EDNA LOGO 1
EDNA LOGO 1

הפסד צורב לעו”ד משה יצחק הלוי: 3 ילדי הגרושה הממורמרת יקבלו רק 50% מעיזבון האב כי התחתן 25 ימים לפני מותו חרף הסכם הפרדה רכושית

שאול שוחט כל גרושה כלבה טובתה שיהיה לה כלב להתייחד איתו

הנה מקרה  בו הכותרת שבה האתרים המשפטיים מפרסמת את פסק הדין מטעה.  הכותרת היא “התאלמנה לאחר 25 ימים מהנישואין ותזכה במחצית הירושה”.

מה שלא מספרים לנו בפסק הדין זה כמה זמן האישה חיה עם הגבר המנוח כידועה בציבור לפני החתונה…..

זה הסיפור.  למנוח היו 3 ילדים מהגרושה.  לא ידוע אם הגרושה בחיים אבל סביר להניח שהיא מיררה לו את החיים.  המנוח מצא אישה חדשה והתחתן איתה עם הסכם ממון שבו כתוב שלא מגיע לה כלום מהרכוש של המנוח כל עוד הוא חי.  אין שם הוראה מה קורה במקרה מוות. המנוח גם לא השאיר צוואה.

מי שניסח לו את הסכם הממון עשה פדיחה רצינית ביותר.  תמיד כשעושים הסכם ממון, חייבים לעשות צוואה במקביל אבל זה לא נעשה.

המנוח מת 25 ימים אחרי החתימה על ההסכם בפני הנוטריון והאישה דרשה 50% מרכוש הגבר כאישה נשואה.  הילדים התנגדו וטענו שהיא הייתה נשואה רק 25 ימים, ושהסכם הממון מהווה ראיה לרצונו של המנוח שהיא לא תקבל כלום.

שאול שוחט קבע שהסכם הממון רלבנטי לתקופת החיים, אבל במוות צריך שתהיה צוואה בה כתוב במפורש שהיא לא מקבלת כלום, אחרת יחול חוק הירושה והיא מקבלת את ה 50% שלה.

 

 

ורד שביט פינקלשטיין כל גבר זכר היאורה השליכוהו שיאכלו אותו הדגים
שאול שוחט:  כל גבר זכר היאורה השליכוהו שיאכלו אותו הדגים

להלן כתבה באתר פסק דין פורסם 25/6/2023

התאלמנה לאחר 25 ימים מהנישואין ותזכה במחצית הירושה

מקרה לא פשוט מדגים בצורה הטובה ביותר מדוע מי שלא רוצה להוריש את עיזבונו לבן/בת זוגו אלא לילדיו, צריך לערוך צוואה ולא להסתפק בהסכם ממון

לאחרונה הגיע לפתחו של בית המשפט מקרה בו היה מדובר בבני זוג שנישאו כאשר לגבר ילדים מנישואים קודמים. עובר לנישואיהם הם חתמו על הסכם ממון שקובע הסדר של הפרדה רכושית מלאה, כך שכל אחד מהם יוותר בעליו של הרכוש שנצבר לפני נישואיו, גם במהלך חיי הנישואין וגם במקרה של פקיעתם עקב גירושין או מוות.

למרבה הצער, 25 ימים בלבד מיום החתונה – הלך האיש לעולמו מבלי שהותיר אחריו צוואה. כך הפכה אשתו הטרייה במהרה לאלמנתו. במעמדה זה היא הגישה בקשה לצו ירושה שיצהיר על היותה יורשת על פי החוק הזכאית למחצית מעזבון בעלה המנוח, שרובו ככולו נצבר טרם נישואי הצדדים. שלושת ילדיו של המנוח התנגדו לבקשתה.

בית המשפט למשפחה דחה את התנגדות ילדי המנוח לבקשה לצו ירושה ונתן לאלמנה את צו הירושה המבוקש.

ילדי המנוח ערערו על פסק הדין לבית המשפט המחוזי בתל אביב ושם הם חזרו על הטענה כי בהסכם הממון עליו חתמו אביהם המנוח והאלמנה קיימת הוראה מפורשת שלא מעניקה לה דבר ברכוש אביהם, לא בחייו ולא במותו, והוראה זו גוברת על הוראות חוק הירושה. לפיכך נטען כי יש לשלול ממנה את זכותה לרשת מחצית מהעיזבון כאלמנתו. בית המשפט המחוזי דחה את הערעור על פסק הדין והותיר את צו הירושה שניתן על ידי בית המשפט לענייני משפחה על כנו.

סגן הנשיא, השופט שאול שוחט, נימק בפסק דינו שעל מנת להידרש לטענת המערערים לפיה הסכם הממון גובר על הוראות חוק הירושה, עליהם להראות שבהסכם קיימת הוראה ירושתית ברורה ומדובר בתנאי הכרחי שבלעדיו דין התביעה להידחות על הסף.

השופט בחן את ההסכם והסעיפים הספציפיים עליהם הצביעו ילדי המנוח וקבע שאין בהסכם הוראה ירושתית כלשהי. בנסיבות אלה, חרף תקופת הנישואים הקצרה האלמנה נחשבת ליורשת המנוח על פי דין. עוד נקבע כי תוצאה זו מתחייבת מהוראות החוק המעניקות לאלמנה מחצית מהעיזבון בהעדר צוואה.

עוד ציין השופט שוחט בפסק הדין שהוא מבין את מורת רוחם של המערערים מהתוצאה לפיה אשת אביהם לו הייתה נשואה 25 ימים בלבד יורשת מחצית מהעיזבון, אלא שחוק הירושה אינו נותן משקל למשך תקופת הנישואים. ככל שמדובר בזוג נשוי נחשב בן הזוג שנותר בחיים ליורש ובהיעדר צוואה הוא זכאי למחצית מהעיזבון.

בנוסף נקבע בפסק הדין כי גם בהנחה שעמדת המערערים לפיה הסכם הממון מדיר את המשיבה מהירושה הייתה מתקבלת, הרי שלפי הפסיקה מדובר בהסדר חסר תוקף, שכן ככלל, יש להבחין בין הוראה “מעניקה” בהסכם ממון, שהינה תקפה, לבין הוראה “מדירה” שהינה חסרת תוקף. מכאן, שניסיון המערערים למנוע מאלמנת אביהם לזכות בחלקה בירושה באמצעות הוראות שנקבעו בהסכם ממון – נדון מראש לכישלון.

התוצאה היא שהערעור נדחה וילדי המנוח חויבו לשלם למשיבה הוצאות בסך 30,000 שקל. השופטים עינת רביד ונפתלי שילה שישבו בהרכב הצטרפו לפסק הדין.

  • ב”כ המערערים: עו”ד משה יצחק הלוי
  • ב”כ המשיבה: עו”ד חיים שטנגר

https://www.psakdin.co.il/Document/%D7%90%D7%99%D7%A9%D7%94-%D7%96%D7%9B%D7%AA%D7%94-%D7%91%D7%9E%D7%97%D7%A6%D7%99%D7%AA-%D7%9E%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%A9%D7%AA-%D7%92%D7%91%D7%A8-%D7%9C%D7%95-%D7%94%D7%99%D7%99%D7%AA%D7%94-%D7%A0%D7%A9%D7%95%D7%90%D7%94-%D7%A4%D7%97%D7%95%D7%AA-%D7%9E%D7%97%D7%95%D7%93%D7%A9

 

להלן פסק הדין:

עמ”ש
בית המשפט המחוזי תל אביב – יפו כבית-משפט לערעורים אזרחיים
44688-10-22
11/06/2023
בפני השופטים:
1. סגן הנשיא שאול שוחט – אב”ד
2. השופטת עינת רביד
3. השופט נפתלי שילה
– נגד –
המערערים:
1. פלונית
2. פלוני
3. פלוניתעו”ד משה יצחק הלוי
המשיבה:
אלמונית
עו”ד חיים שטנגר
פסק דין

השופט שאול שוחט, סגן נשיא, אב”ד

  1. ערעור על פסק דינו של בית המשפט לענייני משפחה במחוז תל אביב יפו (כב’ הש’ ליאור ברינגר בת”ע 55080-02-22 ו-ת”ע 55086-02-22), מיום 22.8.22, בו נדחתה התנגדות המערערים למתן צו ירושה אחר עיזבון אביהם המנוח, בעלה של המשיבה, וניתן צו ירושה לפיו יורשת האחרונה, מחצית מעיזבונו.
  2. מכאן הערעור שלפנינו.
  3. בפי המערערים שתי טענות. שתי הטענות נסמכות על הסכם ממון שנחתם בין המנוח לבין המשיבה, לפני נישואיהם, בפני נוטריון, ביום 30.11.21.האחת – הסכם הממון כולל תניה ירושתית מדירה שיש בה כדי לגבור על הוראות הירושה על פי דין שבחוק הירושה ולשלול מהמשיבה את זכותה לרשת.השנייה – יש לראות בהסכם הממון, על הוראותיו, צוואה בפני רשות ו/או צוואה בכתב.
  4. דין הערעור להידחות.
  5. ניתן להבין את מורת רוחם של המערערים מהתוצאה. אשת אביהם, לו נישאה 25 ימים בלבד לפני מותו, יורשת מחצית מעיזבונו, בוודאי בנסיבות המתוארות בכתב הערעור מנקודת המבט שלהם.ברם, התוצאה מתחייבת מהוראות הדין.
  6. על מנת להידרש בכלל לטענה כי הסכם ממון גובר על הוראות הדין ו/או לטענה כי יש לראות בהסכם ממון צוואה יש צורך שתימצא בו הוראה ירושתית ברורה. הימצאות הוראה שכזו היא בבחינת תנאי שבלעדיו אין.
  7. על כך שיש צורך בהוראה ירושתית במסמך שמתקרא צוואה, על מנת שיוכר כצוואה, אין צורך להרחיב את הדיבור. הוראה כזו יכול שתהיה הוראה מנחילה ויש שיאמרו גם הוראה מדירה (ראו שאול שוחט “פגמים בצוואות” מהדורה שלישית – 2016 עמ’ 23-11 להלן: שוחט)). כך גם לגבי הסכם ממון שמתיימר לגבור על הוראות הירושה על פי דין (עמ”ש 11700-12-16 (תא) ש’א’ ואח’ נ’ ש’ט’ ; 7.10.18 להלן: פרשת ש’א’)).
  8. אין הוראה כזאת בהסכם הממון שלפנינו.
  9. המערערים מפנים להוראות ס’ 5, 8.4, 22 להסכם הממון ומבקשים לראות בכל אחת מהן ובכולן יחד הוראה ירושתית.
  10. להלן ההוראות:הוראת ס’ 5 – “הוראות הסכם זה נועדו למנוע מחלוקת, הן במהלך החיים המשותפים של הצדדים והן במקרה של סיומם של החיים המשותפים, מכל סיבה שהיא”.הוראת סעיף 8 תובא במלואה, כולל הוראת ס’ 8.4 –”8. בכל הנוגע לנכסים ולזכויות של כל אחד מהצדדים, ובכלל זאת הנכסים והזכויות המפורטים בסעיף 7 לעיל, תחולנה ההוראות הבאות:
    1. כל צד יהיה רשאי לעשות כל פעולה ו/או עסקה בכל אחד מהנכסים ו/או הזכויות הנמצאים בבעלותו הבלעדית, ובכלל זאת על דרך של מכירה, העברה, הענקה, שעבוד, השכרה, מסירה ו/או המחאה, בין בתמורה ובין שלא בתמורה, בין לצד ג’ כלשהו ובין למי מילדיהם של הצדדים, ללא צורך בהסכמת הצד השני.
      1. האמור בסעיף זה לגבי נכסים ו/או זכויות הצדדים יחול גם על כל נכס ו/או זכויות שיתקבלו או שיבואו במקומם של נכסים ו/או זכויות אלו, על פירותיהם ועל כל נכס ו/או זכות הנובעים ו/או קשורים לנכסים האמורים. התמורה שתתקבל מכל פעולה בנכס מהנכסים תהיה שייכת לצד שבבעלותו הנכס אשר בו בוצעה הפעולה. בעלות בחשבון בנק פירושה בעלות בכל הזכויות הנלוות לחשבון ובכלל זאת כספי עו”ש, חסכונות, השקעות, תיק ניירות ערך, קופות גמל, פיקדונות וכו’.
      2. כל החובות וההתחייבויות שנוצרו ו/או נצברו על ידי אחד מהצדדים, בארץ או בחו”ל, יוותרו בבעלותו המלאה והבלעדית של אותו צד, והוא יהיה האחראי הבלעדי בגין אותם חובות והתחייבויות אמורים.
      3. הוראות סעיף זה יחולו בין הצדדים לאורך חייהם המשותפים ואף במקרה של סיומם של החיים המשותפים, מכל סיבה שהיא.הוראת סעיף 22 – “כל צד רשאי, מכל סיבה שהיא, להודיע למשנהו על רצונו להיפרד ולסיים את החיים המשותפים, ובמקרה והצדדים נישאו זל”ז – גירושין. פרידה תחול רק על ידי הודעת פירוד בכתב או במקרה מוות…..”.
  11. ההוראות שפורטו לעיל, עליהן נסמכים המערערים, ביחד ולחוד, אינן הוראות ירושתיות. כל ההוראות כולן נוגעות לשמירת עיקרון ההפרדה הרכושית עליו הסכימו המנוח והמשיבה (במקום הסדר איזון המשאבים) הן בחייהם הן לאחר מיתה. כמו שבמקרה של פרידה בן הזוג לא יוכל לתבוע, מכוח חיי הנישואין, שיתוף ברכוש כלשהו, מושא הוראות אלה, את בן זוגו, כך גם יורשיו של בן הזוג האחד שהלך לעולמו לא יוכלו לעשות כן ביחס לרכוש של בן הזוג שנותר בחיים. הם לא יוכלו לטעון, כיורשיו שנכנסו לנעליו, לעניין הזכויות והחובות הנובעים מהסכם הממון.כך הוראת סעיף 5 שקובעת/מצהירה כי הוראות ההסכם שנועדו להסדיר “את יחסי הממון שביניהם” (ס’ 4 להסכם הממון) תחולנה בכל מקרה של סיום החיים המשותפים מכל סיבה שהיא (לרבות מוות ש’ש’). כך הוראת סעיף 8.4 שקובעת כי הוראות ס’ 8 (להבדיל מכל הוראות ההסכם שנאמר בסעיף 8.4 “הוראות סעיף זה” קרי הוראות סעיף 8) תחולנה לאורך החיים המשותפים ואף במקרה של סיומם מכל סיבה שהיא (לרבות מוות ש’ש’). ומה קובעות הוראות סעיף 8? הוראות בדבר יכולתו/זכותו של כל אחד מבני הזוג לעשות ברכושו, בחייו, כראות עיניו (ס”ק 1,2 לסעיף 8) זכות שתעמוד לו במקרה פרידה (ראו ס’ 22) וליורשיו במקרה מוות. חובות והתחייבויות של מי מבני הזוג בחייו יהיו באחריותו הבלעדית במקרה של פרידה ובאחריות בלעדית של יורשיו אחרי מותו.
  12. אין בהסכם הממון, ולו ברמז, הוראה ירושתית מנחילה. אין גם הוראה שמדירה את המשיבה. הסכם הממון שותק בכל הנוגע לרצון מי מבני הזוג להקנות או שלא להקנות לבן הזוג שנותר בחיים חלק מעיזבונו במקרה של פטירה, חלק אחר ממה שמגיע לו כיורש על פי דין או בכלל. ודוקו! אין נפקא מינה לעניין זה אם חיי הנישואין באו לסיומם עקב הפטירה 25 ימים בלבד לאחר שהחלו או 25 שנים של חיי משפחה טובים ומאושרים.
  13. על מנת לתת תוקף לצוואה מדירה, גם אליבא דאלה שסוברים כי יש מקום לקיים צוואה שכוללת הוראה מדירה כהוראה יחידה, ללא הוראות מנחילות לצידה – חייבת ההוראה להיות הוראה מפורשת ולפרט בה אם ההדרה היא מכל העיזבון או מחלק מהעיזבון או ממנה מהעיזבון (שוחט, שם עמ’ 16 ; רע”א 5103/95 דשת נ’ אליהו ואח’ פ”ד נג (3)97).ובהסכם ממון? בפסיקה, כמו גם אליבא דכל הכותבים בנושא והסוברים כי ניתן לכלול הסדרים ייחודיים למקרה מוות בהסכם ממון, הוראה בהסכם ממון שמדירה יורש מירושתו אינה בת תוקף. עמדתי על כך בהרחבה בעמ”ש (תא) 31306-01-19 פלוני נ’ פלונית ; 5.2.20 :”פרופ’ ליפשיץ מבחין בין הוראות שוללות/מדירות לבין הוראות מעניקות בהסכם ממון. הראשונות חסרות תוקף, האחרונות תקפות הן. לא יכולה להיות מחלוקת, כי הוראה בהסכם ממון המדירה יורש מירושתו (כפי שהיה בפסק דינו של הש’ הנדל) או שקובעת את זהות היורשים בטלה היא. לא רק שאין בחוק יחסי ממון רמז לאפשרות זו אלא שהוראה כזו תעמוד בסתירה חזיתית להוראות סעיף 8(א) לחוק הירושה שעל איסוריה עמדתי לעיל. (ההדגשה איננה במקור – ש’ ש’).
  14. המערערים, בתמיכה לטענתם, מפנים לפסק הדין שניתן בפרשת ש’א’. פסק דין זה לא רק שלא תומך בטענתם הוא תומך ומחזק את התוצאה אליה הגיע בית משפט קמא ומהווה אסמכתא לתוצאה בערעור. בפסק דין זה, בני הזוג היו ידועים בציבור והוראת הירושה הרלבנטית בעניינם הייתה הוראת סעיף 55 לחוק הירושה, תשכ”ה – 1965 (להלן: חוק הירושה) שכותרתו “מעין צוואה”. הוראה זו, שנמצאת בפרק השלישי לחוק הירושה שעוסק בירושה על פי צוואה, מאפשרת לעקר את זכותו של בן הזוג הידוע בציבור לרשת מכוחה אם הדבר נעשה “בהוראה אחרת, מפורשת או משתמעת, בצוואה שהשאיר המוריש”. ראשית, פסק הדין בפרשת ש’א’ עסק אפוא ביחסי הגומלין בין הסכם שנערך בין בני זוג ידועים בציבור לבין הוראת סעיף 55 לחוק הירושה. במקרה שלפנינו עולה שאלת היחס בין הסכם הממון לבין הוראת סעיף 11 (א)(1) לחוק הירושה שמעגנת את מעמדו של בן הזוג הנשוי כיורש על פי דין, הוראה שנמצאת בפרק השני לחוק הירושה שעוסק בירושה על פי דין. שנית, ההוראות שניתן להן תוקף באותו מקרה ושהופיעו בהסכם שנחתם בין בני הזוג היו הוראות ירושתיות/צוואתיות ברורות ומפורשות. סעיף 11, שכותרתו הייתה “פטירת מי מהצדדים” כלל הוראות ייחודיות לעת פטירת מי מהשניים: “א. מוסכם בין הצדדים כי אם אחד מהצדדים נפטר הרי שלא תהיה לצד השני כל זכות בירושה של הצד הנפטר אלא אם ישנה צוואה של הצד הנפטר המצווה אחרת וזאת לגבי נכסים שנצברו לפני חיי השיתוף בין הצדדים, ובמהלך חיי השיתוף בין הצדדים. ב. מוסכם בין הצדדים שסעיף 55 לחוק הירושה, התשכ”ה – 1965 לא יחול על הצדדים בשום תנאי””.וכל המוסיף גורע.
  15. אמליץ לחבריי, אפוא, לדחות את הערעור ולחייב את המערערים לשאת בהוצאות המשיבה כדי סך של 30,000 ₪.העירבון על פירותיו יועבר למשיבה באמצעות בא כוחה על חשבון ההוצאות.
    תמונה 5
    שאול שוחט, שופט

    סג”נ-אב”ד

    כבוד השופטת עינת רביד

    אני מסכימה.

     

     

    תמונה 7

     

     

     

    עינת רביד, שופטת

     

    כבוד השופט נפתלי שילה

    אני מסכים.

    תמונה 6
    נפתלי שילה, שופט

     

    הוחלט בהתאם לפסק דינו של סגן הנשיא, אב”ד השופט שאול שוחט.

    פסק הדין מותר לפרסום בהשמטת פרטי הצדדים.

     

    ניתנה היום, כ”ב סיוון תשפ”ג, 11 יוני 2023, בהעדר הצדדים.

שאול שוחט, שופט, סגן הנשיא

אב”ד

עינת רביד, שופטת

 

נפתלי שילה, שופט

https://www.psakdin.co.il/Court/%D7%A4%D7%A1-%D7%93-%D7%91%D7%A2%D7%A0%D7%99%D7%99%D7%9F-%D7%A2%D7%A8%D7%A2%D7%95%D7%A8-%D7%A6%D7%95-%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%A9%D7%94

PDF

 

פסד צו ירושה מחצית לאישה למרות שנישאה 25 ימים ובהסכם ממון לא מגיע לה 44688-10-22
Views: 18

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *