי שר האוצר, לא בידי ראש הממשלה.

הפרקליטות גם עשתה סלט שלם בין הארכת הפטור לבין ביטול הפטור מחובת דיווח, שזה מה שבאמת עניין את מילצ’ן ולכן הוא פנה ללפיד.

החוקרים המשיכו ללחוץ על מילצ’ן לספק גרסה על נתניהו כשכל סיפור ההתערבות של לפיד, שהוא היה צריך לעמוד במוקד החקירה, נדחק הצידה כלא היה:

מילצ’ן: “… אבל במקרה הזה אמרתי לו פשוט ניסיתי עם יאיר הוא מטפל בזה”.

חוקר: “אמרת לו ניסיתי עם יאיר”.

מילצ’ן: “והוא מטפל בזה”.

חוקר: “ומה הוא אמר לך?”

מילצ’ן: “יופי”.

חוקר: “מה זה היופי הזה?”

מילצ’ן: “שמח לשמוע זאת אומרת הוא לא… לא…”

חוקר: “אני צריך.. אני צריך להתערב? אתה רוצה שאני אתערב”.

מילצ’ן: “לא. לא. לא”.

חוקר: “ביקשת שהוא יתערב?”

מילצ’ן: “לא”.

חוקר: “כשאתה אומר לו את זה מה למה אתה אומר לו את זה אז שדיברת עם יאיר? מה אתה מעדכן אותו?”

מילצ’ן: “סתם סיפרתי”.

חוקר: “למה היית צריך להגיד?”

מילצ’ן: “באמת שזה היה סתם זה לא היה.. אני אה.. אה.. לא. . אתה יכול לעשות לי כמה שאתה רוצה ככה אבל זה לא. לא. לא. ממש לא אה.. לא. לא..”.

בהמשך:

מילצ’ן: “אם זה עלה אם זה עלה זה עלה אה.. כמה שזה לא מתקבל על הדעת המילה שיחת חולין זה עלה במסגרת שיחות על עשרים דברים אחרים… שיכול להיות שהזכרתי שדיברתי עם יאיר והוא מטפל בזה. זה מקסימום ש.. ש..”.

כמובן שהחוקרים לא ממש הרפו בחקירה נוספת: נתניהו, נתניהו ועוד פעם נתניהו:

חוקר: “עם ביבי דיברת על הנושא?”

מילצ’ן: “על תושב חוזר? מה פתאום”.

חוקר: “מעולם לא? למה? למה לא?”

מילצ’ן: “כי הוא לא פונקציה בנושא הזה”.

גם גרסתו של נתניהו תואמת את גרסתו של מילצ’ן בנושא:

נתניהו: “הוא לא ביקש לעצמו כלום, אני לא זוכר דבר כזה… אם הוא דיבר, הוא דיבר באופן על ההיגיון של הדבר הזה… אגב לא רק הוא, לא רק הוא אלא יעקב נאמן דיבר איתי על זה הרבה… שצריך להעביר עוד ולתת עוד ולפתוח עוד”.

ובהמשך אף מתברר שנתניהו לא ידע בכלל שמילצ’ן הוא תושב חוזר:

נתניהו: “… אני אפילו לא ידעתי את הסטטוס המדויק של מילצ’ן איך אני יודע את זה? איך אתם יכולים לברר שזה נכון? משום שלאחר מכן, יותר מאוחר, זה היה לא מזמן, כשדיברתי עם מילצ’ן על ערוץ שתיים ובגלל הרגולציה רציתי שהוא יכנס לשם, אני שאלתי אותו ארנון מה הסטטוס שלך? מה אתה? אתה אזרח? אתה תושב? שאלתי אותו. שאלתי אותו, זה אומר משמע לא ידעתי בכלל ולא התעסקתי”.

נתניהו שלל בהמשך, כפי שאמר מילצ’ן, שהאחרון דיבר או ביקש ממנו משהו בעניין:

חוקר: “מילצ’ן דיבר איתך, בקש ממך משהו בעניין הזה?”

נתניהו: “אני, הוא לא ביקש לעצמו כלום, אני לא זוכר דבר כזה”.

ובהמשך:

נתניהו: “אני לא יודע מה הם אמרו, אי יכול להגיד לך מה היה ומה לא היה… אני יכול להגיד לך מה היה ומה לא היה, לא הייתה פניה שלי בעניין של מילצ’ן אישית, הייתה אמירה… לא אישית… לא יכול להיות אישית, לא הייתה פניה כזאת”.

הגענו לשלב של השיח בין נתניהו למילצ’ן – זה השלב שבו לפיד הפליל לכאורה את נתניהו

לפיד: “אחרי זה ביבי דיבר איתי על זה ואמר לי תקשיב ארנון דיבר גם איתי אני חושב שזה רעיון מצוין”.

וכאמור, אפילו לפיד, שממש שש להפליל את נתניהו, ציין שמדובר בשיח מאוד אגבי:

לפיד: “הוא אמר לי ארנון דיבר איתך על זה? אמרתי לו כן, מה הוא דיבר איתי על זה אני לא חושב שזה רעיון טוב הוא אמר אני כן חושב שזה רעיון טוב אבל לא נכנסו לזה, לא העמקנו בזה. זה היה לרבע שעה בשביל מה שזה שווה שהוא רק רצה לשים ווי שהוא דיבר איתי על זה”.

ובהמשך לפיד אף אמר למעשה שלא היתה שום הנחייה מצידו של נתניהו:

לפיד: “אז גם לא הרגשתי לחץ, גם לא כל כך יש איך ללחוץ”.

ומה אמר נתניהו בחקירותיו על השיח עם לפיד? נתניהו לא זכר את השיחות שנטען שקיים עם לפיד בעניין הארכת הפטור, אך גם הוא ציין בחקירותיו שאם שוחח על הנושא עם לפיד הרי שהשיחה הייתה כללית והתמקדה ברצונו לעודד משיכת ישראלים חזרה לישראל – זו הרי האידיאולוגיה הכלכלית של נתניהו מקדמת דנא:

נתניהו: “… לגמרי הגיוני, זאת המדיניות העקבית שלי, אני במדיניות של הפחתת מיסים… ו… ומשיכת משקיעים ומתן הטבות לחברות ומתן הטבות לאנשים… זה הדרך שבה המדינה מתחרה, אנחנו הייתה לנו הצלחה גדולה מאוד בזה, משכנו אנשים באלפיים ותשע באו הרבה ישראלים”.

אגב, בעדות פילבר נחשף שטיוטת התקנות בעניין הארכת הפטור הוכנה כבר בזמנו של דורון ארבלי, שעמד בזמנו בראש רשות המסים.
פילבר ייצג אז משקיע זר ולאחר שחשף זאת במהלך עדותו בבית המשפט ביקש עו”ד עמית חדד שיחפש את התקנות וימסור אותם – וכך היה.

כלומר, היתה תשתית ברשות המסים להארכת הפטור אבל מחליפו של ארבלי, משה אשר, חשב אחרת ולבסוף זה לא יצא אל הפועל.
בכל מקרה, נתניהו לא התערב ולא הפעיל את סמכותו שלא כדין, וגם לשיטת לפיד האמירה היתה כללית ועקרונית ולא בהתייחסות פרטנית לעניינו של מילצ’ן.

היה אפשר לסיים כאן את הדיון על הסעיפים המופרכים נגד נתניהו בכל הקשור להארכת הפטור לתושבים החוזרים, אבל עדותו של לפיד ואחרים מספקות לנו הוכחה מוחשית לאכיפה הבררנית של הפרקליטות והמשטרה. אין כל ספק, העדויות היו צריכים להוביל לחקירתו באזהרה של לפיד ואף להגשת כתב אישום נגדו.

נתחיל עם השיחה הראשונית שהתקיימה בין לפיד למילצ’ן בנושא הארכת הפטור.

לפיד: “… יש בישראל תקנה שאנשים שבאים מחוץ לארץ ומקבלים עשר שנים פטור מעצם, גם מדיווח המס. מילצ’ן אמר שצריך להאריך את זה לעשרים שנה”.

גם בהמשך התייחס לפיד לשיחה הראשונית בינו לבין מילצ’ן שנערכה בביתו של מילצ’ן בנושא:

לפיד: “כשארנון בא לארץ אז לא תמיד, אבל היינו לפעמים נפגשים, ישבנו וקשקשנו אצלו בבית ואז הוא העלה את הנושא הזה ואז הוא אמר לי אני לא יודע להסביר את זה טוב, פיני (רובין, עורך דינו של מילצ’ן) יודע להסביר מצוין, אני אביא לך את פיני רובין שיסביר לך בדיוק למה זה טוב למדינה”.

לפיד אמר שכבר באותה שיחה הוא אמר למילצ’ן שמדובר בהצעה לא טובה ובחוק לא טוב אבל הוא “מוכן לשמוע”.

בשלב הזה חייבים להדגיש: לפיד לא אומר למילצ’ן שאינו יכול לטפל בעניין הזה בשל החברות העמוקה ביניהם. אלא שהעלילה המשיכה להסתבך, כי בניגוד לגרסאות החופפות של נתניהו ומילצ’ן בנוגע לשיחות שלהם, מילצ’ן סיפר סיפור שונה בתכלית על לפיד.
לפי מילצ’ן, הוא פנה ללפיד כדי שזה יפעיל את סמכותו כשר האוצר ויאריך לו את הפטור מתשלום מס הכנסה למשך עשר שנים נוספות:

חוקר: “ואתה פונה ל.. לפיד בתקופה הזאת שלפיד…”.

מילצ’ן: “ואני פונה ללפיד”.

חוקר: “בתקופה הזאת שהמדינה צריכה להגדיר את התנאים להארכה זה היה פרק הזמן?”

מילצ’ן: “היא כבר עברה כן זאת אומרת הפרק זמן כבר היה באיחור”.

חוקר: “ומה ביקשת לדעת?”

מילצ’ן: “באיזה תנאים אפשר להאריך, מה אני מעדיף להישאר תושב ישראל ולא אה.. תושב אנגליה אני רוצה שהילדים שלי ייקחו, דיברנו על זה … באיזה תנאים אתם מוכנים לדון איתי על הארכה של של התושב החוזר”.

כלומר, מילצ’ן פנה ללפיד כי לפי החוק לשר האוצר יש סמכות לקבוע באילו תנאים תוארך ההטבה לתושב החוזר לעשר שנים נוספות, והוא רצה מראש לדעת האם הוא עומד בתנאים:

מילצ’ן: “… להארכה נצטרך לשלם איזשהו סכום מסוים או תנאים חדשים או זאת אומרת לא היה אוטומטית הארכה בחוק… הנה עוד עשר שנים באותם תנאים בחוק שאני הבנתי ו.. אני לא עורך דין ולא התעמקתי בזה אבל לפי מה שהבנתי החוק אמר שצריכים להגיע להסדר בין הצדדים כדי לקבל הארכה של תושב חוזר וזה רציתי לברר”.

חוקר: “אבל למה כמה שנים לפני?”

מילצ’ן: “מכיוון שהבנתי שהחוק אומר שתוך תשעה חודשים צריכים להגדיר את זה לכן חשבתי שצריך להבין את זה מראש”.

מילצ’ן אומר בעדותו דבר מדהים: שהוא שוחח עם לפיד כשר האוצר כדי להבין באילו תנאים משרד האוצר יהיה מוכן להאריך לו את הפטור ממס הכנסה, כדי שילדיו יוכלו להתגורר וללמוד בישראל.

כלומר, בניגוד לטענתו של לפיד, כאילו כבר מההתחלה הביע הסתייגות וציין שמדובר בחוק לא טוב, מילצ’ן לא ציין בשום שלב שלפיד היה שלילי לגבי החוק או האפשרות להאריך את הפטור למילצ’ן למשך עשר שנים נוספות, או דחה אותו על הסף.

מדובר בסתירה חזיתית. בעוד לפיד טען שמילצ’ן פנה אליו באופן כללי כדי לבחון הארכת הפטור ממס לעשרים שנים; מילצ’ן טען בבירור כי פנייתו ללפיד הייתה אישית כדי שיטפל עבורו בהארכת הפטור שלו לעשר שנים, כך שילדיו יוכלו לשוב ולהתגורר בישראל.

למרבה הפליאה, לפיד לא עומת במהלך החקירה עם גרסתו הסותרת של מילצ’ן ופערים קריטיים נוספים עם גרסאותיהם של האחרים. לפיד זכה ליחס אוהד בעדותו, כיאה למי שהפליל לכאורה את נתניהו.

ההמשך סיבך עוד יותר את לפיד. אחרי שיחתו הראשונית עם מילצ’ן, לפיד אירח את מילצ’ן ועורך דינו בביתו:

לפיד: “ארנון בא אליי הביתה פעם עם פנחס רובין שהוא עורך דין… שהציגו לי את זה, הקשבתי להם בנימוס, עדיין חשבתי שזה רעיון לא טוב”.

וכך מילצ’ן תיאר את השיחה והוסיף גורם נוסף שנכח בה:

חוקר: “או קיי נפגשת עם יאיר לפיד אצלו בלשכה? ”

מילצ’ן: “לא. בבית”.

חוקר: “אצלו בבית?”

מילצ’ן: “בבית”.

חוקר: “של יאיר?”

מילצ’ן: “… אין אצלו לשכה יש לו מרתף שם למטה”.

חוקר: “במרתף הספרים שהוא..”

מילצ’ן: “כן. כן”.

חוקר: “שמה הוריד אותך למטה?”

מילצ’ן: “כן”.

חוקר: “שמה ישבת? עם מי באת לפגישה הזאת היא?”

מילצ’ן: “עם…”

חוקר: “עם פיני?”

מילצ’ן: “פיני. עם פיני”

חוקר: “והוא את מי הביא לפגישה?”

מילצ’ן: “איזה בחורה ילדה צעירה”.

חוקר: “ממשרד האוצר?”

מילצ’ן: “ממשרד האוצר”.

חוקר: “מה התפקיד שלה חוץ מזה שהיא צעירה שמת לב?”

מילצ’ן :  “תפקידה היה לטפל בזה”.

ה”בחורה” הצעירה ממשרד האוצר שתפקידה היה לטפל בהארכת הפטור עבור מילצ’ן הינה רותם רולף, שהעידה אף היא בעניין:

חוקר: “האם השתתפת בפגישה של יאיר לפיד עם גורמים חיצוניים בנוגע לחוק תושב חוזר ועולים חדשים?”

רולף: “ישנה פגישה אחת שאני זוכרת שנעשתה בביתו של יאיר לפיד ביחד עם עו”ד פיני רובין וארנון מילצ’ן”.

בהמשך:

חוקר: “האם היו ישיבות נוספות בביתו של לפיד עם גורמים פרטיים שנכחת בהם, כגון הפגישה עם רובין ומילצ’ן?”

רולף: “לא זוכרת שהיו עוד פגישות”.

ומכאן מגיעים להתפתחות דרמטית בכל הפרשה. מתברר כי רולף ערכה תרשומת בכתב ידה והסבירה שערכה התרשומת כדי שתוכל לרשום את כל הנחיותיו של לפיד לו היא כפופה. זו למעשה הראייה המפלילה נגד לפיד:

רולף: “המדובר בחומר הקשור לפגישה, שחלקו הכנתי לעצמי לפני הפגישה, חלקו הערות מהפגישה עצמה וחלקו הערות משיחות לאחר מכן.

“אני רשמתי בהיבט הפרקטי את עיקרי הדברים הנוגעים לפגישה. במהלך הפגישה יאיר לפיד ביקש ממני לומר את דעתי, זכור לי שאמרתי שיש צורך לבדוק את הדברים.

“לבסוף לפיד הטיל עליי את המשימה לעשות את הבדיקה מול הגורמים המקצועיים ולחוות את עדתי ולהמליץ לו”.

כלומר יש פה ראיה מפלילה ברורה נגד לפיד: תרשומת אישית, בכתב ידה של רולף, כדי לסייע לה לבצע פעולות שלטוניות, בהנחיית לפיד, עבור חברו הקרוב של לפיד – מילצ’ן. בניגוד לטענת לפיד ולטענות בכתב האישום, כאילו לפיד הביע הסתייגות מהבקשה של מילצ’ן, חומר החקירה מלמד שהדברים היו שונים בתכלית.

אפילו לפיד אישר שהוא לא דחה על הסף את מילצ’ן:

לפיד: … “שהציגו לי את זה הקשבתי להם בנימוס, עדיין חשבתי שזה רעיון לא טוב. אחרי זה אמרתי אני מוכן לשקול אבל זה לא דיברתי איתם, זה דיברתי כבר עם אנשיי”.

גם פיני רובין, עורך דינו של מילצ’ן, הבין מלפיד שהוא לא דחה הרעיון על הסף:

פיני רובין: … “יאיר גילה הבנה והקשבה לנושא ושאל שאלות טובות. הוא אמר שיש לדעתו פנים לכאן ולכאן, והוא צריך לחשוב על כך ולהתייעץ על כך”.

ואכן, רולף שוחחה עם העוזר של ראש רשות המיסים, משה אשר, ועם גורמים נוספים כדי ללמוד את הסוגיה לעומק.
לאחר מכן, כך סיפרה רולף, היא פנתה ליועץ הבכיר של לפיד, הלל קוברינסקי, כדי שיחווה גם הוא דעתו על דברי גורמי לפיד אומנם טען שייתכן שפנה למשה אשר בעניין הארכת הפטור, אך לא ציין כלל את פעילותה הקדחתנית של רולף, בהתאם להנחייתו הברורה.

למעשה, כל פעילותה של רולף, בהנחייתו של לפיד, נעלמה מעדותו במשטרה. החוקרים גם לא שאלו את רולף האם לפיד ציין בפניה כי הוא חבר קרוב של מילצ’ן.

השורה התחתונה

לפיד לא דחה את מילצ’ן על הסף בניגוד לטענתו, הוא פגש את מילצ’ן בביתו, לאחר מכן קיים פגישה בביתו עם עו”ד פיני רובין ויועצתו הכלכלית.

הוא ערך בדיקות עם גורמי המקצוע השונים, ורק לאחר שהבין שרשות המיסים מתנגדת בתוקף להארכת הפטור, ואין התכנות ממשית להארכת הפטור, מסמס לפיד את בקשתו של מילצ’ן.

חומרת הדברים מתעצמת לאור החברות ההדוקה בין לפיד למילצ’ן, כפי שלפיד תיאר אותה בעדותו:

חוקר: “אתה למעשה מכיר את מילצ’ן?”

לפיד: “מ-1994”.

חוקר: “אתה יכול לפרט לי? מה…”

לפיד: “כן… ב-1994 ראיינתי אותו… וככה התיידדנו. ב-95′ עזבתי את ערוץ 1 ואז הוא הציע לי לנהל לו חברת טלוויזיה, להקים לו חברת טלוויזיה… הקמתי את החברה… הייתי מנכ”ל החברה”.

גם לאחר שנפרדו דרכיהם המקצועיות המשיכו השניים לשמור על קשרי חברות קרובים:

לפיד: “… חזרתי לארץ… אבל נשארנו בידידות כל השנים, אתה יודע… הוא טייקון שמסתובב בעולם אז כשהוא בארץ היינו נפגשים”.

לפיד אף סיפר שהשתתף בחתונת ביתו של מילצ’ן ושהוא מיודד מאוד עם ביתו השנייה, אלינור, שהיתה אחת ממייסדי מפלגת “יש עתיד”:

“לפיד: … הייתי בחתונת ביתו, ביתו השנייה הצעירה יותר אלינור היא מיודדת איתי מאוד”.

חשוב לציין, שיאיר לפיד לא ציין את מילצ’ן בשאלון ניגוד העניינים שמילא, למרות הזיקות הרבות הקיימות בינו לבין מילצ’ן, עליהן ארחיב בהמשך.

בהקשר הזה חשוב להזכיר שלפיד אף שיקר על כך בפומבי – בתחילה טען לפיד כי כלל את מילצ’ן בהסדר ניגוד העניינים שלו; אך בדיקה שנערכה בתקשורת העלתה כי מילצ’ן לא הוזכר בשאלון לאיתור חשש לניגוד עניינים שמילא לפיד.

כמו כן, למרות החברות, לפיד לא נמנע מלטפל בעניינו של מילצ’ן. הוא שוחח עם מילצ’ן על דבר שנמצא בלב סמכותו – הארכת הפטור ממס של מילצ’ן לעשר שנים נוספות; הוא קיים פגישת עבודה עם עורך דינו של מילצ’ן, בה נכחה גם עובדת משרד האוצר והיועצת הכלכלית שלו, רותם רולף.
הוא בחן את ההצעה של מילצ’ן מול גורמי מקצוע במשרד האוצר וברשות המיסים; ורק לאחר כל הבדיקות והפגישות, מצא לדחות את בקשתו של מילצ’ן.

המשמעות היא שבכל הקשור להארכת הפטור מתשלום מס הכנסה, כתב החשדות מתאר עולם הפוך.

מי שהיה בעל הסמכות הישירה על פי החוק להיטיב עם מילצ’ן; מי שפעל בניגוד עניינים לכאורה; מי שעסק בענייניו הכלכליים המובהקים של חברו ומעסיקו לשעבר; מי שקיים פגישת עבודה בביתו, ובה כלל גם גורמים מקצועיים ממשרד האוצר; מי ששיקר והסתיר פרטים חשובים במהלך עדותו – הינו עד בלבד בכתב החשדות וכלל לא נחקר כחשוד; ואילו מי שכלל לא הייתה לו סמכות בנושא; מי שלא עסק בעניינו של מילצ’ן; מי שלא ביצע פעולה שלטונית כלשהי, בוודאי שלא כדי לבחון אפשרות להיטיב עם חברו – הוגש נגדו כתב אישום.

https://elizipori.co.il/articles/yair-lapid-cite-230609/

 

המצגת:

PDF

מצגת יאיר לפיד ועדותו צפויה בתיק ביבי 9/6/2023

סקירת המעורבות של יאיר לפיד בפרשת מילצ'ן קבלת סיגרים והעדות נגד ביבי

Views: 222

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *