EDNA LOGO 1
EDNA LOGO 1

נאילה עואד ראשד: כל הגברים הערבים הם פרימיטיבים מקדשים את הבן הזכר, ומאלצים נשים לשנות שם משפחה. “הגברים הערבים הם בבונים שיש לסרס אותם” למען הפמינאציה.

כיצד מתמודדת פמיניסטית ערבושית עם התרבות שלתוכה נולדה ובה גדלה?  ראו למשל את נאילה עואד ראשד.  אין לה בעיה לספר לציבור שהתרבות שלה פרימיטיבית, כי הערבים מקדשים את הבן הזכר.  בגלל שהיא נולדה עם כוס וציצי היא סובלת עד היום מרגשי נחיתות.  

נאילה אבו ראשד הגברים הערביים בבונים מגן חיות חיות טרף מסוכנות
נאילה אבו ראשד הגברים הערביים בבונים מגן חיות חיות טרף מסוכנות

נאילה עואד ראשד יוצאת במתקפה על התרבות הערבית שהיא נולדה לתוכה.  לדבריה התרבות שלה דוחה וגועלית.  התרבות הערבית מקדשת את הבן הזכר, ורואה באישה חפץ עובר לסוחר.  האלימות נגד נשים בחברה הערבית לדבריה היא תולדה של העובדה שמאלצים נשים לשנות את שם משפחתן לשמו של הבעל.  היא מתארת את הגברים הערביים (כולל אביה ואחיה) כפרימטיביים, בבונים גועלים שצריך להכניס את כולם לגן חיות.

הפיתרון לסוגיות שמעלה נאילה עואד ראשד הוא לאסור על נשים ערביות להתחתן עם גברים ערביים, על מנת שהערבושים לא ירביצו לערבושיות.  כך תוכלנה הערבושיות להתחתן זו עם זו, לשלם מזונות זו לזו, ללקק זו לזו איפה שצריך, וגם להרביץ זו לזו.

נאילה מתפרנסת מהפעלת מקלט לנשים ערביות מוכות בנצרת.  לדבריה המקלט קולט כ 75-80 נשים.  לדבריה 45% מהנשים הן ערבושיות.  על כל אישה היא מרוויחה 14,000 ש”ח לחודש.  זה אומר שבחודש היא עושה במקלט 1,120,000 ש”ח (לא כולל חיובי הוצאות שונות, טיפולים וכו’) ובשנה 13,500,000 ש”ח.  לכן משתלם מאוד להיות פעילה פמיניסטית ערביה.  

נאילה עואד ראשד הינה פעילה פמיניסטית וחברתית ומנכ”לית עמותת נשים נגד אלימות- אחד הארגונים המובילים והוותיקים בחברה הערבית בתחום קידום מעמד האישה, מאבק וטיפול באלימות נגד נשים ושינוי חברתי. נאילה בוגרת תואר ראשון בעבודה סוציאלית מאוניברסיטה העברית בירושלים, משנת 1996 ובוגרת תואר שני בלימודי מגדר מאוניברסיטת בר אילן משנת 2005. המחקר שלה עסק בנושא השכול הפוליטי ועבודת הגמר התמקדה בשכול כמקור עוצמה דרך סיפורן של האמהות של חללי אירועי אוקטובר 2000 .

נאילה החלה את דרכה ב 1996 בריכוז קואליציית “אלבדיל” (האלטרנטיבה), קואליציה של ארגונים ופעילים למאבק בפשע “כבוד המשפחה” ושימשה באותה עת כעובדת סוציאלית לנערות במצוקה בלשכה לשירותים חברתיים אבו סנאן. לאחר מכן שימשה כעובדת קהילתית בפרויקט שיקום שכונות בעכו העתיקה. בשנת 1997 ולאחר שנתיים של התנדבות, החלה לעבוד במרכז הסיוע לנפגעות תקיפה מינית ופיזית בנצרת- פרויקט של עמותת נשים נגד אלימות, שמפעילה גם כן את המקלט לנשים נפגעות אלימות וילדיהן בחברה הערבית ודירת המעבר לנשים. בין השנים 2000 – 2006 שימשה כרכזת פרויקט ליווי נפגעות תקיפה מינית בהליך הפלילי וכרכזת קבוצות העצמה לנשים מטעם עמותת נשים נגד אלימות. בנוסף, בין השנים 2007-2015 שימשה כמנהלת פרויקטים ורכזת יחידת הלובינג בעמותה ובאפריל 2015 התמנתה למנכל”ית הארגון.

Views: 20

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *